طلب ۱۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاه‌ها از دولت

خبرگزاری فارس

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: طبق برآورد‌ انجام شده در ۲ سال گذشته باید دولت بیش از ۵۰ میلیارد تومان در سال‌ بابت خدمات تکلیفی و تخفیفات تعرفه‌ای پرداخت می‌‌کرد که به دلیل محدودیت منابع، این مورد متوقف شده است.

رحمت‌الله مهابادی‌ درباره‌ تخفیف تعرفه‌های فرودگاهی و برنامه‌ریزی آزادسازی تعرفه‌ها بیان کرد: طبق ماده 161 قانون برنامه پنجم، حذف تخفیفات تکلیفی در قانون پیش‌بینی شده و باید این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: موضوع «رایگان‌زدایی» باید در صنعت فرودگاهی اجرا شود، اما متأسفانه تا پیش از این در این زمینه موفق نبوده‌ایم و این به علت عدم همکاری بهره‌برداران مختلف است.

مه‌آبادی بیان کرد: از سوی دیگر،‌ قانون واقعی شدن تعرفه‌های فرودگاهی و رایگان‌زدایی، ‌قانونی مترقی است بنابراین به‌ زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد؛ به عنوان مثال بسیاری از نهادهای دولتی که در فرودگاه درآمد ایجاد می‌کنند و به دولت درآمد می‌دهند، خدمات رایگان می‌گیرند و این هزینه‌ها برای ما بسیار زیاد است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بیان کرد: طبق برآورد‌ انجام شده در دو سال گذشته باید دولت بیش از 50 میلیارد تومان در سال‌ بابت خدمات تکلیفی و تخفیفات تعرفه‌ای پرداخت می‌‌کرد که به دلیل محدودیت منابع، این مورد متوقف شده است.

مه‌آبادی افزود: در‌ قانون آزادسازی تعرفه‌‌های فرودگاهی باید در گام اول همه مجموعه‌ها نظیر ایرلاین‌ها، را در نظر بگیریم، قطعاً خدماتی که توسط مجموعه‌های دیگر هم در فرودگاه ارائه می‌شود، باید از نظر نرخ‌گذاری آزاد شود تا آنها هم درآمد مناسب خود را داشته باشند و بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: همچنین لازم است مجموعه ناظر هم در بسیاری از خدمات که به صورت انحصاری انجام می‌شود (نظیر خدمات شرکت فرودگاه‌های کشور)، نظارت بر‌ تعریف نرخ‌ها داشته باشند که به ذینفعان فشاری وارد نشود و آنها مجموعاً پرداخت داشته باشند.

مه‌آبادی بیان کرد: البته به دلیل انحصاری بودن فعالیت‌های شرکت فرودگاه‌‌های کشور، تعرفه‌ها از سوی هیأت دولت که از مسیر شورای عالی هواپیمایی می‌گذرد، تعیین می‌شود و در این زمینه اقدام شده است، اما هماهنگی‌های قبلی برای پرداخت‌ها انجام نشده است.

وی با تأکید بر اینکه برخی از بهره‌برداران‌ در اجرای تکالیف قانونی خود طفره می‌روند، گفت: به عنوان مثال‌ دو درصد از هزینه‌های سوخت باید از سوی شرکت نفت به فرودگاه‌های کشور پرداخت شود و این رقم برای توسعه فرودگاه‌ها هزینه می‌شود که متأسفانه به دلایل غیرقابل قبولی، این اتفاق رخ نداده است، در صورتی که مشکلی از نظر اعتبارات و بودجه در آن بخش مرتبط وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: اگر بتوانیم نظامی را که در همه فرودگاه‌های دنیا برای ارائه خدمات و دریافت تعرفه‌های خدمات حاکم است، را اجرا کنیم، می‌توان فرودگاه‌های کشور را هم به راحتی ارتقا و توسعه داد اما یکی از محدودیت‌ها ما همین تأمین منابع است.

وی افزود: مشکل دیگر در اخذ درآمد برای فرودگاه‌ها این است که در قالب ‌وصولی‌ها روی کاغذ درآمد داریم، اما چون وصول درآمد نداریم اما براساس درآمد محاسبه شده، مالیات می‌دهیم، متضرر می‌شویم؛ شرکت فرودگاه‌های کشور 75 درصد سود خود را باید بابت مالیات پرداخت کند اما این مالیات ارقامی است که دریافت نکرده‌ایم و این موجب می‌شود که فشار بر فرودگاه‌‌ها مضاعف شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت:‌ در این راستا تلاش می‌کنیم در قالب تهاتر مالیات و سود سهامی که باید به دولت بپردازیم، با خدمات تکلیفی، زیان خود را کاهش دهیم.

در حال حاضر تعرفه خدمات فرودگاهی به شرکت‌های هواپیمایی با تخفیف 20 تا 80 درصدی اعمال می‌شود‌ ضمن اینکه حسب قانون در قبال خدماتی که به دستگاه‌های دولتی در فرودگاه‌ها ارائه می‌شود هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

در حال حاضر میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها بابت عوارض فرودگاهی حدود 700 میلیارد تومان است.

مه‌آبادی پیش از این در این‌باره گفته بود: ‌بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته و برآورد هزینه‌ها٬ نرخ عوارض فرودگاهی برای ایرلاین‌ها حداقل باید تا 2 برابر افزایش یابد،اما دولت با افزایش 40 درصدی این نرخ موافقت کرد. بنابراین نرخ عوارض فرودگاهی به ازای مسافر در پروازهای داخلی از 5 هزار تومان به 7 هزار تومان و در پروازهای بین‌المللی از 25 هزار تومان به 30 هزار تومان افزایش یافت؛ همچنین‌ در راستای حمایت از ایرلاین ها با توجه به افزایش هزینه آنها و رشد نرخ ارز در سال‌های گذشته، تعرفه خدمات فرودگاهی را برای شرکت های هواپیمایی تا 35 درصد کاهش داده‌ایم.‌

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *