فرودگاه بینالمللی مهرآباد در سال۱۳۱۷ ساخته شد؛ یعنی زمانی که شهر تهران وسعت کنونی را نداشت و در حاشیه آن جمعیتی با تراکم بالا ساکن نبود.
حالا اما مهرآباد در همسایگی خانههای بسیاری قرار گرفته و نشست و برخاست بیش از 109هزار پرواز طی سال آلودگی صوتی و هوایی بسیاری را به همسایهها و كل شهر تحمیل میكند. این در حالی است كه بیم سقوط هریك از هواپیماها نیز میرود. نگاهی به تاریخچه حوادث فرودگاه مهرآباد مثل 7مهرماه سال 60 با 80 كشته، 9بهمن سال 71 با 134كشته، 15 آذر سال 84 با 128 كشته، 26 آذر سال 85 با 36 كشته و 19 مرداد 93 با 40 كشته هراس تكرار چنین اتفاقاتی را در دل میاندازد.
طی 34 سال اخیر 434 نفر بهخاطر حوادث فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست دادهاند.
میزان آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد برای مناطق اطرافش دوبرابر اندازه مجاز است.
نشست و برخاست هواپیماهای مهرآباد معادل تردد 90هزار خودرو در روز آلودگی ایجاد میكند.
فاصله محدوده باند فرودگاه تا محلههای اكباتان، هاشمی و استاد معین بین 250 تا 500متر است.
بخشی از باند 4هزار و 30 متری فرودگاه مهرآباد از روی رودخانه كن در منطقه 21 عبور میكند كه خود خطری نهفته بهحساب میآید. چنانچه سیلاب در رودخانه كن مانند آبانماه سال91جاری شود، احتمال ریزش پایههای پل باند فرودگاه وجود دارد.
پس از آنكه هواپیمای ایران 140 (آنتونوف) 2 سال پیش (19مرداد93) حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط كرد و 40 سرنشین آن كشته شدند، بحث انتقال فرودگاه مهرآباد و راهكارهای نحوه انجام آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. در این بین مدیریت شهری به جد پیگیر این قضیه شد؛ اگرچه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز همزمان از یك طرح مطالعاتی خبر داد كه از یكسال پیش از حادثه مذكور شروع شده بود. این طرح در حالی ارائه شد كه گفتوگوهای متناقض از سوی برخی مسئولان نشان میداد آنها چندان علاقهای به خروج فرودگاه ندارند.
حسین خانلری، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی كشوری (30اردیبهشت92): روزانه ۱۷۰ سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام میشود. هر فروند هواپیما كه در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست میكند، بهاندازه ۳هزار خودرو آلودگی زیستمحیطی ایجاد میكند.
محمدعلی ایلخانی، سرپرست شركت فرودگاههای كشور (25مرداد93): با توجه به رشد سالانه 9درصدی جابه جایی مسافران هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران، بهطور قطع تا 10 سال آینده امكان جابهجایی این فرودگاه وجود ندارد.
علیرضا جهانگیریان، رئیس سابق سازمان هواپیمایی كشور (25دی93): برای جابهجایی فرودگاه مهرآباد به 5 سال زمان نیاز داریم و طی این مدت باید ظرفیت فرودگاه امام به 25میلیون مسافر برسد. باید فضای اطراف فرودگاه مهرآباد مناسبسازی شود.
آمار مقایسهای نشان میدهد فرودگاه مهرآباد با وجود عوارض تحمیلی به شهر، بهرهوری اقتصادی لازم را ندارد. گفتنی است فرودگاه مهرآباد با مساحت زیربنایی 58هزار مترمربع و با فضای كلی شامل فضای حریم باندها، آشیانهها، پاركینگ هواپیماها و فضای بیابانی نزدیكبه هزار هكتار وسعت دارد. بخشی از این زمینهای بیابانی درصورت انتقال اغلب پروازها به فرودگاه امام و پیام، فضایی مناسب برای توسعه فضاهای خدماتی و اقتصادی بهوجود میآورد. در این بین شاید بتوان اصلیترین دلیل در عدمجابهجایی پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی را تأمین منابع مالی دانست. آنطور كه 2 سال پیش برآورد شده بود برای این اقدام دستكم 12هزار میلیارد تومان نیاز است كه با منابع مالی فعلی دولت و همچنین افزایش هزینهها، از سوی وزارت راه و شهرسازی ناشدنی اعلام میشود. از سوی دیگر باید ظرفیت فرودگاه امام از 6.5میلیون مسافر فعلی به 20میلیون در سال برسد. جالب اینجاست فرودگاههایی كه در شهرهای دیگر دنیا هستند كه سالانه حجم مسافر بالایی از طریق آنها جابهجا میشوند اما عوارض زیستمحیطی و حوادثشان به اندازه مهرآباد نیست.
گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی به نقل از گروه تحلیلگران ENAC هرساله آمار دقیقی از پروازهای فرودگاههای بینالمللی كشورهای مختلف ارائه میدهد. آمار این گروه در مورد 50فرودگاه پرترافیك خاورمیانه و آفریقا جالب بهنظر میرسد.
فرودگاه مهرآباد از میان 50 فرودگاه پرترافیك خاورمیانه و آفریقا از لحاظ اعزام و پذیرش مسافر رتبه نهم را دارد.
۱۳میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۹۳ مسافر در سال ۲۰۱۵ از طریق فرودگاه مهرآباد جابهجا شدهاند.
تعداد مسافر فرودگاه مهرآباد در سال 2015 نسبت به سال گذشته 2درصد كاهش یافته است.
۱۰۹هزار و ۷۵۰ نشست و برخاست هواپیما طی سال 2015 در فرودگاه مهرآباد انجام شد.
میزان جابهجایی بار فرودگاه مهرآباد در سال 2015 نسبت به 2014، با رشد منفی 10درصد روبهرو بوده است.
فرودگاههای دوحه، جده و تونس بالاترین میزان درصد رشد ارسال و پذیرش بار و پست در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ را بهخود اختصاص دادند.
فرودگاههای دوبی، ژوهانسبورگ و دوحه از لحاظ تعداد نشست و برخاست هواپیماها جایگاه نخست تا سوم را كسب كردهاند.
نام فرودگاه * ویژگی * تعداد مسافر سالانه
شارل دوگل/ پاریس – دومین فرودگاه پرازدحام اروپا – ۶۳.۸ میلیون نفر
شیكاگو اوهر – شلوغترین فرودگاه دنیا با پرواز به 200 مقصد – ۶۹.۹ میلیون نفر
بینالمللی دوبی – شلوغترین فرودگاه دنیا از نظر پذیرش مسافر خارجی – ۷۰.۴ میلیون نفر
پرینسس جولیانا/ جزیره سینت مارتن – یكی از باندهای آن به منطقه ساحلی منتهی میشود اما تاكنون حادثهای نداشته است. – 4.5 میلیون نفر
هانهدا/ توكیو – دومین فرودگاه پرازدحام آسیاست – 72.8 میلیون نفر
كپیتال / پكن – به ۱۲۰ مقصد مختلف جهان پرواز دارد – ۸۶.۱ میلیون نفر
مهرآباد/ تهران – 434 كشته طی 34 سال – 13میلیون نفر
منبع: روزنامه همشهری