تأثیر آزادسازی قیمت ها در صنعت حمل و نقل هوایی – 4

حمل و نقل هوایی

در سه قسمت قبل و با هدف بررسی آزادسازی قیمت‌ها به خصوص آزادسازی قیمت بلیت بازار سفرهای هوایی، انواع و ساختار بازارها معرفی و سپس تقاضای سفر هوایی در ایران بررسی شد. در قسمت آخر، راهکارهای کاهش هزینه به عنوان محل رقابت اصلی ایرلاین‌ها در شرایط آزادسازی معرفی شده است.

بازار عوامل تولید در صنعت حمل و نقل هوایی ایران

در صورت اعمال سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها در صنعت حمل و نقل هوایی ایران، بررسی دقیق بازار عوامل تولید برای ایرلاین‌ها جهت شناسایی هزینه‌های بنگاه و ارزیابی آن‌ها برای رسیدن به مقدار بهینه تولید الزامی است. پس از آزادسازی قیمت‌ها و با فرض رقابت کامل بودن بازارهای کالا-خدمات و عوامل تولید، رقابت اصلی ایرلاین‌ها در کاهش هزینه‌ها خواهد بود که با مطالعه بخش‌های مختلف بازار عوامل تولید می‌توان بهترین راه کاهش هزینه‌ها را یافت. برای مثال انتخاب نوع هواپیماهای ناوگان ایرلاین یا استفاده از روش‌های جدید تعمیر و نگهداری هواپیماها (مانند بکارگیری فناوری‌های بدون کاغذ) می‌توانند در کاهش هزینه‌ها اثر بسزایی داشته باشند. ایرلاین‌ها می‌توانند با مطالعه انواع هواپیماها و انطباق‌پذیری آن‌ها با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی ایران و ناوگان فعلی خود به دنبال استفاده از هواپیماهایی باشند که به کاهش هزینه‌شان کمک کنند چرا که لزوماً خرید هواپیمای نو، دلیلی بر کاهش هزینه‌ها نیست. همچنین استفاده از روش‌های ترکیبی زنجیره ارزش و کارگاه ارزش برای کاهش هزینه‌های اساسی هواپیماها بسیار مؤثر است.

با استفاده از این روش‌ها، ایرلاین‌ها می‌توانند مدیریت بهتری روی هزینه‌های خود داشته باشند؛ از جمله قیمت سوخت که در اختیار آن‌ها نیست.

در انتها باید گفت که اولاً فرآیند آزادسازی قیمت‌ها نیاز به مطالعه و بررسی عمیق مدل‌های اقتصادی دارد و ثانیاً با فرض رقابت کامل بودن بازار عوامل تولید و آزادسازی قیمت‌ها، ایرلاین‌ها برای کاهش هزینه باید از روش‌های علمی (که به برخی از آن‌ها در بالا اشاره شد) استفاده کنند و همه این موارد به مطالعه و بررسی‌های مستمر متخصصین نیاز دارد تا بتوانند این مسئله را به درستی هدایت کنند. تنها در این صورت ممکن است بتوان به بقا و پایداری در بازار حمل و نقل هوایی امیدوار بود.

برای خواندن متن کامل این مقاله، به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. وحید

    “نیاز به مطالعه و بررسی عمیق مدل‌های اقتصادی”. کاری که الزامش این باشد از همین الان نتیجه اش معلوم است
    در حمل و نقل ریلی هم این ازادسازی انجام شد ولی خب فقط شاهد افزایش قیمت ها بدون افزایش کیفیت بودیم

    پاسخ
    1. حسین

      مسلم است که الزامش «مطالعه و بررسی عمیق مدلهای اقتصادی» است؛ و نمونه ریلی هم اتفاقاً دلیل بر همین مدعاست که محض تبلیغات سیاسی، حرکتی شتابزده، بدون برنامه و مقطعی انجام می شود و به اسم آزادسازی، منفعت «خودیها» دیده می شود. ما فقط با نامگذاری، ادای حرکت درست را در می آوریم که بگوییم ما هم آزادسازی انجام داده ایم، کما این که در بخش هوایی هم که همین داستان در حال تکرارشدن است. مادامی که عقیده ای بر کار علمی نداشته باشیم، درجا نخواهیم زد، عقبگرد خواهیم داشت!

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *