درخواست ضمانت ۴۰۰ میلیونی هواپیمایی ترکیه از آژانس‌های هواپیمایی ایران

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با اشاره به درخواست ضمانت ۴۰۰ میلیون تومانی هواپیمایی ترکیه  از آژانس‌ها گفت: در صورت اصرار به دریافت این ضمانت سنگین، آژانس‌ها فروش بلیت این شرکت هواپیمایی را در ایران متوقف می‌کنند.

محمدحسن کرمانی گفت: اخیرا شرکت هواپیمایی ترکیه ﴿ترکیش ایرلاینز﴾ از آژانس‌های خدمات مسافرت هوایی ایران ضمانت‌های سنگینی نظیر ۴۰۰ میلیون تومان بابت دریافت اوراق بهادار درخواست کرده در حالی که این ضمانت در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران طی مذاکره با شرکت هواپیمایی ترکیه جویای علت دریافت ضمانت ۴۰۰ میلیون تومانی شدند اظهار کرد: اگر آژانس‌های هواپیمایی ۴۰۰ میلیون تومان ضمانت بدهند میزان سپرده آنها نزد بانک‌ها نیز بسیار افزایش می‌یابد چرا که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد این مبلغ باید نزد بانک سپرده گذاری شود که در این شرایط امکان ادامه فعالیت‌ برای آژانس‌های مسافرتی میسر نیست.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با بیان اینکه آژانس‌های مسافرتی بعد از مذاکره با مدیر دفتر ترکیش‌ایرلاینز در ایران برای پرداخت ضمانت ۴۰۰ میلیون تومانی به توافق نرسیدند افزود: بنا بر ادعای مدیر دفتر هواپیمایی ترکیه در ایران درخواست ضمانت ۴۰۰ میلیونی از آژانس‌های مسافرت ایرانی با دستور دفتر مرکزی این ایرلاین در ترکیه است.

کرمانی ادامه داد: در سال‌های گذشته به علت بی توجهی، متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی خارجی، دفتر نمایندگی خود در ایران را به مرکز آموزش نیروهای خود تبدیل کردند و مدیریت دفاتر خود در ایران را به نیروهای ناآگاه و بی‌اختیار خود سپردند که معمولا پاسخ‌های آنها با استناد بر «دستور دفتر مرکزی» است و از خود اختیاری ندارند.

ایرلاین‌های خارجی نباید در ایران شرط بگذارند

وی با انتقاد از عملکرد ایران در مقابل شرکت‌های هواپیمایی خارجی گفت: وقتی بازار بزرگی از صنعت حمل و نقل هوایی ایران در اختیار شرکت هواپیمایی ترکیه که در هفته ۶۰ پرواز از ۹ شهر کشور دارد، قرار می‌گیرد باید از شرایط ایران تبعیت کند نه اینکه برای ایران شرط بگذارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با اشاره به اینکه تعداد پرواز ترکیش ایرلاین در بازارهای اروپا بسیار کمتر از پروازهای آن در ایران است افزود: در خصوص درخواست ضمانت‌های سنگین مذاکره‌ای با مدیر دفتر ترکیش‌ایرلاینز در ایران صورت گرفت اما این فرد ناآگاهانه و ناپخته مدعی شد ترکیش ایرلاین ‌بزرگترین شرکت هواپیمایی در ایران است.

وی گفت: از مدیر دفتر ترکیش‌ایر در ایران سوال کردم که «آیا در نظر دارد بلیت‌های این شرکت هواپیمایی را مستقیم به فروش برساند یا از طریق آژانس‌های مسافرتی؟» که وی پاسخ داد تمایل دارد از طریق آژانس‌های مسافرتی بلیت‌های شرکت خود را به فروش برساند.

کرمانی افزود: مدیر دفتر هواپیمایی ترکیه در ایران، در همان جلسه تاکید کرد دریافت این ضمانت بر اساس درخواست دفتر مرکزی ترکیش‌ایرلاینز در ترکیه است که در همان جلسه به وی اخطار کردم در صورت درخواست ضمانت‌های سنگین از دفاتر خدمات مسافرت ایرانی و تحت فشار گذاشتن آژانس‌ها٬ با مسئولیت قانونی خود به تمام دفاتر ایرانی ابلاغ می شود که فروش بلیت پروازهای این شرکت هواپیمایی را متوقف کنند و در این شرایط منافع این شرکت هواپیمایی به خطر می‌ا‌فتد.

شرکت‌های خارجی فعال در ایران باید از مقررات کشور ما تبعیت کنند

رییس انجمن انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی خارجی که در ایران فعالیت می‌کنند باید از مقررات کشور ما تبعیت کنند گفت: بعد از نامه‌نگاری‌های من و مدیر دفتر هواپیمایی ترکیه در ایران، وی در اقدامی عجیب مستقیم با خود دفاتر آژانس‌های هواپیمایی وارد مذاکره شد و طی نامه‌ای به زبان فارسی خطاب به آژانس‌ها ضمن عدول از موضع خود، به آژانس‌ها اعلام کرد آمادگی دارد با دفاتر مذاکره و همکاری کند.

وی ادامه داد: بعد از ارسال نامه مدیر دفتر نمایندگی ترکیه به آژانس‌ها من نیز طی نامه‌ای رسما به وی اعلام کردم در صورت هر گونه فشار از سوی ترکیش‌ایرلاینز به آژانس‌های خدمات مسافرت هوایی که منجر به آسیب کسب و کار دفاتر شود قطعا تمام دفاتر مسافرت هوایی ایران، اوراق بهادار شرکت ترکیش ایرلاین را استرداد می‌کنند و جلوی فعالیت این ایرلاین در ایران گرفته می‌شود.

کرمانی درباره آخرین وضعیت اقدامات ترکیش ایرلاین بعد از این هشدارها گفت: این ایرلاین از اقدام خود عقب نشینی کرده به طوریکه در تماس با یکی از آژانس‌ها اعلام کرده به جای ۴۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان ضمانت دریافت می‌شود که آژانس هواپیمایی مربوطه ضمن امتناع از پرداخت این ضمانت، ترکیش‌ایرلاینز را تهدید به ارسال اوراق بهادار این شرکت کرده است.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران اظهار کرد: نمایندگی شرکت هواپیمایی ترکیه در تماس با چند دفتر خدمات مسافرت هوایی دیگر نیز تلاش داشت تا این ضمانت را دریافت کند اما یکی از دفاتر خودداری و آژانس دیگر نیز آن را منوط به مجوز انجمن کرده است.

وی گفت: در صورت استرداد اوراق بهادار ترکیش ایرلاین از سوی آژانس‌های خدمات مسافرت هوایی، قطعا این شرکت هواپیمایی شدیدا متضرر می‌شود چون این ایرلاین هفته‌ای ۶۰ پرواز در ایران با میانگین هر پرواز ۱۵۰ مسافر انجام می‌دهد که در مجموع حدود ۹ هزار مسافر را شامل می‌شود.

۹۰ درصد بلیت پروازهای ترکیش توسط آژانس‌ها به فروش می‌رسد

کرمانی افزود: شرکت هواپیمایی ترکیه تنها توانایی فروش ۵ تا ۱۰ درصد بلیت‌های خود را دارد بنابراین حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بلیت پروازهای ترکیش‌ایرلاینز در ایران از سوی دفاتر خدمات مسافرت هوایی به فروش می رسد بنابراین بخش عمده‌ای از درآمد ترکیش ایرلاین در ایران به دلیل فروش بلیت‌های این شرکت از طریق آژانس‌های مسافرتی است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با بیان اینکه پیگیری‌های انجمن بابت دریافت ضمانت‌های سنگین ادامه دارد، گفت: به دلیل دریافت ضمانت‌های سنگین از آژانس‌های ایران نامه‌ای به دفتر مرکز شرکت هواپیمایی ترکیش در ترکیه ارسال خواهیم کرد و ادامه همکاری آژانس‌ها با این شرکت بازبینی و بررسی می‌شود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *