نامه سرگشاده

نامه سرگشاده

توضیح: نامه سرگشاده زیر، از سوی جمعی از دانشجویان دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی، ریاست محترم قوه قضاییه، نوشته شده که بدین‌وسیله متن آن بدون تغییر منتشر می‌شود.


نامه سرگشاده (1)
نامه سرگشاده (1)
نامه سرگشاده (2)
نامه سرگشاده (2)

حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی

ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام و تحییات

اینجانبان جمع اندکی از دانشجویان رشته هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف هستیم که در بررسی‌های علمی که در سر کلاس‌های درس توسط استاد مربوط بر روی سوانح مختلف جاده‌ای و هوایی ارائه‌شده به این باور رسیده‌ایم که یکی از بارزترین عوامل تأثیرگذار در ماندگارشدن این نابه‌هنجاری‌ها در کشور جمهوری اسلامی ایران کم‌بودن هزینه ریالی تعیین‌شده برای دیه مرد و زن است.

ما بر این باوریم که بالابردن روشمند مقدار دیه باعث خواهد گردید که شرکت‌های سازنده خودرو و هواپیما دقت خود را بیشتر نموده و امکانات ایمنی کلیه وسائط نقلیه را بهبود ببخشند و نیز شرکت‌های بیمه به وظیفه واقعی خود که همان بررسی کیفیت یک وسیله و سپس اقدام به بیمه‌کردن آن است عمل نمایند و هر وسیله‌ای را صرف این که تولیدشده بیمه ننمایند.

به نظر می‌رسد که منطق شارع مقدس در صدر اسلام در پذیرش 100 شتر برای دیه نیز بر همین تفکر بوده زیرا مشخص است که در آن زمان هزینه معادل 100 شتر بسیار زیاد محسوب می‌شده و از آن نظر که از عهده هرکسی بر نمی‌آمده و بالابودن دیه در نهایت موجب افزایش دقت در حفظ جان و مال مردم می‌گردیده.

از این جهت شایسته است جنابعالی به‌عنوان فردی متفکر در رأس قوه قضاییه دستور فرمایید کارگروهی متشکل از مهندسین هوافضا و سایر مهندسین مرتبط و حقوقدانان به این مهم و افزایش علمی دیه همت نمایند تا انشاءالله دیگر شاهد این تعداد کشتار در زمینه حمل و نقل بار و مسافر در کشور نباشیم.

بدیهی است ما به عنوان جوانان این مرز و بوم که باید عطر اسلام را در جهان منتشر نماید، از هرگونه همکاری در ایجاد این مدل جامع اقتصادی – اجتماعی استقبال خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

8 نظر

  1. محمد

    با سلام
    از اینکه دوستان عزیز احساس مسئولیت کرده و موضوع به این مهمی و پیچیدگی را مورد بحث قرارداده اند بسیار مسرورم. اما بمن حق بدهید که از طرفی هم نگران شما دانش پژوهان عزیز باشم که برای موضوعی به این مهمی و پیچیدگی را ه حلی بسیار ساده ارائه نمودید. یاد یکی از اساتیدی افتادم که همه مشکلات مهم و پیچیده کشور را به همین سادگی حل نمود و حالا دیگر هیچ مشکلی نداریم.
    خوب توجه کنید اگر بجای یکصد شتر دیه به یک هزار شتر افزایش یابد چون انسان اشرف مخلوقات است و …. حالا این شخص بیکاری که برای گرداندن خانواده و مخارج زندگی یک وسیله نقلیه تهیه نموده و مسافر کشی می کند یا کارمند و گارگری که با قرض و قسط وسیله نقلیه داخلی تهیه نموده چقدر باید حق بیمه برای شخص ثالث پرداخت کند.
    مطمئن باشید که بدین ترتیب مشکلات تکنولوژیک حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی یا هوایی حل نخواهد شد و راه حل ارائه شده توسط شما عزیزان در خور پژوهشگران عزیز آن دانشگاه نیست زیرا موضوع عرضه و تقاضا و رسیدن به تعادل با افزایش بها نیست! پس بهتر است برای آسیب شناسی دلایل عدم پیشرفت در زمینه تکنولوژی بررسی دقیق تری انجام شود.
    اما مبحث فرهنگ، بسیار شاهد بوده اید که رانندگان وسیله های مدرن و استاندارد چقدر خارج از استاندارد های رایج رانندگی می کنند و رانندگی آنها با مدل خوروشان هیچ گونه تجانسی ندارد. از طرف دیگر عابران پیاده که زیر پل های هوایی در وسط اتوبان ها بدنبال پیداکردن راهی برای عبور از موانعی که برای انصراف ایشان از استفاده از سطح خیابان گذاشته شده می گردند.
    پس بسیار دشوار است که به راحتی و یک روزه تعداد شتر ها را افزایش داد و تمام. بلکه باید با ایجاد اشتغال ، اصلاح قوانین، اصلاح فرهنگ و تکنولوژی برای جلوگیری از زندانی شدن فردی که حتی دیه برای ده شتر را هم ندارد و به همین دلیل زندانی شده و پیامد های دلخراش آن و بسیار موارد دیگر و در مورد کرامت انسانی و رساندن جامعه به این کرامت تلاش نمود.
    حال اگر بازهم به کار آمدی مدل خود دل شاد هستید برای شما آرزوی توفیق دارم.

    پاسخ
  2. حسین

    البته واقعیت چیز دیگریست
    استاد پس از بحث و ارائه ی نظرشان در این رابطه نامه ای نوشتند و تهدیدمان کردند که اگر نامه راامضا نکنید باید درس را حذف کنید
    که البته بعدا گفتند که منظورشان چیز دیگری بوده است

    پاسخ
    1. بی نام

      منظورشان چه بود؟
      اونوقت فقط شما را تهدید کردند یا همه حاضرین در کلاس را؟ چون فقط 20 تا امضا شده. کلاس شما چند نفره است؟

      پاسخ
      1. حسین

        در همان جلسه که بحث مطرح شد ایشون این عبارت را فرمودند و خطاب به همه هم بود
        کلاس هم 60 نفره است
        و بعدا هم گفتند منظورشان این بوده است که شایسته نیست در این درس یا رشته ادامه بدهند وقتی این نامه را امضا نمی کنند (نقل به مضمون)
        و در این مورد که نامه را خودشان نوشتند هم می توانید از همان شخصی که امضا ها را جمع کردند بپرسید (آقا ی محمد زاده)

        پاسخ
  3. بی نام

    پس یعنی ایشان که یک کلاس 60 نفره را تهدید کردند، تنها 20 نفر به از روی ترس از عملی شدن تهدید ایشان، نامه را امضا کردند (با فرض این که هر 20 نفر به زور تهدید امضا کرده باشند)؟

    پاسخ
    1. حسین

      احتمالا سایرین جدی نگرفته اند
      بنده هم نگفتم حتما هر کدام به زور امضا کرده ایم شاید دوست هم داشته ایم
      شما به جای بحث فلسفی درباره تعداد دندان های اسب دهان اسب را باز کن ببین چند تا دندان دارد
      گفتم می توانید از همان شخصی که امضا های نامه را جمع کرده صحت موضوع را جویا بشوید

      پاسخ
      1. بی نام

        مسئله در رویکرد نامه است که ما با آن موافق/مخالفیم؛ چه امضا کرده باشیم چه نکرده باشیم. به نظرم نکته کلیدی این نامه هم همین عبارت است:
        “ما بر این باوریم که بالابردن روشمند مقدار دیه باعث خواهد گردید که شرکت‌های سازنده خودرو و هواپیما دقت خود را بیشتر نموده و امکانات ایمنی کلیه وسائط نقلیه را بهبود ببخشند و نیز شرکت‌های بیمه به وظیفه واقعی خود که همان بررسی کیفیت یک وسیله و سپس اقدام به بیمه‌کردن آن است عمل نمایند و هر وسیله‌ای را صرف این که تولیدشده بیمه ننمایند.”
        ظاهراً حالا برای عملی کردن آن، این نامه به عنوان قدم اول نوشته شده. آقای «محمد» در کامنت دوم این راه حل را ساده دانسته اند و ربطش داده اند به عدم پیشرفت در زمینه تکنولوژی و سپس فرهنگ سازی. در حالی که مخاطب نامه قسمت قضایی مملکت است، نه سیاستگذار.

        پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *