توسعه شبکه‌های پروازی با همکاری ستاد، مدیران فرودگاهی و مشاوران بیرونی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

معاون مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران گفت: درصددیم مثلث همکاری “ستاد، مدیران فرودگاهی و مشاوران بیرونی مختلف” را در این شرکت ایجاد کنیم و در این مثلث فرآیندی صورت گیرد تا مدیران فرودگاهی به وسیله آن، ظرفیت توسعه شبکه‌های پروازی و افزایش تعداد مقاصد را فراهم کنند.

به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، رامین کاشف‌آذر، معاون مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران با اشاره به نام‌گذاری هدفمند سال جدید توسط مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، تصریح کرد: این دفتر در نظر دارد اقداماتی را برای تحقق اهداف اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعمال کند. با وجود مسئولیت‌های ذاتی دفتر بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، تاکنون به این مسئولیت‌ها کمتر پرداخته شده یا اصلا پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: چهار کار اصلی جزء برنامه‌ها و پروژه‌های این دفتر در سال جدید است که دو پروژه آن کوتاه‌مدت هستند و خیلی زود به سرانجام می‌رسند و دو پروژه دیگر آن جدید طولانی‌مدت هستند و البته که جزو وظایف ذاتی این دفتر محسوب می‌شوند، اما به طور متمرکز به آن‌ها توجه نشده است. سال گذشته بسترهای این چهار پروژه‌ را فراهم کردیم تا در سال جدید بتوانیم به طور دقیق بر روی آن‌ها متمرکز شده و اقدام کنیم.

این معاون مدیرکل یادآور شد: محورهای فعالیت این دفتر در سال جدید پیرامون مدل کسب و کار، برنامه راهبردی کل شرکت، بازاریابی ارایه خدمات ناوبری به پروازهای عبوری و توسعه شبکه پروازی است. این چهار محور از وظایف دفتر بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی این شرکت به شمار می‌آیند که می‌کوشیم در سال جدید آن‌ها را تعالی بخشیم و به اوج برسانیم.

وی درباره پروژه‌های کوتاه‌مدت دفتر بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاه‌های کشور توضیح داد: در سال ۱۳۹۴ اغلب کارمندان بازرگانی فرودگاه‌های کشور را فراخواندیم و در جريان دوره‌های آموزشی مدل کسب و کار مدنظرمان را به آن‌ها آموزش دادیم تا آن‌ها تفاوت یک شرکت درآمد – هزینه‌ای با شرکت دولتی را که خدمات عمومی می‌دهد، تمیز قائل شوند. دغدغه این دفتر این موضوع بود که متولیان بازرگانی فرودگاه‌های کشور اطلاعاتی درباره منطق کسب و کار و درآمدزایی در فرودگاه‌ها نداشتند. همچنین کشف و خلق فرصت از منابع معرفت‌شناسی فرصت به شمار می‌آیند تا نمایان شود که فرصتی یک پدیده ذهنی است یا عینی. نگاه ما در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، کشف و خلق فرصت است که از راه فروش و بهره‌برداری از این فرصت‌ها بتوانیم یک وضعیت رقابتی داشته باشیم و تولید ارزش قابل فروش را فراهم کنیم.

کاشف‌آذر با بیان اینکه در شش ماه نخست سال ۹۵ پروژه مدل کسب و کار فرودگاه‌های کشور را به طور کامل تکمیل می‌کنیم، گفت: با کمک مدل کسب و کار مشخص می‌شود که هر فرودگاه در کدام زمینه اقتصادی و با چه رویکردی می‌تواند ارزش را تولید کند. در واقع، هدف این مدل تغییر انگاره‌های ذهنی کارمندان شرکت فرودگاه‌های کشور است. آنان در فرآیندی پویا قرار گرفته، این تغییر دائما صورت مي‌گیرد و انگاره‌های ذهنی همکارمان عوض می‌شود. اکنون این فرآیند آغاز شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران برای تعالی و تکمیل اهداف خود چه برنامه‌ای دارد؟» تصریح کرد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در ادوار مختلف به طور مدون و منسجم هیچ وقت دنبال تدوین برنامه راهبردی نبوده است. البته چندی پیش اقداماتی در اداره برنامه راهبردی انجام شده است. به نظرم اکثر مشکلات حوزه برنامه‌ریزی، در نبود برنامه راهبردی اقتصادی مدون رخ داده است. در حقیقت، دیدگاه اقتصادی آن مشخص نیست. بنابراین فکر می‌کنم همه اقدامات شرکت در نبود برنامه راهبردی ابتر مانده است. ما نيز اصرار داريم پنل‌های تخصصی و برنامه‌های استراتژیک فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را با همکاری همه بخش‌های درگیر و هدایت دفتر بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاه‌ها اجرا کنیم.

کاشف‌آذر با اشاره به اینکه بازاریابی ارایه خدمات ناوبری به پروازهای عبوری و توسعه شبکه پروازی ایران، از جمله وظایف دفتر بررسی‌های بازرگانی است که تاکنون مغفول مانده‌اند، گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در دوران مديريت رحمت‌اله مه‌آبادی (رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت) به نام «شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران» تغییر نام پیدا کرد.اكنون باید به موضوع بازاریابی ارایه خدمات ناوبری به پروازهای عبوری نگاه علمی و اقتصادی داشته باشیم، در حالي که تا قبل از این، تنها به بازاریابی خدمات فرودگاهی توجه داشتیم. در حالی که بیش از ۸۰ درصد درآمدهای این شرکت از طریق بازاریابی ارایه خدمات ناوبری به پروازهای عبوری تامین می‌شود، این حوزه فراموش شده است.

وی افزود: توسعه شبکه پرواز جزء وظایف ذاتی دفتر بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی است و می‌کوشیم برای هر فرودگاه برنامه اقتصادی مجزايي را تدوین کنیم. همچنين درصددیم مثلث همکاری “ستاد، مدیران فرودگاهی و مشاوران بیرونی مختلف” را ایجاد کنیم و در این مثلث فرآیندی صورت گیرد تا مدیران فرودگاهی به وسیله آن، ظرفیت توسعه شبکه‌های پروازی و افزایش تعداد مقاصد را فراهم کنند. پیش از این توسعه شبکه‌های پروازی حمایت نمی‌شد، در حالی که جزء مسایل و دغدغه‌های استراتژیک شرکت فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود. امسال با این مثلث به فرودگاه‌ها کمک می‌کنیم تا بتوانند ایرلاین‌ها را ترغیب و جذب کنند.

معان مدیرکل فتر ررسی‌های اقتصادی و بازرگانی با بیان اینکه اکنون بیش از همیشه به حضور در دوره‌های بین‌المللی نیاز داریم. اکنون درباره فضایی صحبت می‌کنیم که با ذهنیت موجود حتي موفق به تهیه دو عنوان کتاب بین‌المللی نشده‌ایم، عنوان کرد: اگر در این شرکت به دنبال کارهای بزرگ و بین‌المللی شدن هستیم، باید ساختارهای ذهنی‌مان را هم تغییر دهیم. ما نبايد و نمي‌توانيم اقداماتی را که ۲۰ سال قبل انجام می‌شده است، تکرار کنیم یا ادامه دهیم، بلکه رمز بقای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در توسعه کارآفرینی است که منوط به توسعه ذهن است و این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ مادامی که همه نخواهیم به این موضوع دست بیابیم.

وی درباره واگذاری اماکن فرودگاهی به پیمانکاران گفت: نگاه بازاریابی فرودگاهی و واگذاری اماکن پيش از اين به صورت علمی و یاری‌دهنده نبوده است. این نگاه بخش کوچک و مهمی از کارهای ماست، اما همه کار ما این نیست. وظيفه ما تنها بازاریابی فرودگاهی نیست، بلکه ما بازاریابی ناوبری هوایی و فرودگاهی را هم برعهده داریم.

کاشف‌آذر یادآور شد: هدف راهبردی ما در این زمینه حفظ و افزایش پروازهای عبوری است که برای رسیدن به این هدف به شناخت محیط رقابتی و ابزارهای رقابتی نیاز داریم و اگر این ابزارهای رقابتی را نداریم، بايد ایجاد کنیم و اگر داریم، بهبود بخشیم. همچنین به موازات این اقدامات، افرادی را برای مذاکرات بین‌المللی آموزش می‌دهیم. ما بازاریابی را چیزی جز مذاکره نمی‌بینیم. اکنون در حال ایجاد اقدام جدیدی در حوزه ناوبری هوایی کشوریم که تاکنون اتفاق نیفتاده است. این ابزار در کمیته‌ها در حال تدوین‌اند تا نیازهای ذی‌نفعان، بهره‌برداران و مشتریان را که ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی‌اند، بررسی کنند و به طور مجزا با آن‌های مذاکره داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین عده‌ای هم جزو بهره‌بردارن فرودگاه‌های ایران نیستند که باید با آن‌ها نیز وارد مذاکره شویم تا شرایط را به گونه‌ای طراحی کنیم که آن‌ها هم به جرگه بهره‌برداران فرودگاهي بپیوندند. در حقیقت، در این حوزه کاملا پروسه بازاریابی را ایجاد می‌کنیم. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران به ایجاد مسیرهای موازی و کوتاه مشغول است تا مسیرهای هوایی کاهش یابد. ما نیز درصددیم علاوه بر ایجاد زیرساخت‌ها، فعالیت‌های هوانوردی را معرفی کنیم. کمیته هوانوردی متولی ایجاد، حفظ و افزایش پروازهای عبوری است. این کمیته فعلا با مشتریان بالفعل مذاکره می‌کند و سپس با مشتریان بالقوه وارد مذاکره می‌شود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *