وزیر راه و خواهرزاده فروید

تابناک

سید محمدباقر ملائک؛ استاد دانشگاه صنعتی شریف: زیگموند فروید را تقریبا همه می شناسند ولی فقط آنهائیکه در مورد تئوری مصرف گرائی و دانش روابط عمومی مطالعه دارند، با نام خواهر زاده او هم آشنا هستند. و اما ادوارد برنایز (خواهر زاده فروید) معتقد بود که برای توسعه اقتصاد باید و میتوان شرایطی را ایجاد کرد که مردم به سمت خرید اقلامی بروند که از داشتن آنها احساس خوبی به آنها دست می دهد و اصلا مهم نیست که بدان اقلام نیاز داشته باشند یا خیر.

برنایز چنین ادعا می کند که در صورت ارضای امیال درونی و خودخواهانه‌ی افراد، میتوان آنها را فرمانبردار و همزمان شاد از این فرمانبرداری کرد.

مثلا اصلا مهم نیست که شما به یک آیفون-7 نیاز داشته باشید یا خیر. مهم این است که از داشتن آن احساس خوبی به شما دست می دهد یا نه. اگر داشتن چنین موبایلی موجب احساس درونی خوبی در شما میشود؛ شما سعی خواهید کرد که آنرا بدست آورید. حدقل اینکه در آرزوی بدست آوردن آن خواهید ماند تا روز موعود خرید فرا برسد. همین اصل ساده شالوده منطق خرید مردم در فرشگاهای بزرگ و طراحی تبلیغات محصولات مختلفی است که در اطراف خود می بینیم. در مورد کشیدن سیگار و توجه به مواد مخدر نیز شرایط مشابهی وجود دارد. قطعا همه بر این باورند که سیگار و مواد مخدر هیچگاه جزو نیازهای روزمره بشری نبوده اند. ولی می دانیم به جوانانی که در این دام گرفتار شده اند اینگونه القاء شده بوده که احساس ویژه و منحصر بفردی از طریق این مواد را تجربه خواهند کرد.

البته در زمینه مدیریت و سیاست و هدایت افکار عمومی نیز نظریات برنایز کاربرد های زیادی دارد و از این جهت او را پدر روابط عمومی نیز نامیده اند.

خوب این مقدمه دقیقا یعنی چه؟

در برداشتی خیلی ساده، یعنی میتوان کاری کرد که مسئولین هم مثل مردم عادی رفتار کرده و در دوره زمامداری خود چیزهائی را برای کشور خریداری کنند که از خرید آن احساس خوبی به آنها دست می دهد. نه لزوما چیزهائی که مردم و کشور به آنها نیاز دارند.

حالا اینها چه ربطی به وزیر راه دارد؟

در چند ماه اخیر در مطبوعات و صدا و سیما از قول وزیر محترم راه چندین خرید کلان برای مملکت نقل شده بود، از خرید 100 فروند هواپیما از کنسرسیوم ایرباس گرفته تا 80 فروند هواپیما از بوئینگ که بعلت ابعاد پیچیده سیاسی فعلا در مورد آنها سخنی را طرح نمی کنیم ولی موردی هست که پیچیدگی زیادی ندارد و همزمان بسیار حائز اهمیت است و از این جهت آنرا دقیقا از منبع اصلی ذکر می کنیم:

تهران – ایرنا – وزیر راه و شهرسازی از تصویب کلیات قرارداد نصب دوربین های نظارتی در هر 20 کیلومتر از جاده های شریانی در کمیسیون ترک تشریفات مناقصه خبر داد و گفت: در این سیستم نظارتی متوسط سرعت در فاصله بین دو دوربین برای ثبت تخلف ملاک عمل قرار می گیرد. در حال حاضر 450 دوربین به ثبت تخلفات می پردازند. همچنین در نظر داریم طی سه سال تعداد دوربین ها به 2200 دستگاه برسد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مذاکرات گسترده ای در خصوص مدیریت یکپارچگی دوربین ها، اطلاعات برخط (آنلاین) و نگهداری از آنها انجام شده و با تصویب کمیسیون ترک تشریفات مناقصه در روز گذشته، امیدواریم از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

حالا چند نکته بی اهیمت:

1- اصلا مهم نیست که بدانیم و بدانید ترک تشریفات مناقصه یعنی چه و در چه شرایطی مقامات از چنین ابزاری استفاده می کنند.

2- اصلا مهم نیست که بدانیم و بدانید که قیمت هرکدام از این دوربین ها چقدر است و یا هزینه نصب آنها در جاده های کشور نهایتا چقدر هزینه بر می دارد.

3- اصلا مهم نیست که بدانیم و بدانید که هزینه ایجاد شبکه ای هوشمند از این دوربین ها که بتواند در بین فواصل بیست کیلومتری سرعت متوسط چند صد هزار خودروئی را که در جاده ها تردد می کنند محاسبه نماید.

4- اصلا مهم نیست که بدانیم و بدانید که در این وانفسای کمبود بودجه و فریادهای بلند دولت برای مشارکت بخش خصوصی در تصدی گری، آیا بخش خصوصی خاصی در این سرمایه گذاری نصب دوربین مشارکتی داشته است یا خیر.

راستش این سوالات ما را وارد حاشیه می کنند و به تجربه دریافته ایم که مسئولین حواشی را دوست ندارند و همواره ارشاد می کنند که به اصل خدمتی که می کنند بپردازیم. ایده بسیار پسندیده ایست. ما هم به بررسی اصل و مبنای این خبر می پردازیم و سوالات زیر را مطرح می کنیم:

1- چه ارگانی با چه اتاق فکر کارشناسی، و برچه اساس و معیار عملکردی این دوربین های نظارتی را توصیه کرده؟ به عبارت ساده تر، چه اتفاق خوبی قرار است پس از نصب دوربین ها برای مردم بیفتد؟

2- اگر دوربین ها صرفا برای کنترل سرعت و صدور قبض جریمه هستند، آیا کارشناسی هست که توضیح دهد، چه تفاوتی هائی بین سرعت قانونی 120 کیلومتر بر ساعت و سرعت غیر قانونی 121 کیلومتر بر ساعت و یا حتی 125 (که مستوجب صدور قبض جریمه است) وجود دارد؟

3- آیا متخصصی هست که ادعا کند در صورت عدم توجه به جلو و یا خواب آلودگی راننده، سرعت 119 کیلومتر بر ساعت موجب خسارت و صدمه نمی شود ولی در سرعت 121 یا 125 چنین خساراتی اجتناب ناپذیر است؟

4- آیا سیستم نظارتی پیشنهادی ضمانتی برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای دارد؟ و یا اینکه تیری است در تاریکی و یا صرفا قدمی از روی حسن نیت؟

5- آیا سیستم کنونی حمل و نقل جاده ای کشور به چنین شبکه از دوربین های به ظاهر هوشمند برای صدور اتوماتیک قبض های جریمه نیاز مند است؟ و یا اینکه

6- آیا عده ای در رده های تصمیم گیری هستند که از نصب چنین دوربین هائی احساس بسیار خوبی به آنها دست می دهد؟

در این جایگاه حتی در مقام پاسخگوئی احتمالی به سوالات اخیر هم نیستیم. راستش را بخواهید، بیشتر بر این باوریم که جدا از این سوالات خیلی خوب می شد اگر مقامات کشور که در هر موقعیتی از ناکارآمدی و حتی زشتی تصدی گری در دولت و لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی صحبت می کنند، از آفات و خطرات چنین تصمیم گیری هایی نیز آگاه بودند.

باید دانست، خصوصی سازی بدون وجود دولتی قوی و دانشمند مثمر ثمر نخواهد بود. خصوصا برای کشوری مانند ما که همواره علاقمندیم از میانبر ها استفاده کرده و بدون تجربه مشارکت تدریجی بخش خصوصی به یکباره مایلیم وارد وادی خصوصی سازی شویم.

بیان نمونه ای شاید خالی از لطف نباشد. هنوز چند سالی از فساد افشا شده در ماجرائی مشابه در ایالت تگزاس آمریکا نمی گذرد و خوب است مسئولین کشور جزئیات دقیق این ماجرا را از طریق وزارت امورخارجه دریافت و مطالعه کنند. ولی خلاصه آن به شرح زیر است:

1- دولت محلی ایالت تگزاس با نیت افزایش ایمنی در جاده ها و همزمان مشارکت بخش خصوصی، به شرکتی خصوصی اجازه می دهد که چنین دوربین هائی را در جاده ها نصب و از محل اخذ جریمه های صادر شده هزینه های راه اندازی و نگهداری چنین شبکه ای را برداشت نماید.

2- بعد از مدت نه چندان بلندی از نصب چنین سیستمی، رانندگان ایالت تگزاس متوجه شدند که جریمه هایی که به آدرس آنها ارسال میشود در حال افزایش است.

3- عده ای از شهروندان از پاسخ های مسئولین قانع نشده و شخصا علاقمند به کشف نحوه صدور این قبض های جریمه شدند.

4- آنها با حرکت در مکانهای متفاوت به نتایج جالبی دست یافتند. برای مثال آنها متوجه شدند که نصب دوربین ها و یا سنسور های اندازه گیر سرعت خودرو ها و حتی موقعیت نصب دوربین همه و همه نیازمند تنظیماتی هستند که بخش خصوصی مسئول کار ترجیح می داده که آنها را بطریقی تنظیم نماید که موجب صدور بیشتر قبض جریمه شوند. بالاخره واقعیت این بود که هرچه جریمه ها بیشتر بودند، سهمی که بخش خصوصی که سیستم مزبور را نصب و راه اندازی کرده بود، بیشتر می شد.

5- با روشن شدن این مطلب کمپینی در ایالت تگزاس به راه افتاد و شهروندان از پرداخت قبض های جریمه صادر شده توسط سیستم اتوماتیک مزبور امتناع کردند.

6- نتیجه نهائی اینکه بخش خصوصی مزبور بعد از مدتی تاب مقاومت نیاورد و اعلام ورشکستگی نمود و دولت محلی هم که نمیتوانست از عهده هزینه های چنین سیستمی برآید، دستور برچیده شدن آنرا داد. ولی البته قضیه به این خوبی و خوشی هم پایان نیافت. به هرجهت وقتی مناقصه ای برگزار نشده و شرکتی با هزینه خودش سیستمی را نصب کرده، انتظار حمایت فرماندار ایالت تگزاس را در جبران خسارات و برباد شدن نقشه ها خواهد داشت.

واقعیت میدانی این است که مردم با رای خود، دولتی را بر سر قدرت می آورند و انتظار دارند دولت به وعده هایش عمل کند. ولی اگر چنان دولتی مایل باشد بدون دانش و توان کافی در نظارت، کارها را به بخش خصوصی واگذار نماید، خصوصی سازی نه تنها موجب چابکی دولت مزبور نخواهد شد، بلکه برعکس دردسرهایش را نیز افزایش خواهد داد، نه کاهش. بالاخره باید دانست که اگر حداکثر سرعت قانونی در یک مسیری 120 نعیین شده، به این معنا نیست که این سرعت واقعا سرعتی ایمن است. این سرعت فقط یک انتخاب قانونی بوده است و بس. و اگر راننده ای با سرعت 121 و یا 125 رانندگی می کند، به این مفهوم نیست که مشتاق خودکشی و صدمه به خود یا دیگران؛ و از این جهت مستوجب تنبیه از طریق صدور قبض جریمه. راه صحیح واقعا این نیست که با نصب چنین سیستم هائی دنبال احساس خوب برای خدمت و یا مشارکت بخش خصوصی در جاده ها باشیم. راه صحیح این است که کشف کنیم رانندگان واقعا به چه چیزی نیاز دارند و این قطعا صدور قبض های جریمه بیشتر نیست.

مطالب مرتبط

7 نظر

  1. من

    متنی که نوشتید اصلا به توضیحی که در قسمت “درباره ما” از سایت تان در مورد خودتان نوشتید شبیه نیست.
    شما بعنوان نخبگان مملکت قرار است پشتیبان فکری مملکت در حوزه حمل و نقل باشید، نه که با مقایسه سرعت 119 و 121 و خواندن نیت و ذهن مسئولین و تحلیل روانشناختی آنها (بدون اینکه دانش روانشناسی داشته باشید) ذهن خواننده تا را جهت بدهید و به حاشیه برانید. آن هم بدون ذکر دلیل فنی. صرفا نظر خودتان را بگویید و به افراد اتهام بزنید
    شما – اینطور که خودتان نوشتید – قرار است کار فنی بکنید. کار سیاسی را بسپارید به بقیه

    پاسخ
  2. سید محمد باقر ملائک

    بعنوان فردی که در مدیریت سایت مشارکت دارم چند نکته سیستمی در رابطه با خودمان و نظر جناب “من” که ظاهرا مایل نبوده اند متخصصین ترنسیس با ایشان بیشتر آشنا شوند عرض می کنم.
    حداقل اینکه ما اسم و آدرسمان مشخص است ولی البته بنگاه خیره نیستیم و مجانی مشاوره به هیچ ارگانی اعم از دولتی و یا غیر دولتی هم نمی دهیم.
    ما متخصصین سیستم هستیم و تصمیمات کلان سیستمی را نقد کرده و فضا برای کارهای مهندسی ایجاد می کنیم و انتظار داریم نقد های ما مسئولین را به خود آورده و از قدرت مهندسی موجود در کشور استفاده کنند. ما می خواهیم نشان دهیم که این روش که بدون کار کارشناسی مکتوب و مدون (تاکید می کنیم مکتوب و مدون) صرفا در جلساتی که معلوم نیست در کجا و حضور چه کارشناسانی اقدام به اخذ چنین تصمیمات کلانی را می گیرند تا چه اندازه خطرناک است.
    و جالب اینکه به ما اتهام زده اند که ” اتهام می زنیم” در حالیکه روش ما در ابتدای کار صرفا “طرح سوال است”
    اگر اتهامی زده بودیم که باید بجای دریافت “نظر” در دادگاه حاضر می شدیم. و نکته جالب تر از همه اینکه نظر دهنده محترم فرموده اند :” کار فنی بکنید و کار سیاسی را بسپارید به بقیه” !
    خب ما بسیار مشتاقیم کار فنی بکنیم ….ولی البته مجانی ؟ بهیچ وجه !
    و بسیار هم مشتاقیم که کار سیاسی نکنیم. ما مهندسان سیستم هستیم یعنی System Engineer
    ولی به دلیل همین تخصص ویژه ای که داریم؛ مایلیم بپرسیم: این بقیه چه کسانی هستند که لازم است کار سیاسی را بسپریم به آنها ؟ ممنون خواهیم شد که چند تا اسم بدهید تا شاید از نظرات آنها هم بتوانیم استفاده کنیم

    پاسخ
  3. سید محمد باقر ملائک

    در دنباله مطالب یادمان رفت که این توضیح را هم بدهیم که به دلیل تخصص مهندسی سیستم به ناچار دانش روانشناسی و حتی جامعه شناسی هم داریم . ولی البته تخصص مان نیست . از این جهت جالب است اینرا هم بدانیک که جناب “من” که اینطور قاطعانه در مورد نداشتن دانش به ما حمله کرده اند، خودشان چه تخصص و یا دانشی دارند که اینگونه ما را ارزیابی کرده اند

    پاسخ
  4. محمد

    با سلام
    کنجکاوی در کسب اطلاع و جزئیات پسندیده و قابل قبول است اما بدبینی به علت نداشتن اطلاعات تا چه حد مجاز است؟ معمولاً ترک تشریفات مناقصه خود تشریفاتی دارد و به سادگی اتفاق نمی افتد. ضمن آنکه فرهنگ ایمنی در کشور ما هنوز به اندازه ای که هرکس پلیس و ناظر رفتارخود باشد رشد نکرده و احتیاج به نظارت دارد. پس باید پذیرفت یکی از عوامل و نه تنها عامل !!! حوادث جاده ای سرعت بیشتر از حد مجاز است و شاید برای شما هم اتفاق افتاده که هنگام رانندگی با سرعت مجاز نهایی در جاده خودرو پشت سر شما با سرعتی بالا چراغ زنان بشما نزدیک می شود و شما را ناچار به تغییر مسیر نموده و چه بسا تصادف با سایر خودرو ها. سامانه نظارتی هوشمند برای این موارد تنها راه چاره بنظر میرسد پس اجازه بدهید که من به این طرح خوش بین باشم و تکزاسی فکر نکنم .
    معمولاً سود افزایش ایمنی در کشور بسیار فراگیر بوده و از آحاد جامعه تا شرکت های طراح مجری و بیمه همه سود می برند.
    به امید ارتقاء فرهنگ ایمنی در کشور با برنامه های مستمر فرهنگ سازی در سطوح جامعه

    پاسخ
  5. پیمان

    سلام
    واقعا اقدامات این دولت در حوزه خرید هواپیما معرکه است!!!!!!!!!!
    یک بار ایرباس، بار دیگر بوئینگ، بار دیگر ATR، بار دیگر سوپر جت روسیه و بار دیگر از میسوبیشی ژاپن و …..
    یک بار جت پهن پیکر، یک بار جت باریک پیکر، یکبار جت منطقه‌ای و بار دیگر توربوپراپ منطقه‌ای، …..
    واقعا کسی هست بگه تو این شهر چه خبره!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  6. دانشجوی بهداشت حرفه ای

    با سلام
    در دنیا امروز که سیستم های مدیریتی در زمینه ایمنی اولین قدم قبل از اجرای آن اعمال سیاست و خط مشی واحد در زمینه ایمنی است حرف از: <> بسیار مضحکانه و البته خطرناک است چرا که انچه حاصل خواهد شد قطعا ایمنی و حفظ و صیانت از مردم و ذینفعان نخواهد بود.

    پاسخ
  7. وحید

    وحید
    وزیر جان ، برای کاهش تصادف ، کارهای ارزان تری هم هست احتیاج به ریخت و پاش ها نیست ، البته باید دید پول دست کیست و قرار کی بگیره با این مناقصه ، جابجایی پول کجاست… ،وقتی سالی 20000 هزارنفر (یرانی (تقرببی) کشته می شوند ،به علت سوانح جاده ای ،این کشته شدگان ، بزرگترین تهدید هست در این چند سال اخیر ، کشور ما رو تهدید کرده هست ولی متاسفانه، همه به این امار عادت کردیم.
    اگر تمام ایرانیان در یک ماه ، تخلف نکنند ، چه اتفاقی می افته ، یا ارگانی برشکسته می شود؟؟
    درامد جرایم در راهنمایی رانندگی ذر سال چقدر بوده ؟؟
    چرا مثل خیلی از کشورهای اروپایی که، کسی خوب رانندگی کنه ، جرایمش پاک میشه ، یا مورد پاداش قرار می گیره ،
    چرا راهنمایی رانندگی ،تنها پاداشی می دهد، اگر جرایم رو ندید ، دو برابر می کنیم .. با تهدید ، پول ها رو جمع کنه…
    خیلی جالب تر هست ،محاسبه سرعت میانگین، در اتوبان طهران به کرج هست….نحوه محاسبه ش ، کلی ایراد داره…
    بجای دوربین …یه فکر هم برای ترافیک تهران به کرج(محدوده پل فردیس) این 20 سال اخیر ، چقدر ماشین ، پشت این ترافیک قرار گرفته اند ،چند هزار ماشین در سال بوده ، هر کدوم نیم لیتر بنزین ، مصرف کرده بودند….عدد خیلی بزرگی میشه..

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *