چرا خطوط هوایی ایران به مسافران علاقه ندارند

چرا خطوط هوایی ایران به مسافران علاقه ندارند

تا به امروز هیچ یک از شیوه‌های حمل و نقل، به اندازه حمل و نقل هوایی شاهد پیشرفت و تغییر و تحول نبوده است، به گونه‌ای که از زمان آزادسازی و مقررات‌زدایی 1 تعداد خطوط هوایی ایالات متحده از 30 خط هوایی به 8 خط هوایی کاهش یافته است. یکی از مهم‌ترین عوامل محرک این تغییرات، رقابت سنگین و بی‌رحمانه خطوط هوایی با یکدیگر بوده است. با افزایش چند برابری قیمت سوخت و انرژی در 30 سال گذشته، سهم هزینه‌های مربوط به سوخت در ساختار هزینه 2 خط هوایی، به بیش از 30درصد رسیده و از این رو محاسبات عملکردی و بهینه‌سازی مصرف سوخت جایگاه ویژه‌ای در عرصه رقابتی پیدا نموده است.

یارانه‌ای که سلب انگیزه می‌کند

نتایج یک گزارش 3 بر روی مصرف سوخت سه تایپ مختلف هواپیما در دو مسیر متمایز نشان می‌دهد که با وجود قیمت فعلی سوخت یارانه‌ای، سهم عمده هزینه‌های حمل و نقل هوایی در ایران بر عهده دولت قرار گرفته و با این سیاست، خطوط هوایی انگیزه‌ای برای کاهش مصرف سوخت نخواهند داشت.

نتایج این تحقیق برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، با تغییر دو پارامتر سرعت اوج‌گیری و خطای محاسبه وزن سوخت، برای سه هواپیمای متفاوت در دو مسیر متمایز در جدول 1 نمایش داده شده است.

جدول 1: سوخت صرفه‌جویی شده در مسیر تهران – کیش با محاسبه صحیح دو پارامتر سرعت اوج‌گیری و وزن برخاست.

B737 B747
سوخت مورد نیاز (لیتر) با پارامتر وزن برخاست 120 تا 240 240 تا 480
سوخت مورد نیاز (لیتر) با پارامتر سرعت اوج‌گیری 60 تا 130 240 تا 480

.

بر اساس مصوبه هیئت دولت قیمت سوخت عرضه شده به خطوط هوایی مسافربری به ازای هر لیتر 500 تومان در سال 1393 در نظر گرفته شده در حالی که قیمت واقعی هر لیتر سوخت jp4 در زمان تهیه این گزارش، حدود 3500 تومان است. اگر قیمت سوخت به صورت آزاد محاسبه شود، بر اساس جدول 1 در یک پرواز تهران – کیش با هواپیمای بوئینگ 737 مبلغی بین 600هزار تا 1میلیون و 200هزار تومان صرفه‌جویی خواهد شد؛ این مقدار با توجه به حجم پروازها برای یک خط هوایی عدد قابل توجهی محسوب می‌شود. البته با وجود سوخت یارانه‌ای فعلی این عدد مبلغی بین 80 تا 160هزار تومان خواهد بود. روشن است که این عدد انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری و صرف انرژی و هزینه برای تحقیق در این زمینه ایجاد نمی‌کند در نتیجه روندهای معیوب فعلی ادامه حیات می‌یابند.

در محاسبات جدول 1 منحنی‌های موتور و نیروی پسا برای یک هواپیمای نو در نظر گرفته شده است و این در حالی است که سن ناوگان در ایران بسیار بالاتر است. همچنین بهینه‌سازی بر روی ارتفاع پرواز با عدم فرض تجدید نظر در کریدورهای هوایی صورت گرفته است و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دو تا سه برابر اعداد فوق در صورت سرمایه‌گذاری، قابل صرفه‌جویی خواهد بود.

صندلی‌های خالی و پروازی که همچنان اقتصادی است

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بسیاری از صندلی‌های یک پرواز را خالی ببینید و تعجب کنید که چرا با استراتژی مناسب بازاریابی این صندلی‌ها پر نشده‌اند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد با قیمت فعلی سوخت یارانه‌ای، یک پرواز با ضریب اشغال 4 کمتر از 40درصد هم اقتصادی خواهد بود.

جدول 2: مقایسه هواپیمای بوئینگ 747 و 737 در مسیر تهران – کیش

B737 B747
زمان مأموریت (ثانیه) 3848 4079
مصرف سوخت (لیتر) 2380 14004
مسافت (کیلومتر) 1031 1031
تعداد مسافر 128 450
مصرف سوخت به ازای هر مسافر (لیتر) 18.59 31.12

.

جدول 2 با فرض ضریب اشغال 100درصد محاسبه شده است. لذا در نمودارهای 1 تا 3 تأثیر ضریب اشغال بر هزینه مصرف سوخت به ازای هر مسافر بررسی شده است.

چرا خطوط هوایی ایران به مسافران علاقه ندارند
نمودار 1

 

چرا خطوط هوایی ایران به مسافران علاقه ندارند
نمودار 2

 

چرا خطوط هوایی ایران به مسافران علاقه ندارند
نمودار 3

 از نمودارهای 1 تا 3 چند نکته بسیار مهم قابل استنتاج است:

  1. خطوط هوایی داخلی مدعی هستند که مصرف سوخت، 30درصد از هزینه‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهد. از طرفی مدیران آن‌ها نیز در نشست‌های متعدد دائماً با گله و شکایت ادعای ضرردهی می‌کنند. اما نمودار 3 نشان می‌دهد که با احتساب سوخت یارانه‌ای و با فرض ضریب اشغال 70درصد هزینه‌های خط هوایی آن هم برای یک پرواز پُرهزینه‌ی برد کوتاه از 60هزار تومان به ازای هر مسافر تجاوز نمی‌کند و این در حالی است که بلیت تهران – کیش در شرایط مختلف بین 130 تا 250هزار تومان فروخته می‌شود.
  2. امروزه خطوط هوایی بزرگ به علت قیمت بالای سوخت از هواپیماهای با میانگین سنی پایین استفاده می‌کنند از این رو قیمت هواپیما با افزایش سن و در پی آن افزایش مصرف سوخت بسیار کاهش می‌یابد. با توجه به قیمت فعلی هواپیماها و وضعیت قیمت پایه سوخت یارانه‌ای، بر خلاف ادعای صاحبان شرکت‌های هوایی، برای ایجاد یک خط هوایی در مسیرهای داخلی دوره بازگشت سرمایه‌ کمتر از 18 ماه پیش‌بینی می‌شود. لذا قیمت‌گذاری فعلی و نحوه اعمال آن، ورود ناوگان دست دوم با میانگین سنی بالاتر را رقم خواهد زد. هم اکنون دولت به ازای هر مسافر با فرض ضریب اشغال با میانگین 80درصد، مبلغی حدود 100هزار تومان یارانه سوخت می‌پردازد. از این رو در آینده این خطر وجود خواهد داشت که دولت به بحران اختصاص سوخت در صورت افزایش ناوگان و آلودگی ناشی از موتورهای قدیمی گرفتار شود.
  3. با سیاست و نحوه قیمت‌گذاری فعلی هیچ انگیزه‌ای برای کاهش مصرف سوخت وجود ندارد چراکه فناوری با اقتصاد بنگاه گره نخورده و این اصل بدیهی «مدیریت تکنولوژی» نادیده گرفته شده است.

راهکارها

  1. با توجه به این محاسبات به نظر می‌رسد که تاکنون مدل تصمیم‌گیری مشخصی برای تعیین قیمت سوخت هواپیما به ازای هر لیتر 500 تومان وجود نداشته است. از این رو باید در مدل تصمیم‌گیری جدید، قیمت سوخت اختصاص داده شده به خطوط هوایی، در تعامل با عواملی مانند عدم افزایش قیمت بلیت، تمایل به نوسازی ناوگان، ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب اشغال تعیین گردد.
  2. با توجه به نوع پروازهای شرکت‌های هواپیمایی مختلف، یک استاندارد مصرف سوخت میانگین به عنوان شاخص تعیین شود و قیمت سوخت اختصاص یافته به خطوط هوایی، بر اساس این شاخص و بر اساس یک مدل ریاضی، قابل تغییر باشد.
  3. یک موضوع بسیار مهم می‌تواند تصمیم‌گیری برای محل اعمال یارانه سوخت باشد. برای مثال قیمت سوخت برای یک خط هوایی، آزاد شود و در انتهای یک بازه زمانی مبلغ یارانه اختصاص یافته روی بلیت مسافر اعمال شود.

--------------------------------------------------------------------------------

  1. Deregulation and Liberalization
  2. Cost Structure
  3. لورک‌آقا، حمیدرضا؛ بررسی عملکرد هواپیماهای B737، B747 و A380 در مسیرهای تهران – کیش – دبی و پاریس – شانگهای – پکن؛ دانشکده مهندسی هوافضا؛ دانشگاه صنعتی شریف؛ بهار 1393.
  4. Load factor

مطالب مرتبط

4 نظر

  1. محمدحسين

    دريافت من از مقاله اين بود که شرکتهای هواپيمايی با وجود دريافت سوخت با قيمت پايين، از مسافر مبالغ بالايی دريافت میکنند. اما متوجه نشدم که چگونه بر مبنای اينکه اين سود حاصل از گران فروشی و خريد ارزان سوخت، به مسافران بی علاقه میشوند. اتفاقاً طبق نموداری که در مقاله ارائه شده، با افزايش تعداد مسافر که منجر به کاهش قيمت عملياتی به ازای هر نفر میشود، سود شرکتهای هواپيمايی هم بيشتر خواهد شد. پس به نفع آنهاست که مسافر بيشتری سوار کنند.
    + در انتها هم در مورد راه کار کاهش مصرف سوخت و … صحبت شده نه حقوق مسافر و يا دلايل بی علاقگی به مسافر و …

    پاسخ
  2. حمیدرضا لورک آقا

    طبیعتا در هر کسب و کار فروش بالاتر و جذب مشتریان بیشتر برای صاحب ان بنگاه اقتصادی مطلوب است و این ماجرا در خطوط هوایی ایران نیز صادق است. انتخاب این نام بیشتر از جهت تحریک مخاطب صورت گرفت، مگر میشود که صاحب یک بنگاه اقتصادی به مشتری خود علاقه ی زیادی نداشته باشد؟ در دانش سیستم نیروهای محرک هر پدیده اجتماعی اقتصادی fear, greed ,ambition در نظر گرفته شده است. در یک بازار آزاد و رقابتی بیشتر عامل ترس و جاه طلبی خطوط هوایی را به افزایش کیفیت، سرعت، فروش و کاهش هزینه ها اجبار مینماید. به همین دلیل هست که خطوط هوایی آمریکا با حاشیه سود پایین اما فروش بالا این صنعت را اداره میکنند و بخش بزرگی از GDP جهان را به خود اختصاص داده اند. در ایران با وجود این قیمت سوخت یک پرواز با ضریب اشغال پایین هم اقتصادی است و هر چه مسافر اضافه شود تاثیر بسیار زیادی در سرشکن شدن هزینه ها ندارد.(در مقایسه با جاهایی که قیمت سوخت در بازار ازاد محاسبه می گردد)یعنی تنها عامل greed است که خط هوایی را به فروش بیشتر وا میدارد.. در حالیکه در یک بازار رقابتی هر سه عامل با هم عمل میکنند. ضمن اینکه با اختصاص یارانه به این سبک و سیاق امکان فروش غیر قانونی سوخت به خطوط هوایی خارجی با قیمت بازار آزاد وجود خواهد داشت. با این سیستم صاحب خط هوایی می تواند سهمیه بنزین را دریافت کند و با فروش بنزین آن سود سرشاری را کسب نماید. سودی که از جابه جا کردن مسافر نمیبرد.هر چند که با وضعیت فعلی قیمت نفت و شوکی که بازار نفت دریافت نموده. وجاهت برخی داده های این پژوهش زیر سوال میرود و ممکن است تا مدتی دیگر قیمت سوخت هواپیما به همان پانصد تومان یارانه ای برسد. اما مشکل مدل تصمیم گیری است نه داده

    پاسخ
  3. حمیدرضا لورک آقا

    دولت هم اکنون یارانه ای صرف هزینه سوخت میکند و به علت مسائل گوناگون سیاست افزایش سوخت را دنبال میکند. طبیعتا در چنین شرایطی قیمت بلیط افزایش پیدا میکند. اما آیا بهتر نیست که به جای اعطای یارانه به تولید کننده (یعنی ورودی فرآیند حمل و نقل هوایی) این یارانه روی بلیط مسافر اعمال شود. و با تعریف یک شاخص آماری (مثلا مصرف سوخت به ازای هر مسافر) این یارانه برای مسافران یک ایرلاین افزایش پیدا کند. در واقع دولت با مکانیزم فعلی برای نوسازی ناوگان و مسائل زیست محیطی سلب انگیزه میکند. اما با مکانیزم پیشنهادی هم قیمت بلیط افزایش پیدا نمیکند و هم ایرلاین ها به نوسازی ناوگان تشویق شده و در بلند مدت برای همه منفعت ایجاد میشود. مطالعه این مکانیزم ها در قالب نظریه بازی ها موضوعی چالش بر انگیز و جذاب خواهد بود

    پاسخ
  4. حمیدرضا لورک آقا

    “دولت هم اکنون یارانه ای صرف هزینه سوخت میکند و به علت مسائل گوناگون سیاست افزایش سوخت را دنبال نمیکند”

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *