تقسیط بدهی تعرفه خدمات فرودگاهی ایرلاین‌‌ها

خبرگزاری فارس

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اختلاف‌ نظری بین ایرلاین‌ها و شرکت فرودگاه‌ها درباره تعرفه خدمات فرودگاهی وجود داشت که با پادرمیانی وزیر راه این مشکل رفع و هم‌اکنون توسط ایرلاین‌ها به تدریج پرداخت می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شنیده شده است به تازگی‌ شرکت فرودگاه‌های کشور از ایرلاین‌ها بابت بدهی آنها به خود، گروکشی می‌کند،‌ توضیح داد: چنین چیزی نیست و قطعاً شرکت فرودگاه‌های کشور بابت بدهی ایرلاین‌ها شرایطی را فراهم نمی‌کند که به تأخیر پرواز و زیان مسافر منجر شود.

وی ادامه داد: به هر حال برخی از تأخیرهای پروازی وجود دارد و طبق آیین‌نامه حقوق مسافر، بسته به میزان و نوع تأخیر اجازه نمی‌دهیم حق مسافر ضایع شود؛ از مردم هم بابت تأخیر پروازها‌ عذرخواهی می‌کنیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: با این وجود، ایمنی مسافران اولویت اصلی ‌ما است. ممکن است به دلیل بروز شرایط نامناسب فنی برای هواپیما پرواز‌ با ساعت‌ها تأخیر مواجه شود و مجبور شویم بابت این تأخیر به مسافر و سازمان هواپیمایی کشوری هم پاسخگو باشیم اما هیچ وقت ایمنی را فدا نمی‌کنیم و ریسک در صنعت وجود ندارد‌ ضمن آنکه وقتی هدف و آرمانی داریم باید هزینه آن را هم بپردازیم.

وی بیان کرد: ممکن است ایرلاین درخواست انجام پروازی برای ساعتی خاص داشته باشند که در آن ساعت تایم پرواز‌ها تکمیل باشد و طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی امکان زمان درخواستی ایرلاین‌ها وجود نداشته باشد و به همین دلیلی تأخیری در پروازی رخ دهد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: بین ساعات 8 صبح تا ساعات 17 تعداد کمتر پروازها است اما شرکت‌های هواپیمایی معمولاً از این فرصت‌‌ استفاده نمی‌کنند و پیک پروازی خود را بین ساعات 5 تا 7 صبح تنظیم می‌کنند، البته این‌ به ناوگان شرکت‌های هواپیمایی هم بستگی دارد، به عنوان مثال بوئینگ MD محدودیت‌هایی برای ساعت پروازی دارد.

اسعدی سامانی اضافه کرد: به هر حال ممکن است ایرلاین‌ها درخواست‌هایی برای پرواز داشته باشد که زمان مدنظر با ساعات درخواستی آنها در تناقض باشد و تأخیرهایی رخ دهد اما اینکه بابت بدهی یک ایرلاین، اجازه پرواز آن هواپیما صادر نشود موضوعیت ندارد زیرا به هر حال‌ اگر تأخیری در پرواز رخ دهد مدیر فرودگاه هم باید پاسخگو باشد.

رفع اختلاف‌ و قسط بندی بدهی شرکت‌ها با پادرمیانی وزیر

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور در حال پرداخت است و شرکت‌های هواپیمایی بدهی‌های خود را به صورت اقساط به شرکت فرودگاهی کشور پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به این گفته که شنیده شده تأخیرهای پروازی اخیر به علت اختلاف نظر شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور در پرداخت بدهی ایرلاین‌ها است، توضیح داد: اینگونه نیست؛ پیش از این اختلاف‌نظری بین شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور درباره تعرفه خدمات فرودگاهی وجود داشت که با پا در میانی وزیر راه و شهرسازی این مشکل رفع شد؛ نرخی که باید مبنای محاسبه قرار گیرد مشخص‌ و بر این اساس میزان بدهی شرکت‌ها محاسبه شد، در قالب اقساط این بدهی قسط‌بندی شد و هم اکنون توسط ایرلاین‌ها به تدریج پرداخت می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: تا پیش از این بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور حدود 400 میلیارد تومان بود که به صورت اقساط در حال پرداخت است اما این رقم کم و زیاد می‌شود چون از سویی پرداخت‌ها توسط ایرلاین‌ها وجود دارد و از سوی دیگر ایرلاین‌ها بابت دریافت خدمات روزانه، بدهکار می‌شوند.

اسعدی سامانی گفت: بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز تا پیش از این 700 میلیارد تومان بود که به صورت اقساط در حال پرداخت است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: همه شرکت‌ها نسبت به پرداخت بدهی‌های خود متعهد هستند و تلاش می‌کنند به‌روز آن را پرداخت کنند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *