هزینه‌کرد سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای مسائل امنیتی فرودگاه‌ها

خبرگزاری فارس

 رحمت‌الله مه‌آبادی‌ در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازی بیان کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور 2 خدمت اساسی را انجام می‌دهد که شامل ناوبری هوایی و ارائه خدمات فرودگاهی به مسافران از ورود به ترمینال تا پرواز است.

وی ادامه داد: ناوبری هوایی شامل مجموعه اقداماتی است که امکان نشست‌ و برخاست هواپیما در پایانه‌های بار و مسافر و تردد در راههای هوایی کشور فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: خدمات ناوبری هوایی شامل ارتباط بین خلبان و برج، سیستم‌ها و تجهیزات مسیر راههای هوایی و پایش هواپیما در فضا است.

مه‌آبادی با بیان اینکه هزینه‌های امنیتی در بخش فرودگاهی زیاد است، گفت: 43 هزار متر مربع فضا در فرودگاه‌ها برای پلیس و 54 هزار متر مربع برای سپاه ساخته‌ایم ضمن آنکه باید دستگاه‌های امنیتی نظیر ایکس‌ری را خود تأمین کنیم.

وی افزود: سالانه نزدیک 100 میلیارد تومان برای مسائل امنیتی فرودگاه‌ها هزینه می‌شود و اگر این صنعت در این حوزه حمایت نشود در آینده گلوگاه پساتحریم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها در 54 فرودگاه کشور به مردم خدمات می‌دهد، گفت: این شرکت درآمد – هزینه‌ای است.

مه‌آبادی درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها توضیح داد: خوشبختانه بدهی ایرلاین‌ها افزایش نیافته است البته صنعت هوانوردی دنیا سودده نیست و گردش مالی در بهترین خطوط هوایی دنیا 3 درصد است.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها از نظر مالی به 3 دسته تقسیم می‌شوند، گفت: برخی از ایرلاین‌ها درآمد مطلوبی دارند اما در کنار توسعه ناوگان این درآمد خود را در خارج از صنعت نیز هزینه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: دسته دوم ایرلاین‌ها آنهایی هستند که درآمدشان مناسب است و در بخش هوانوردی هزینه می‌کنند و دسته سوم شرکت‌هایی هستند نظیر ایران‌ایر که خدمات تکلیفی ارائه می‌دهند و بدهی‌هایی نیز دارند.

وی افزود: به تازگی به ایرلاین‌ها اعلام کرده‌ایم و از هفته پیش رو این موضوع به صورت رسمی ابلاغ می‌شود که نظام وصول مطالبات در فرودگاه‌ها غیرمتمرکز خواهد بود و فرودگاه‌ها براساس خدمات، هزینه دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: گلوگاه پساتحریم در ظرفیت فرودگاه‌ها و عدم توجه به نگهداری سریع زیرساخت‌ها در بخش فرودگاهی امری ضروری است.

مه‌آبادی گفت: مبلغ 250 میلیون دلار در حوزه هوانوردی سرمایه‌گذاری خواهد شد که مناقصه‌های آن به زودی برگزار می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: درآمدهای فرودگاه‌های کشور 10 درصد هزینه‌ جاری فرودگاه‌ها را پوشش نمی‌دهند؛ 17 هزار میلیارد تومان پروژه در سطح فرودگاه‌های کشور داریم و بودجه امسال ما 1300 میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: درآمد پارسال شرکت فرودگاه‌ها 400 میلیارد تومان بود که امسال 80 درصد رشد دارد اما نسبت به هزینه‌های فرودگاه‌ها رقم بسیار پایینی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت:‌ در بسیاری از مسیرها تا 80 درصد به شرکت‌های هواپیمایی در بحث تعرفه‌ها تخفیف داده‌ایم ضمن آنکه به تازگی تا 35 درصد در برخی از مسیرها و تعرفه‌ها تخفیفاتی اعمال شده است.

مه‌آبادی با بیان اینکه 75 درصد سود خود را در قالب سود سهام به دولت مالیات می‌دهیم، گفت: اگر بتوانیم رایگان‌زدایی را در این صنعت برداشته و تعرفه‌ها را واقعی کنیم می‌توان انتظارات توسعه‌ای را برآورده کرد.

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. حسین

    عجب جمله پُرمغزی: «البته صنعت هوانوردی دنیا سودده نیست و گردش مالی در بهترین خطوط هوایی دنیا ۳ درصد است.»

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *