عوامل ایجاد بیماری تأخیر پروازی در ایران

عوامل ایجاد بیماری تأخیر پروازی در ایران

سرعت بالا در جابه‌جایی، همواره یکی از مزیت‌های اساسی حمل‌ونقل هوایی نسبت به سایر وسایل نقلیه بوده است. شاید بتوان دلیل عمده جذابیت و رجوع به این صنعت را همین علت دانست. در این بین هر علتی که این مزیت نسبی را کم‌رنگ کند باعث از رونق افتادن بازار آن خواهد شد. تأخیر در پرواز یکی از عواملی است که در کنار ایجاد نارضایتی برای مسافران به کم‌رنگ‌شدن این مزیت دامن می‌زند تا جایی که در مسیرهای کوتاه پروازی ممکن است با طولانی‌شدن میزان تأخیر، حتی وسایل نقلیه زمینی برنده رقابت باشند و عمل جابه‌جایی را علی‌رغم توانایی کمتر، سریع‌تر انجام دهند.

وجود تأخیر در کشورهای توسعه‌یافته، یك بیماری تلقی می‌شود و با آن به صورت یك مسئله مهندسی برخورد می‌شود که با استفاده از مكانیزم‌های پیچیده برنامه‌ریزی راه‌حل‌هایی برای کاهش آن پیشنهاد می‌گردد. مجموعه عوامل بوجودآورنده تأخیر پروازی در دنیا با استناد به مراجع علمی، در مقاله «هزینه تأخیر‌کردن بیشتر است یا تأخیر‌نکردن» در ماهنامه «سیستم‌های پایدار حمل‌و‌نقل» در شماره آبان 1394 بیان شد. اما عوامل تأخیر در ایران طبق دسته‌بندی شرکت فرودگاه‌های کشور، به 33 عامل تقسیم شده و برای هریک تعاریفی مطابق جدول 1 ارائه شده است.

جدول 1– عوامل تأخیر در ایران به همراه تعاریف آن

ردیف عوامل تأخیر شرکت مرتبط توضیحات
1 مشکل سوخت شرکت نفت معمولا بعد از تغییر نرخ سوخت اختلافاتی در زمینه سوخت رسانی رخ می دهد که باعث بروز تأخیر می گردد.
2 تأخیر در ورود شرکت هواپیمایی وقتی اولین پرواز تأخیر زیادی را شامل شد شرکت هواپیمایی موظف است پرواز دیگری را برای سرویس بفرستد – در صورتی که هواپیمای standby داشته باشند.
3 عملیات شرکت هواپیمایی شرکت هواپیمایی همزمانی پروازها و مشکلات ناشی از آن، فقدان هواپیمای جایگزین
4 عملکرد شرکت هواپیمایی شرکت هواپیمایی اشتباه در چک مسافر برای شرکت هواپیمایی (هندلینگ خود شرکت هوایی باشد.) دیر رسیدن نفر فنی هنگام پرواز (هندلینگ خود شرکت هوایی باشد.) دیر بسته شدن گیت و کانتر به درخواست شرکت هواپیمایی (هندلینگ خود شرکت هوایی باشد.)
5 تعویض هواپیما شرکت هواپیمایی بنا به هر علت شرکت هواپیمایی درخواست تعویض هواپیما می نماید (معمولا کم بودن مسافر و یا اشکال در هواپیما)
6 چک فنی هواپیما شرکت هواپیمایی مراحلی که کرو قبل از پرواز انجام می دهند
7 دیسپچ شرکت هواپیمایی تغییر رجیستر، تغییر مدل هواپیما، ادغام پروازها
8 رمپ شرکت هواپیمایی رمپ پروازی: تاکسی وی رمپ، اگر پروازی در تاکسی وی خراب شود و یا مشکلی در کنترل، اتوبوس، کیترینگ سرویس تمیز کننده پرواز، گراند پاور و غیره رخ دهد
9 مشکل بار شرکت هواپیمایی مشکلاتی که برای پذیرش بار، جابجایی بار و غیره رخ می دهد
10 مشکل کرو شرکت هواپیمایی مشکلاتی که برای کادر پرواز رخ می دهد
11 مشکل مسافر شرکت هواپیمایی مسافری که کارت پرواز دارد به علت بیماری و یا خواند نماز و یا خواب بودن در نمازخانه و غیره خود را به گیت خروجی معرفی ننماید.
12 نقص فنی شرکت هواپیمایی بعد از روشن شدن موتور، خلبان متوجه مشکل گردد.
13 هندلینگ کننده شرکت هواپیمایی شرکت هایی مانند سامان، آرمان و غیره در هندلینگ دچار مشکل شوند.
14 یخ زدایی هواپیما شرکت هواپیمایی یخ زدایی به موقع توسط شرکت هواپیمایی صورت نگیرد.
15 بسته بودن باند شرکت فرودگاه ها خرابی و تعمیرات، برف روبی، مانور و غیره
16 مشکل فرودگاه مبدأ شرکت فرودگاه ها بسته بودن فرودگاه به هر دلیلی مانند اشکال در دستگاه ناوبری یا بسته بودن باند و غیره
17 گذرنامه شرکت فرودگاه ها در پروازهای خارجی شرایطی در گذرنامه رخ دهد که باعث تأخیر گردد.
18 مراقبت پرواز (ATC) شرکت فرودگاه ها هماهنگی در مر کز کنترل و یا برج مراقبت صورت نگرفته باشد.
19 مناسبت های خاص شرکت فرودگاه ها مانند روز ارتش، مانورهای خاص و غیره
20 یخ زدایی فرودگاه شرکت فرودگاه ها یخ زدایی باند و یا سیستم های فرودگاهی به موقع توسط فرودگاه صورت نگیرد
21 مشکل فرودگاه مقصد شرکت فرودگاه ها فرودگاه مقصد عدم پذیرش پرواز را به دلایلی اعلام نماید مانند اشکال دستگاه ناوبری یا بسته بودن باند و غیره
22 حجم ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها به علت شرایط بدی آب و هوا و یا مناسبت های خاص در برخی روزها برای جبران کنسلی و یا تاخیری ترافیک هوایی ایجاد می شود.
23 پلیس شرکت فرودگاه ها عدم هماهنگی فرودگاه با پلیس در بازرسی اعم از چک دستگاه، چک سرویس های ترمینالی و غیره که مانع انجام به موقع خدمات شود.
24 امنیت پرواز شرکت فرودگاه ها عدم هماهنگی فرودگاه با امنیت پرواز که بنا به هر دلیلی مانع انجام به موقع خدمات شود.
25 سپاه شرکت فرودگاه ها عدم هماهنگی فرودگاه با سپاه (مستقر در ترمینال) که بنا به هر دلیلی مانع انجام به موقع خدمات شود
26 یخ زدایی مشخص نبودن یخ زدایی توسط فرودگاه و یا شرکت هواپیمایی
27 گمرک
28 جای پارک هواپیما
29 شرایط جوی وضعیت بدی آب و هوا در فرودگاه مبدا و مقصد رخ داده باشد
30 شرایط جوی مبدأ بدی آب و هوا در فرودگاه مبدا صورت گیرد
31 شرایط جوی مقصد بدی آب و هوا در فرودگاه مقصد صورت گیرد
32 تأخیر در خروج در صورتی که شرایط برای پرواز خروجی بنا به دلایل خاص مقدور نباشد
33 سایر عوامل دخیل دیگر در تاخیرات

بر اساس آمار برگرفته از واحد آمار دفتر نوسازی و فناوری اطلاعات شرکت فرودگاه‌های کشور در سال 93، سهم هر یک از این عوامل به صورت شکل 1 بوده است 1. بر این اساس در مجموع از 232228 پرواز داخلی و خارجی 57درصد پروازها، تأخیری بیش از 15 دقیقه داشته‌اند که تنها علت 31درصد از پروازهای تأخیری ثبت شده است. این امر نشان می‌دهد که تأخیر در حمل‌ونقل هوایی كشور ما نهادینه شده و امری بسیار طبیعی تلقی می‌شود و توجیه آن در بیشتر اوقات، ضرورت حفظ ایمنی مسافران در پرواز بیان می‌شود.

عوامل ایجاد بیماری تأخیر پروازی در ایران
شکل 1 : عوامل تأخیرهای پروازی در ایران به همراه درصد آن در سال 93

بر اساس شکل، بیشترین درصد عوامل تأخیر در سال 93 به ترتیب به عوامل تأخیر در ورود، عملیات شرکت هواپیمایی، عملکرد شرکت هواپیمایی، نقص فنی و شرایط جوی مقصد اختصاص داشته است.

توزیع تأخیرهای پروازی به تفکیک پروازهای داخلی، خارجی و کل پروازها به همراه درصد پروازهای تأخیری در شکل 2 نشان داده شده است. در مجموع از کل پروازهای داخلی و خارجی 23درصد پروازها تأخیری بین 15 دقیقه تا 0.5 ساعت، 18درصد تأخیری بین 0.5 تا 1ساعت، 10درصد تأخیری بین 1 تا 2 ساعت، 3درصد تأخیری بین 2 تا 3 ساعت، 1درصد تأخیری بین 3 تا 4 ساعت و 2درصد تأخیری بیش از 4 ساعت داشته‌اند. همچنین در پروازهای داخلی 25درصد پروازها تأخیری بین 15 دقیقه تا 0.5 ساعت، 20درصد تأخیری بین 0.5 تا 1ساعت، 11درصد تأخیری بین 1 تا 2 ساعت، 3درصد تأخیری بین 2 تا 3 ساعت، 2درصد تأخیری بین 3 تا 4 ساعت و 1درصد تأخیری بیش از 4 ساعت داشته‌اند. علاوه بر این درصد تأخیرهای پروازی در پروازهای خارجی بدین صورت بوده است: 19درصد بین 15 دقیقه تا 0.5 ساعت، 16درصد بین 0.5 تا 1ساعت، 8درصد بین 1 تا 2 ساعت، 2درصد بین 2 تا 3 ساعت، 1درصد بین 3 تا 4 ساعت و 1درصد بیش از 4 ساعت.

عوامل ایجاد بیماری تأخیر پروازی در ایران

شکل2: توزیع تأخیر کل پروازها، پروازهای داخلی و خارجی 

مجموع کل زمان‌های تأخیر در سال 93 بیش از 135‌هزار ساعت می‌شود که با در نظر گرفتن تعداد مسافران، عدد اتلاف وقت مسافران در تأخیر از مرتبه میلیون‌ها ساعت می‌شود که تا به حال کسی به دنبال محاسبه هزینه مخرّب اقتصادی این تأخیرات و کاهش آن نبوده است.

وضعیت پروازها از لحاظ تأخیر و همچنین علت تأخیر در سال 93 در فرودگاه‌های پرتردد کشور یعنی مهرآباد، امام خمینی، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز و تبریز مطابق شکل‌های 3 و 4 بررسی شده است.

عوامل ایجاد بیماری تأخیر پروازی در ایران
شکل3: وضعیت پروازها از لحاظ تأخیر در فرودگاه‌های پر تردد کشور
عوامل ایجاد بیماری تأخیر پروازی در ایران
شکل4: علت تأخیر در فرودگاه‌های پرتردد کشور

بر اساس شکل‌ها می‌توان دریافت:

  • در فرودگاه مهرآباد علت 46درصد تأخیرها، ثبت شده که مهم‌ترین علت تأخیر، عملیات شرکت هواپیمایی و پس از آن تأخیر در ورود بوده است.
  • در فرودگاه امام خمینی (ره) تنها 0.07درصد از علل تأخیر، ثبت شده و نقص فنی و تأخیر در ورود مهم‌ترین علت‌های تأخیر بوده‌اند.
  • با ثبت 44درصدی علت‌های تأخیر در فرودگاه مشهد، تأخیر در ورود و عملکرد شرکت هواپیمایی مهم‌ترین این عوامل شده‌اند.
  • در فرودگاه شیراز 37درصد علل تأخیر ثبت شده که مهم‌‌ترین عوامل آن تأخیر در ورود و عملیات شرکت هواپیمایی بوده است.
  • در فرودگاه اهواز با ثبت 35درصدی عوامل تأخیر، تأخیر در ورود و نقص فنی مهم‌ترین عوامل شده‌اند.
  • در فرودگاه اصفهان 39درصد عوامل تأخیر ثبت شده و تأخیر در ورود مهم‌ترین عامل بوده است.
  • در فرودگاه تبریز علت 64درصد عوامل تأخیر ثبت شده و مشابه فرودگاه اصفهان مهم‌‌ترین عامل تأخیر، تأخیر در ورود بوده است.

هریک از عوامل تأخیر به جز عامل تأخیر در ورود، به تنهایی می‌تواند باعث ثبت چندین تأخیر در ورود در فرودگاه‌های بعدی باشد؛ به همین علت بخش قابل توجهی از عوامل تأخیر مربوط به تأخیر در ورود بوده است. این روند زمانی متوقف می‌شود که شرکت هواپیمایی زمان لازم برای بازیابی و بازگشت به برنامه پروازی خود را داشته باشد. به نظر می‌رسد در صورت نقص فنی هواپیما، مناسب‌ترین راه حل برای کاهش میزان تأخیر استفاده از هواپیمای جایگزین باشد. البته این راه حل مشروط به وجود چنین هواپیمایی در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی است.

اگرچه به گفته مسئولان عامل اصلی تأخیرها در ایران آب و هوا و نقص فنی است اما نباید از سرعتِ کمِ شرکت‌های هواپیمایی در ارائه خدمات چشم پوشید چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهند قبل از نقص فنی و شرایط جوی، تأخیر در عملیات و عملکرد شرکت‌های هواپیمایی عامل تأخیر در پروازها است كه دلیل آن وجود تحریم نیست. به همین ترتیب اگر مشکل نبودِ قطعات مطرح شود، یا پرواز به صورت کلی نباید انجام شود و یا اگر قطعه هست باید پیش از مواجهه با مشکل تعویض قطعه، برای آن برنامه‌ریزی کرد. این سخن كاملاً صحیح است كه ایمنی در صنعت حمل‌ونقل هوایی بسیار مهم است ولی نه تا این حد كه از ارزش كلیدی آن كه همانا نظم، سرعت و دقت عمل است بكاهد. دلیل این امر را عمدتاً ضعف آموزش، نبود برنامه‌های جامع مدیریت و عدم استفاده شركت‌های هواپیمایی از مدل‌های جدید برنامه‌ریزی پروازی و مدیریت بهینه امكانات می‌توان دانست.

از طرفی نحوه جمع‌آوری داده‌های تأخیرهای پروازی، موارد جمع‌آوری‌شده و درصد داده‌ها در هر فرودگاه نشانه دیگری است از بی‌اهمیتی سازمانی به این پدیده در سطح کشور. تنها در دو فرودگاه مهرآباد و شیراز آمار تأخیر بر اثر عملیات شرکت‌های هواپیمایی بالاست و چون تعداد پروازها در این دو فرودگاه قابل توجه است می‌توان ادعا کرد که در کنار شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها نیز در این عامل اثرگذارند که با برنامه‌ریزی دقیق پروازها ممکن است بتوانند نقش این عامل را کمرنگ‌تر کنند. البته برنامه‌ریزی مناسب برای كاهش تأخیرات پروازی و كاهش تراكم پروازی نیازمند مطالعات وسیعی در مراکز پژوهشی مستقل است که این مطالعات منجر به كاهش هزینه‌هایی نظیر سوخت، وقت مسافران و هزینه شركت‌های هواپیمایی خواهند گردید.

--------------------------------------------------------------------------------

  1. در حال حاضر علت تأخیرهای زیر 30 دقیقه و همچنین علت تأخیر در خروجی دو فرودگاه امام و کیش و تأخیرهای ورودی فرودگاه‌های تحت نظارت شرکت نفت نیز ثبت نمی‌شوند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *