معاون سازمان هواپیمایی: شرکت های هواپیمایی با تاخیر جریمه می شوند

محمد خداکرمی شامگاه سه شنبه، افزود: ما شرکت های هواپیمایی را داریم که متولی جابجایی مسافران هستند. همچنین شرکت فرودگاه های کشور نیز متولی فرودگاه های کشور بوده و فرودگاه ها در اجاره آنها است.

به گفته معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، نقص فنی، زمین گیر شدن هواپیما و کنترل های دوره ای از جمله اشکالاتی است که به شرکت های هواپیمایی باز می گردد.

خدا کرمی اظهار کرد: دلیل دوم تاخیر پروازها، آب و هوا است که در نیمه دوم هر سال این مساله افزایش می یابد.

وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی تلاش می کنند، هواپیماهای خود را برای زمان اوج جابجایی آماده کنند و ببیشترین هواپیماهای سر خط سفر برای زمان اوج سفر آماده می شود. در تابستان و بعد از ماه مبارک رمضان تقاضای سفر افزایش می یابد و تاخیر ها نیز به همین نسبت افزوده می شود.

معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: از نظر سازمان جهانی هواپیمایی، فرودگاه ها گلوگاه پرواز هستند. فرودگاه را نمی توان به راحتی توسعه داد و در آنها باند فرود و پرواز زد. همچنین بازرسی مسافران، محل پارک هواپیماها و محل دسترسی پارکینگ ظرفیت یک فرودگاه را می سازد.

خداکرمی تاکید کرد: نباید دنبال مقصر تاخیر پروازها بگردیم بلکه باید به دنبال چاره و مدیریت باشیم.

وی اظهار کرد: عمده فرودگاه ها از سوی شرکت فرودگاه های کشور اداره می شود و سازمان فرودگاه های کشور روی این شرکت ها و شرکت های هواپیمایی نظارت دارد.

معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: موضوع عرضه و تقاضا در تاخیرات مهم است. با توجه به وسعت کشور، جمعیت، دانش آموختگی فرهنگ سفر و وضع اقتصادی کشور باید مشخص کنیم به چه تعداد هواپیما نیاز داریم.

خداکرمی درباره آیین نامه حقوق مسافر گفت: پیشتر دستور العمل رفتار شرکت های هواپیمایی در زمان تاخیر توسط سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و به شرکت ها ابلاغ شده است.

وی توضیح داد: آیین نامه جدیدتر در این باره نسبت به دستور العمل موجود، توسعه یافته تر است که بر اساس آن جرایمی برای شرکت ها در نظر و در پنج جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در مورد تاخیر، موارد را رصد و برخورد می کنیم. یکی از حالت های تاخیر، تاخیرات انعکاسی است و شرکت های هواپیمایی برای حداکثر خدمت رسانی، متناسب با ناوگان برنامه ریزی می کنند.

ایرنا

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *