توقف سوخت‌رسانی به تمام ایرلاین‌ها در فرودگاه امام

خبرگزاری فارس

از صبح امروز به دلیل اختلاف حساب شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت سوخت‌رسان اوج، سوخت‌رسانی به پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه امام خمینی (ره) متوقف شده است.

گفته می‌شود اختلاف حساب این دو شرکت به حدی بوده که شرکت سوخت رسان اوج و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی حساب‌های یکدیگر را بلوکه کرده‌اند.

پیش از این چند بار به دلیل عدم پرداخت بهای سوخت دریافتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی شرکت‌ پخش فرآورده‌های نفتی تهدید به توقف سوخت‌رسانی به تمام ایرلاین‌ها کرده‌ بود. این تهدیدات طی دو سه سال اخیر چند بار عملی شده و منجر به پرداخت بخشی از بدهی‌ها از سوی ایرلاین‌ها شده بود.

این‌بار اما اختلاف شرکت پخش با شرکت سوخت‌رسان باعث شده تا سوخت‌رسانی به ایرلاین‌ها متوقف شود.

ادامه اختلاف‌نظر‌ها درباره نرخ سوخت هواپیما

موضوع بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت دریافت سوخت پس از تغییرات نرخ بنزین، به مشکلاتی تبدیل شد که تا کنون رفع نشده است.

‌مطالبات معوق شرکت پخش از ایرلاین‌ها بابت ارائه سوخت حدود 900 میلیارد تومان است؛ البته اختلاف‌نظر‌هایی هم درباره نرخ‌های قبلی سوخت که به ایرلاین‌ها ارائه شده بود وجود دارد،‌ فعلاً سوخت با قیمت هر لیتر‌ 500 تومان در بدهی‌های معوق برای ایرلاین‌ها تصویب شده است اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی اختلاف‌نظرهایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در قیمت قبلی سوخت دارند.

البته بدهی ایرلاین‌ها که از سوی شرکت نفت‌ 900 میلیارد تومان عنوان شده است، به دلیل پرداخت‌های مالی و دریافت‌‌ سوخت از سوی ایرلاین‌ها، کم و زیاد می‌شود.

‌در حال حاضر نرخ سوخت هواپیما با 20 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به هر لیتر 600 تومان رسیده است ضمن آنکه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آن اضافه می‌شود اما ایرلاین‌ها مدعی هستند که چرا با وجود افزایش نرخ سوخت از 500 به 600 تومان‌ هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیت‌ها اعمال نشده و کماکان قیمت‌ها برخلاف قانون برنامه پنجم، تکلیفی است.

بنابراین گزارش در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی ماهان، ایران‌ایر و آسمان، بدهکاران بزرگ شرکت فرودگاه‌های کشور و  شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هستند که البته نباید در این‌باره به پروازهای تکلیفی این سه شرکت هواپیمایی ‌اشاره‌ای نداشت.

به هر حال این کش و قوس‌ها که تا پیش از این بین شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌‌ها هم بابت بدهی ایرلاین‌ها‌‌ وجود داشت، امروز نیز مشکل‌ساز شد؛ شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز به هواپیمای‌ ماهان در فرودگاه امام خمینی (ره) ساعاتی سوخت نداد و این امر موجب سرگردانی مسافران و تأخیر‌ پرواز‌ شد.

از سوی دیگر شنیده شده است حتی یکی از ایرلاین‌‌ها وقتی با عدم ارائه سوخت از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی در فرودگاه امام خمینی (ره) مواجه شد، مجبور شد هواپیمای خود را به فرودگاه مهرآباد برده و پس از دریافت سوخت از آنجا دوباره به فرودگاه امام خمینی (ره) برگردد و مسافران را سوار کند که این امر نیز به بروز تأخیر در پرواز مسافران و سرگردانی آنها انجامید.

بنابراین گزارش دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی درباره بدهی‌‌ ایرلاین‌‌ها به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی‌ می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی بابت دریافت سوخت از شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی، بدهی‌هایی دارند‌ که البته برای پرداخت آن اهتمام دارند؛ این بدهی‌ها شامل بدهی‌های جاری و بدهی‌های معوق است‌.

بنا به گفته مقصود اسعدی سامانی‌ شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین تکلیف بدهی‌های سوختی خود، با شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قراردادهای منعقد کرده‌اند ضمن آنکه ضمانت‌‌نامه‌هایی از سوی ایرلاین‌ها به شرکت پخش ارائه شده است؛ در حال حاضر هزینه‌‌های جاری ایرلاین‌ها بابت سوخت پرداخت می‌شود‌، بدهی‌های انباشته (گذشته) ایرلاین‌ها به دلیل‌ عدم شفاف‌سازی نرخ‌ها و اجرا نشدن آزادسازی نرخ بلیت رخ داد در حال حاضر هم شرکت‌ها‌ توان پرداخت‌ همه این بدهی‌ها را ندارند.

بنا به گفته وی اغلب شرکت‌های هواپیمایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرارداد منعقد کردند و تعداد زیادی از شرکت‌ها ضمانت‌‌نامه ارائه داده‌اند و به تدریج بدهی شرکت‌های هواپیمایی در حال پرداخت است.‌

اسعدی سامانی این را هم گفت که‌ ‌‌اختلاف‌نظر‌هایی هم درباره نرخ‌های قبلی سوخت که به ایرلاین‌ها ارائه شده بود وجود دارد، فعلاً سوخت با قیمت هر لیتر‌ 500 تومان در بدهی‌های معوق برای ایرلاین‌ها تصویب شده است‌ البته تجدید محاسباتی هم در این باره داشته‌ایم ضمن آنکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی اختلاف‌نظرهایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در قیمت قبلی سوخت دارند.

دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی می‌گوید: ‌‌شرکت‌هایی که بیشترین پرواز را انجام می‌دهند، بیشترین بدهی را بابت دریافت سوخت دارند؛ 3 ایرلاین بزرگ بدهکار به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بابت پروازهای تکلیفی و خدماتی که به دولت ارائه داده‌اند از دولت طلب دارند و دولت بابت خدماتی که از شرکت‌های هواپیمایی دریافت کرده، هزینه‌ای پرداخت نکرده است، مثلاً دولت از یکی از شرکت‌های هواپیمایی خواست که پروازی به ونزوئلا داشته باشد و آن شرکت بدون داشتن مسافر، یک فروند بوئینگ 747 در این مسیر قرار داد که بسیار پر هزینه‌ است اما دولت نیز هیچ پرداختی به ایرلاین نداشت‌ که این موجب افزایش بدهی انباشته این شرکت‌ می‌شود.

بنا به گفته وی از سوی دیگر ایرلاین‌ها بلیت‌های تخفیف‌دار به جانبازان و خانواده معظم شهدا ارائه داده‌اند، اما مابه‌التفاوت که قرار بود طبق قانون از سوی بنیاد شهید پرداخت شود، پرداخت نشده است؛ وقتی چنین مطالباتی تعیین‌ تکلیف نشده است قطعاً شرکت‌ها نیز قادر به پرداخت بدهی خود نخواهند بود و بهتر است این طلب و بدهی‌‌ها در اتاق تهاتر بررسی شود‌؛ امیدواریم بخش عمده‌‌ای از مطالبات شرکت‌های هواپیمایی از دولت محاسبه و تهاتر شود که البته این موضوع در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.

اسعدی سامانی تأکید کرد: از شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی می‌خواهیم شرایط ایرلاین‌ها را درک کنند و بیش از این به شرکت‌ها فشار نیاورند زیرا لازم است ایرلاین‌‌ها خدمات مناسب و مطلوب به مردم ارائه دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره ‌عدم ارائه سوخت از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ایرلاین‌ها بابت طلب، گفت: این اتفاق در گذشته نیز چند روزی رخ داد اما بالاخره اگر این اتفاق رخ دهد مشکلاتی برای مردم پیش می‌آید.

طبق اعلام ‌مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدهی شرکت‌های هواپیمایی از سال 92 تا‌کنون، 62 درصد افزایش یافته است به طوری که بدهی این شرکت‌ها از 537 میلیارد تومان در سال 92 به حدود 900 میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.

‌طبق آخرین آمار ارائه شده، شرکت هواپیمایی ماهان با ٣٤٨ میلیارد تومان بدهی، رکورد‌دار بیشتر بدهی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و پس از آن شرکت هواپیمایی آسمان با ٢٥٣ میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی) با ٢٢٠ میلیارد تومان و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ٥٤ میلیارد تومان، از جمله دیگر شرکت‌های بدهکار به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند.

البته چندی پیش مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کردند به دنبال وصول مطالبات خود ‌از شرکت‌های هواپیمایی‌ هستند و‌ حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی مسدود می‌شود ضمن آنکه قطع سوخت رسانی به این شرکت‌ها به عنوان یک گزینه مطرح در صورت عدم تسویه بدهی این شرکت‌ها ‌مد نظر شرکت پالایش و پخش است؛ گزینه ای که حدود دو سال پیش، در یک مرحله توسط مسئولان وقت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اجرا و منجر به پرداخت بخش اندکی از بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت پخش شد.

امیدواریم این اختلاف‌ حساب‌ها بین ایرلاین‌‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت فرودگاه‌‌های کشور با برگزاری جلسات دقیق کارشناسی و در صورت لزوم در اتاق تهاتر، رفع ‌شود تا این اختلاف‌ها دامن مسافر را نگیرد.

ایسنا

بازگشت روال عادی به سوخت‌رسانی هواپیماها

با توقف سوخت‌رسانی به تعدادی از هواپیماهای ایرلاین‌ها در فرودگاه امام خمینی (ره) از صبح امروز، مشکلاتی برای برخی پروازها به وجود آمده بود که گفته می‌شود با حل این مشکل، پروازها به حالت عادی بازگشته است.

 هرچند که در بعضی از خبرها، اختلال در روند کاری فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل نرسیدن سوخت به هواپیماها گزارش شده بود، اما یک مقام مسوول در این فرودگاه اعلام کرد: خبری از تعطیلی نیست و آنچه اتفاق افتاده تاخیرهایی چند دقیقه‌ای در انجام این پروازهاست.

این مقام مسوول با بیان این مطلب تصریح کرد: اتفاقی که از صبح امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) افتاده باعث تاخیر چند دقیقه‌ای در پروازها شده که البته جلسات و مذاکرات برای حل این مشکل ادامه دارد.

به گفته وی تا دقایقی دیگر اخبار تکمیلی در این زمینه اعلام خواهد شد.

 درحالی که برخی گزارش‌ها این موضوع را به بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش درباره سوخت دریافتی ارتباط می‌دهند، پیگیری های ایسنا برای دریافت پاسخی از شرکت پخش ادامه دارد.

بحث تسویه بدهی‌های معوق چند شرکت هواپیمایی داخلی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مدت‌ها در جریان بوده و هرچند چند باری به توافق‌هایی ابتدایی برای قسط بندی و نهایی شدن نحوه‌ی پرداخت این بدهی‌ها منجر شده، اما در عمل اتفاق مثبت چندانی را رقم نداده است.

بدقولی‌های چند باره این ایرلاین‌های بدهکار این بار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را بر آن داشته تا با اقدامی پیش دستانه امکان سوخت‌رسانی به هواپیماهای آنها را در فرودگاه امام خمینی (ره) متوقف کند.

خبرگزاری مهر

توقف فروش سوخت پروازی را با تاخیر مواجه نکرد

مدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: پروازهای این فرودگاه امروز چهارشنبه با سوخت ذخیره انجام شده و هیچ پروازی به دلیل نبود سوخت لغو نشده است.

 حمیدرضا سیدی اظهارداشت: اختلاف مالی بین شرکت ملی پخش و شرکت‌های هواپیمایی باعث کاهش سوخت در مخازن سوخت‌گیری شده است.

وی گفت: مسئولان قول داده‌‌اند مشکل تا ساعاتی دیگر حل شود، هر چند سوخت‌رسانی به مخازن سوخت فرودگاه متوقف شده است.

پیش از این، برخی مسئولان وزارت نفت بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بودند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري هم عنوان كرد: موضوع سوخت رسانی در فرودگاه امام خمينی(ره) به طور جد در حال پيگيری است.

علی عابدزاده با اشاره به مشکلی که در فرودگاه امام خمینی (ره) در خصوص سوخت رسانی به هواپیماها ایجاد شده است، گفت: تمام تلاشم را به كار می گیرم تا وضعیت فرودگاه امام خمینی (ره) به حالت عادی بازگردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: مشكل ایجاد شده مشكل شركت پخش و پالایش با شركت‌های هواپیمایی نیست، سازمان هواپیمایی كشوری قبل از اینها برای وصول مطالبات پخش و پالایش از شركت‌های هواپیمایی اقداماتی انجام داد كه خوشبختانه به نتیجه رسید.

وی  ادامه داد: هر گونه اختلال در امر سوخت رسانی در آن فرودگاه موجب تاخیرات پی در پی می شود كه به صورت انعكاسی پروازهای دیگر را نیز تحت تاثر قرار خواهد داد، بنابراین سعی دارم هرچه زودتر بدون اتلاف وقت با تعامل با مسولان ذیربط موضوع را حل كنم.

ایسنا

علت عدم سوخت‌رسانی به دو ایرلاین بدهی بود

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید براینکه مشکل عدم سوخت‌رسانی به دو ایرلاین تنها مشکل بدهی مالی بوده، تاکید کرد که هیچ مشکلی در خصوص ذخیره‌سازی سوخت در فرودگاه‌ها وجود ندارد.

محمدرضا مظلومی با اشاره به اینکه دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور باید برای خرید ضمانت نامه مراجعه می کردند، گفت: فروش سوخت به دوشرکت آسمان و ایران ‌ایر‌تور به‌ صورت نقدی صورت می‌گیرد و به همین جهت در برخی از فرودگاه‌های کشور محدودیت برای تأمین سوخت این دو شرکت هواپیمایی لحاظ شده است. اما اگر این شرکت ها ضمانت‌نامه ارائه کنند سوخت اعتباری به آنها نیز ارائه می شود.

وی درباره رقم بدهی‌های این دو شرکت هواپیمایی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان 265 میلیارد تومان و شرکت هواپیمایی ایران ایرتور 60 میلیارد تومان به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بدهکار است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت هواپیمایی ماهان نیز مانند دو شرکت دیگر، سوخت به‌صورت نقدی خریداری می‌کند، بیان کرد: شرکت هواپیمایی ماهان توافق و ضمانت نامه ارائه کرده است و سوخت‌رسانی به این شرکت به صورت اعتباری انجام می‌پذیرد.

وی با رد اختلاف با شرکت سوخت‌رسانی اوج تصریح کرد: ما در تامین سوخت فرودگاه امام خمینی مشکلی نداریم چراکه ذخیره‌سازی سوخت به اندازه کافی انجام شده است. همچنین لازم به ذکر است فرودگاه امام خمینی و مهرآباد مشمول طرح فروش نقدی نشده اند.

مظلومی افزود: از دو ماه قبل با سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگی‌های لازم را انجام شده و به این شرکت‌ها ابلاغیه در این خصوص را دریافت کردند.

وی با اعلام اینکه روزانه سه میلیون لیتر سوخت به شرکتهای هواپیمایی توسط شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی داده می شود، گفت: با توجه به اینکه این شرکت‌ها بلیط را نقد به مردم می‌فروشند، بهای سوخت را پرداخت کنند تا شامل محدودیت سوخت‌رسانی نشوند.

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. حمیدرضا لورک آقا

    وقتی هیچ سیاست شفافی در قبال نرخ سوخت و قمیت گذاری بلیط و پروازهای تکلیفی انجام نمیشود اوضاع همین است
    خطوط هوایی در پروازهای تکلیفی داخلی نرخ را کاهش نمیدهند و در نتیجه به علت شرایط اقتصادی مسافرانی را جذب نمیکنند
    پروازهای خالی غیر اقتصادی تر میشوند
    دولت با این سیستم پر از فساد سوخت را با قیمت پایین عرضه میکند
    همین قیمت پایین موجب قاچاق سوخت میشود
    همین قیمت پایین پرداخت نمیشود.. بنیاد شهید بدهی اش را نمیدهد
    نتیجه این میشود که پولی جابه جا نمیشود و در نهایت با میانجیگری کدخدا منشانه ی دولت بدهی ها با هم صاف میشود و در نهایت مردمی که مستحق رفاه و عدالت بیشتر برای استفاده از حمل و نقل هوایی هستند ضرر میکنند..و این سزای امت هایی است که از علم و دانش قوه ی تفکر استفاده نمیکنند..

    پاسخ
  2. ملائک

    قطعا نباید آنقدر ساده نگر باشیم که تصور کنیم چنین مشکلی به راحتی در این زمان کم حل شده باشد و این واقعا برای ناظرین جهانی هم بسیار جالب خواهد بود که چگونه مشکلاتی با این ابعاد به این سرعت حل می شوند. و یا اینکه باید بپذیریم سیستم کنونی مدیریت کشور به طرز خطرناکی اجازه می دهد مشکلات کوچک به تدریج بزرگ و بزرگتر شوند تا جاییکه هیچ راه حلی برای آنها باقی نماند

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *