حیرت از مواضع دوگانه منتقدان ناوگان هوایی کشور در ۳۷ سال اخیر

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما ضمن اعلام حیرت از مواضع دوگانه منتقدان ناوگان هوایی کشور در ۳۷ سال اخیر گفت: امروز سهم عمده‌ای از پروازهای بین‌المللی ایران توسط ایرلاین‌های قطر، امارات و ترکیش ایرلاینز بلعیده شده است.

کاپیتان اکبر میری‌روشن با اشاره به این که برای انعقاد قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو از ایرباس به عنوان یک پروژه بزرگ و ملی، تحقیقات و بررسی‌های لازم توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) و مسئولان کلان کشور صورت گرفته است گفت: این تعداد هواپیما قرار نیست یک شبه و یک‌روزه وارد ناوگان هوایی کشور شوند.

وی افزود: شرکت هواپیمایی هما در حال فراهم کردن مقدمات آموزش نیروهای فنی، عملیاتی و خدماتی لازم برای ارایه سرویس‌های مناسب با ورود تدریجی این هواپیماها به کشور است. ضمن این‌که ظرفیت لازم برای بهره‌برداری از تعداد هواپیمایی که در سال ۲۰۱۶ وارد کشور می‌شوند وجود دارد.

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما، با تاکید بر این‌که این شرکت هواپیمایی تاکنون ۵۵ سال به صنعت هوانوردی کشور خدمت کرده است افزود: در مدت ۳۷ سال تحریم به فرسودگی ناوگان شرکت هواپیمایی هما، تاخیرهای پروازی، نبود قطعات هواپیما، بروز مشکلات فنی و عدم تناسب حمل و نقل هوایی با شأن مسافران انتقاد می‌شد و امروز که نوسازی ناوگان به واقعیت پیوست و قرار است مردم ایران از یک صنعت نو و پیشرفته دنیا که لیاقت آن را دارند بهره‌مند شوند مجدد مورد انتقاد واقع شدیم.

کاپیتان میری‌روشن با طرح این سوال که آیا ملت ما همچنان باید از هواپیماهای قدیمی و فرسوده استفاده کنند؟ گفت: سال‌های سال کارشناسان بخش فنی، عملیات، بازرگانی و سایر بخش‌های شرکت هواپیمایی هما تلاش کردند تا کمبودها را با تلاش‌های مضاعف برطرف کنند.

وی امنیت پرواز را اولویت شرکت هواپیمایی هما و صنعت حمل و نقل هوایی عنوان کرد و گفت: در این راستا ایمنی پروازها با ضریب بالای ایمنی انجام شد.

تمام بازرسی‌های سافا و یاتا در دوران تحریم را با موفقیت گذراندیم

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما، با بیان اینکه در مدت تحریم‌ها ۵ بازرسی امنیت موثر توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IOSA) را با موفقیت گذراندیم گفت: علاوه بر این در دوران تحریم‌ از تمام بازرسی‌های کمیته ایمنی حمل و نقل هوایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا (سافا) با موفقیت و سربلندی عبور کردیم.

کاپیتان میری‌روشن گفت: امروز دریچه جدیدی به روی مردم و شرکت هواپیمایی هما به عنوان شرکت ملی و حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران به عنوان سفیر کشورمان در تمام دنیا گشوده شده است که در ۵۵سال گذشته افتخار ایران بوده و همچنان به فعالیت ملی خود واقف است.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند حمایت همگان هستیم، خطاب به منتقدان تاکید کرد: «انتقاد» بسیار ساده است لذا «راهکار» ارایه دهید و اگر اعلام می‌کنید هواپیمای نو خریداری نکنیم پس چه راهکار دیگری ارایه می‌دهید؟

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما افزود: تاثیرات اقتصادی و کاهش هزینه‌های عملیات، ایمنی و تکنولوژی روز را با ورود هواپیماهای نو باید در نظر گرفت. تا چه زمانی باید از تکنولوژی روز دنیا عقب باشیم و با تکنولوژی‌های قدیمی مردم را جابه‌جا کنیم؟ بنابراین هم از منظر اقتصادی و هم از منظر تکنولوژی نیازمند تغییر نسل در صنعت هوانوردی هستیم.

پرداخت ارز به ایرلاین‌های خارجی توسط ایرانیان به دلیل نبود ناوگان مناسب

وی گفت: اگر امروز سهم عمده‌ای از پروازهای بین‌المللی ایران توسط ایرلاین‌های خارجی به ویژه ایرلاین‌های قطر، امارات و ترکیش ایرلاینز انجام می‌شود به دلیل نبود ناوگان مناسب در کشور است چرا که این شرکت‌ها با سوءاستفاده از وضعیت نامناسب ناوگان ایران سهم ایرلاین‌های داخلی از پروازهای بین‌المللی را بلعیده‌اند.

کاپیتان میری‌روشن با اشاره به زیان ایرلاین‌های داخلی به دلیل پرداخت ارز بابت خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی گفت: اگر ناوگان مناسب از نظر کمی و کیفی وجود داشت امروز پروازهای بین‌المللی توسط ایرلاین‌های داخلی انجام می‌شد و این هزینه به جای ایرلاین‌های منطقه در صنعت هوانوردی داخلی تزریق می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان زیرساخت‌های تعمیر و نگهداری و اورهال هواپیماهای نو با تکنولوژی جدید در کشور وجود دارد گفت: قطعا نیروهای فنی آموزش‌های لازم برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای جدید با فناوری‌های نو را خواهند دید. ضمن این‌که به اندازه کافی نیروی متخصص در هر دو بخش عملیاتی و فنی هواپیما در کشور وجود دارد و فقط آنها به بازآموزی نیاز دارند.

آموزش نیروهای متخصص برای هواپیماهای جدید توسط شرکت فروشنده

وی با بیان این‌که در زمان انعقاد خرید هواپیماهای نو، آموزش نیروهای متخصص توسط کمپانی‌ فروشنده نیز پیش‌بینی شده است گفت: چنین نیست که در انعقاد خرید هواپیماهای جدید، خدمات آموزش‌های لازم پیش‌بینی نشود بلکه تمام این آموزش‌های لازم اعم از آموزش کرو، مهندسی و تعمیرات و غیره متناسب با هر نوع از هواپیماها در قرارداد به صورت رایگان لحاظ شده است.

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما ادامه داد: تمام کسانی‌که پیش قضاوت و انتقاد می‌کنند بدانند که از بطن تلاش‌ها و اینکه کارشناسان ساعت‌ها مشغول بررسی و تصمیم‌گیری نهایی و فنی خرید این هواپیماها اطلاع ندارند.

کاپیتان میری روشن با بیان اینکه تمام قضاوت‌ها از روی ناآگاهی انجام می‌شود گفت: هیچ قراردادی بدون بررسی کامل امضا نخواهد شد.

وی درباره خرید هواپیماهای A۳۸۰ به عنوان پهن پیکرترین هواپیمای جهان که مورد انتقاد برخی مبنی بر نبود زیرساخت‌های لازم فرودگاهی است، گفت: قرار نیست این هواپیماها امروز وارد کشور شوند. آیا طی ۳ تا ۵ سال آینده که نخستن مرحله هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ به ایران تحویل شود قرار است در بخش زیرساخت‌های فرودگاهی درجا بزنیم؟ ضمن این‌که این قراداد، یک قرارداد اولیه است و هنوز نهایی نشده بنابراین امکان تغییر در آن وجود دارد.

مدیرکل ایمنی پرواز و استاندارد عملیات شرکت هواپیمایی هما با بیان اینکه در حال حاضر شرکت هواپیمایی امارات ۷۵ فروند هواپیمای A۳۸۰  در اختیار دارد گفت: علاوه بر این ۷۵ فروند دیگر از این نوع هواپیما از طرف این شرکت هواپیمایی به شرکت ایرباس سفارش داده شده است.

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. ملائک

    بنده تصور می کنم اصطلاح سیاسی فرار به جلو در اینجا بسیار کاربرد داشته باشد. اگر کارشناسان محترمی بوده اند که بر اساس دیتا به این نتیجه رسیده اند که فقط ایران -ایر به 118 فروند هواپیما نیاز دارد لطف کنند دیتای مربوطه و نحوه محاسبات خود را منتشر کنند و بجای قسم خوردن که محاسبه کرده اند، محاسبات خود را ارائه دهند. در ضمن هرچند مقایسه کردن سفارش های ایران ایر با سفارشات شرکت امارات کم لطفی محسوب میشود ولی اشکالی ندارد به شرط آنکه تاخیرات ایران ایر با امارات، سوانح و بررسی سوانح و نحوه آموزش های خلبانان (تعداد سیمولاتور های آنان و نحوه مدیریت دو شرکت هم بطور منطقی مقایسه شوند. سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان ناظر دولت بر عملکرد شرکت ها الان قدرت و اعتبار لازم را برای اصلاح رفتار دو ایرلاین اصلی ایران ایر و ماهان ندارد، چه برسد به زمانی که ایران ایر ناوگانی با 118 فروند هواپیما پیدا کند. دولت کوچک تر و چابک تر شعار کودکانه ای بیش نبود و آثارش هم همینکه ایرلاین ها هرچه بخواهند می کنند و در چنین شرایطی نمیشود پذیرفت که با خرید بیشتر هواپیما قوی تر شوند مگر اینکه نظارت دولت هم بر آنها همزمان قوی تر شود

    پاسخ
  2. محمد

    با سلام
    البته از نشر موضوع زمان زیادی می گذرد ولی فقط یک نظر در مورد آن ارائه شده است لذا ضروری دیده شد که مواردی به نظر فوق اضافه شود. ضمن تبریک به هواپیمایی کشور که پس از سال ها فراموشی و انزوا به ناگاه مورد توجه قرارگرفته است. مشکل هواپیمایی کشور فقط نداشتن هواپیمای نو نیست بلکه ساختار ناکارآمد و بسیار پیچیده آن است. سیستمی که فاقد چابکی لازم است و پذیرای انواع اعمال نظر های غیر تخصصی است.
    نکته مهم تر که به آن توجه نمی شود فقدان طرح جامع هوانوردی کشور و شبکه پروازی داخلی و خارجی شرکت های هواپیمایی است که اصولاً به آن پرداخته نشده است. اگر بررسی برای خرید هواپیما انجام شده است بر اساس کدام طرح و نیاز صورت گرفته است؟ طرح توسعه فرودگاه های کشور برای فقط پارک این تعداد هواپیما تدوین شده است!!! این طرح برای چه تعداد فرودگاه و با چه هزینه ای و ظرف چه مدت انجام خواهد شد؟
    آیا شبکه راه های هوایی و تجهیزات موجود پاسخگوی نیاز های هوانوردی کشور می باشد مدیریت جریان ترافیک هوایی و برقراری CDM در فرودگاه های شلوغ از جمله الزامات توسعه هوانوردی کشور است در غیر اینصورت باید پذیرای تأخیر فراوان بود.
    البته بهیچوجه نباید تصور شور که با توسعه هما بقیه شرکت های هواپیمایی توسعه خود را متوقف خواهند کرد پس ظرفیت سازی یکی از چالش های بزرگ هوانوردی کشور است تا کارایی دچار معضل نشود. ضمناً در هیچ طرحی آموزش رایگان ارائه نمی شود و هر فعالیت و خریدی هزینه خود را دارد که در آن طرح پیش بینی شده است لذا مانند سایر کشور های پیشرفته برای تأسیس دانشگاه هوانوردی کشور باید برنامه داشت تا آموزش های لازم از آن طریق و با همکاری سایر دانشگاه های معتبر هوانوردی دنیا مدون و ارائه شود.
    شایسته است که با دید باز و واقع نگری به موضوع نگاه کنیم. آرزوی موفقیت و پیشرفت هوانوردی کشور آرمان همه ماست.

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *