IT و بهبود تجربه‌ مسافری در یاتا

IT و بهبود تجربه‌ مسافری در یاتا

یاتا ، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA 1)، ذینفعان حمل و نقل هوایی را برای تحریک بهبود تجربه مسافری به توسعه و استفاده از فناوری اطلاعات (IT) ترغیب کرده‌ است. طبق گفته تونی تایلر، مدیر کل یاتا، باید همیشه به یاد داشته باشیم که ما مسافر و بار را به پرواز درمی‌آوریم و نه هواپیما را. از این رو طرز فکر ما در همه کارهایی که انجام می‌دهیم باید به سمتی حرکت کند که همه چیز را از دیدگاه مشتری مشاهده کند از جمله این که چگونه سیستم‌های IT را طراحی، یکپارچه‌سازی و پیاده‌سازی می‌کنیم.

یاتا

تایلر در سخنرانی خود در اجلاس حمل و نقل هوایی IT که به طور مشترک با میزبانی SITA 2 و مجله ایرلاین بیزینس تشکیل شده بود، سه حوزه را شناسایی کرد که در آن حوزه‌‌ها از طریق کار جمعی و هدایت‌شده با استانداردهای جهانی، فرصت‌هایی به منظور فراهم کردن یک تجربه بهتر مسافری، برای استفاده از IT وجود دارد. این حوزه‌ها عبارتند از:

  • توزیع ایرلاین

  • محیط فرودگاه

  • داده‌های استاندارد برای تبادل اطلاعات

توزیع ایرلاین

طبق سخنان تایلر هر چیزی با تجربه خرید آغاز می‌شود. هدف موفق‌ترین برندها – آنهایی که رستوران زنجیره‌ای و یا گروه‌ هتل‌های پنج ستاره هستند – ارائه یک تجربه خرید قابل پیش‌بینی و همواره لذت بخش است. در مورد سفر هوایی حقیقت ساده این است که همیشه نمی‌توان این کار را انجام داد.

واضح است که ایرلاین‌ها، آژانس‌های مسافرتی و مسافران در مواجهه با استانداردهای زبانی نشأت گرفته از پیش از عصر اینترنت دچار محدودیت هستند. در نتیجه آژانس‌های مسافرتی به غیر از قیمت و برنامه زمان‌بندی نمی‌توانند انتخاب دیگری را برای یک سفر هوایی – به جز در موارد خاص – ارائه دهند.

از این رو یاتا با شرکای خود در زنجیره ارزش سفر در حال کار بر روی قابلیت توزیع جدید(NDC 3) است تا به شکاف رو به رشد بین محتوای غنی و محصولات اضافی موجود بر روی وب سایت شرکت‌های هواپیمایی و گزینه‌های سفر مشخص‌تر و در دسترس از طریق آژانس‌های مسافرتی بپردازد. NDC استاندارد ارتباطات الکترونیکی بین شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی را از استاندارد پیش از اینترنت به XML به روز رسانی خواهد کرد، و اطمینان حاصل می‌کند که مصرف کنندگان در همه مکان‌های خرید توانایی دسترسی و مقایسه کل محصولات و خدمات ایرلاین را دارند.

شایان ذکر است که وزارت حمل و نقل آمریکا، در ماه می‌2014 اجرای آزمایشی قطعنامه 787 یاتا، که سند پایه برای NDC است را تصویب کرد.

محیط فرودگاه

با توجه به بررسی‌های یاتا در سال 2013، دو سوم از مسافران ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین و یا به صورت خودکار از طریق یک پیام متنی یا ایمیل از ایرلاین بلیت تهیه کنند. 63٪ نیز ترجیح می‌دهند از گیت‌های ورود خودکار 4 به جای روش فعلی سوار هواپیما شوند. تایلر معتقد است با توجه به تمایل مسافران برای انجام کارهای بیشتر توسط خودشان، برای دادن راحتی و سرعت عمل بیشتر به مسافران در انجام این کارها باید از IT استفاده بیشتری کنیم.

برنامه سفر سریع یاتا به تقاضای مسافر برای یک تجربه سفر یکپارچه‌تر و کنترل بیشتر از طریق شش صرفه جویی در زمان پاسخ می‌دهد که عبارتند از گزینه‌های سلف سرویس پوشش دهنده چک‌این، برچسب‌زدن چمدان توسط مسافر 5، بررسی اسناد، ثبت و رزرو مجدد پرواز، گیت‌های ورود خودکار و بازیابی کیف.

هدف یاتا در سال 2014 این است که با اجرای پروژه‌های سفر سریع 27% از مسافران واجد شرایط را نسبت به رقم فعلی 17.5% پوشش دهد. برای اینکه این اتفاق بیفتد لازم است شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، و ارائه دهندگان IT با یکدیگر کار کنند. تا سال 2020، هدف ارائه یک مجموعه کامل سلف سرویس بر اساس استانداردهای صنعت به 80% از مسافران است.

نوآوری در جامه‌دان و امنیت هوشمند از دیگر برنامه‌های ذکر شده تایلر برای بهبود تجربه مسافران است. هدف از نوآوری در جامه‌دان کاهش درصد چمدان‌های اشتباه شده در سراسر جهان از 1% فعلی به 0.5% در سال 2020 است. برای امنیت هوشمند، یاتا با توسعه همکاری مشترک با شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها تحت تفاهم نامه امضا شده در سال 2013، امنیت را، با تخصیص منابع بر اساس ریسک بهبود خواهد داد، در حالی که مسافران را قادر می‌سازد از طریق پست‌های بازرسی امنیتی با حداقل صف‌بندی و رخت‌کنی ادامه دهند. یاتا امسال آزمایش‌های فرودگاهی را با اجزای امنیت هوشمند در فرودگاه‌های اسکیپول آمستردام، هیثرو لندن و فرودگاه بین‌المللی حمد در دوحه انجام می‌دهد.

علاوه بر این دولت‌ها نیز در تسهیل تجربه سفر بهتر نقش مهمی بر عهده دارند. از آنجا که با پیشرفت سریع تکنولوژی، می‌توانیم خدمات جدیدتری برای ارائه به مسافران بیابیم، اما به دلیل همگام عمل نکردن مقررات با این امر همیشه نمی‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم. برچسب کیف پرینت شده خانگی مثالی از این نوع است که استانداردهای آن تعریف شده و این فناوری به اثبات رسیده است. از این رو در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان باید قوانین و مقررات سازگار شود تا پیاده‌سازی در مقیاس بزرگ رخ دهد.

داده‌های استاندارد برای تبادل اطلاعات

رسیدن به یک سفر یکپارچه به سیستم‌های IT مختلفی نیاز دارد تا قادر به تبادل اطلاعات باشند. مدل داده صنعتی یاتا 6، فناوری مورد نیاز را برای جلوگیری از شکاف اطلاعاتی  ارائه خواهد داد. اطلاعات ساخت یافته در انبار الکترونیکی برای مشاهده و استفاده در دسترس همه خواهد بود. طبق گفته تایلر داده‌های استاندارد مشترک به معنای یک تجربه هموارتر برای مسافران است. همچنین این داده‌ها برای تسهیل تعامل هتل‌ها، شرکت‌های اجاره دهنده خودرو و سایر شرکای سفر با شرکت‌های هواپیمایی است. به دلیل این که این مجموعه‌ها درک بهتری خواهند داشت که چگونه با ایرلاین با زبان کامپیوتری گفتگو کنند.

IT و بهبود تجربه‌ مسافری در یاتا
IT و بهبود تجربه‌ مسافری در یاتا

منبع: یاتا

--------------------------------------------------------------------------------

  1. International Air Transport Association
  2. Société Internationale de Télécommunications Aéronautiques
  3. New Distribution Capability
  4. Self-boarding Gates
  5. Self-tagging
  6. Industry Data Model

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *