موانع افزایش پروازهای بین‌ا‌لمللی رفع شد

خبرگزاری فارس

محمد خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی‌ اظهار داشت: برقراری پرواز از شهرهای مختلف کشور به تمامی نقاط دنیا جزء اهداف سازمان هواپیمای کشوری است.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) پروازهای منطقه‌ای دارای بیشترین رشد در سال‌های آتی در مقایسه با پروازهای داخلی و بین‌المللی است و در ایران علاوه بر افزایش پروازهای عبوری، درخواست شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای جابه‌جایی مسافر در کشور، بیشتر از گذشته است.

خداکرمی با اشاره به جاذبه‌های ایران برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی، بیان کرد: هم‌اکنون شهرهای مختلف ایران در زمینه جذب گردشگر زیارتی و همچنین گردشگر معمولی جاذبه‌های بسیار زیادی دارند که موجب می‌شود، مسافران خارجی زیادی وارد کشور شوند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری‌ اظهار داشت: در بازار حمل و نقل هوایی ایران شرکت‌های ایرانی بسیار فعال هستند به همین نسبت شرکت‌های هواپیمایی خارجی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای پروازهای خود را برقرار کرده و به جابه‌جایی مسافران هوایی می‌پردازند.

مانعی برای افزایش پروازهای بین‌المللی ایران توسط ایرلاین‌های داخلی و خارجی وجود ندارد

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مانعی برای افزایش پروازها توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی در مسیرهای بین‌المللی وجود ندارد، بیان کرد: قطعاً با یادداشت تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و بررسی‌های نهایی می‌توان به سرعت پروازها را راه‌اندازی کرد و حتی می‌توانیم با مبادله نامه‌های اداری میزان پروازها را در صورت وجود تقاضا افزایش دهیم.

خداکرمی با اشاره به سودده بودن ایران برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی، بیان کرد: مکاتباتی‌ با برخی از‌ شرکت‌های هواپیمایی دنیا انجام شده و برخی از آنها برای بازگشت به آسمان ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی اظهار داشت: به زودی پروازهای بین‌المللی به بسیاری از نقاط دنیا افزایش می‌یابد و به‌عنوان مثال چندی پیش مسیر ایران به ایتالیا که توسط شرکت هواپیمایی ماهان راه‌اندازی شد که طی همکاری با سفارت‌خانه‌های ایران و ایتالیا بود.

خداکرمی بیان کرد: در اقدامی بی‌سابقه در ماه آینده پروازهای بین‌المللی به نقاط مختلف جدیدی از اروپا خواهیم داشت و حتی در برخی از نقاط که پرواز وجود دارد تعداد پروازها و یا تعداد ایرلاین‌ها افزوده می‌شود.

سهم مناسب شرکت‌های هواپیمایی داخلی‌ از پروازهای بین‌المللی

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری‌ ‌اضافه کرد: به دنبال این هستیم که شرکت‌های داخلی نیز از پروازهای بین‌ا‌لمللی سهم خوبی داشته باشند و به همین دلیل به دنبال حفظ تعادل بین شرکت‌های خارجی و داخلی هستیم و این تعادل در حال حاضر برقرار است.

وی اظهار داشت: وقتی با کشوری یادداشت تفاهم برقراری خط هوایی به امضاء می‌رسد همه حقوق برابر در نظر گرفته می‌شود و نمی‌توان در این مسیرهای بین‌المللی حق خاصی برای ایرلاینی قائل شد؛ حال ممکن است کشوری نتواند و یا نخواهد از ظرفیتی که در اختیار آنها قرار داده شده است استفاده کند و پروازهای دیگری برای آن کشور سودآور باشد، بنابراین سهم طرف مقابل افزایش می‌یابد؛ اما جایگزینی کلی ایرلاین‌های داخلی به جای ایرلاین‌های خارجی امکان‌پذیر نیست.

برقراری پرواز بین تهران و آتن‌ توسط دو ایرلاین داخلی و خارجی

خداکرمی به برقراری پرواز تهران-آتن-تهران از اول مرداد توسط ایرلاین یونانی اشاره کرد و گفت: پس از آنکه وقفه کوتاه‌مدتی در پروازهای بین ایران و یونان رخ داد‌، با فاصله زمانی کوتاه همزمان دو ایرلاین داخلی و خارجی اقدام به برقراری این پرواز کردند.

به گفته وی، شرکت‌های هواپیمایی ‌ماهان ‌پرواز خود را در مسیر تهران ـ آتن و بالعکس راه‌اندازی کرد و از سوی دیگر شرکت هواپیمایی ملی یونان نیز این پروازها را از اول مردادماه راه‌اندازی می‌کند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی اظهار داشت: درحال حاضر شرکت هواپیمایی ماهان هفته‌ای 2 پرواز در مسیر تهران-یونان دارد و شرکت هواپیمایی ملی یونان نیز از اول مردادماه، هفته‌ای 3 پرواز در مسیر تهران به آتن و بالعکس برقرار می‌کند.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *