تعیین تکلیف پرواز‌های تأخیری شبانه مهرآباد

علی رستمی در پاسخ به سؤالی درباره فراهم‌سازی زمینه بیشتر آسایش ساکنان حوالی فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: فرودگاه مهرآباد پر ترافیک‌ترین فرودگاه کشور است؛ سالانه‌ 14 میلیون نفر مسافر از این فرودگاه اعزام پذیرش می‌شود.

وی ادامه داد: در این فرودگاه به طور متوسط روزانه 310 پرواز مسافری ‌انجام شده و بین 35 تا 40 هزار نفر مسافر روزانه اعزام و پذیرش می‌شوند.

‌مدیرکل فرودگاه مهرآباد درباره امکان جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد توضیح‌ داد: جابه‌جایی این فرودگاه پرترافیک در حال حاضر امکان پذیر نیست، چون تقاضای سالانه 14 میلیون نفر مسافر رقم‌ بالایی است و اگر بخواهیم این میزان پرواز‌ها را به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل کنیم، فعلاً این ظرفیت در فرودگاه امام‌ وجود ندارد.

رستمی با اشاره به اینکه در برخی از شهر‌های دنیا تا سه فرودگاه هم وجود دارد، بیان کرد: پیشنهاد من این است که به جای آنکه فرودگاه را تعطیل کنیم، خدمات در بخش مسافر و پرواز‌‌ها را ‌سامان‌دهی کنیم‌ تا هم آسایش ساکنان حوالی مهرآباد تأمین شود و هم اینکه پرواز‌ها و اعزام‌ و پذیرش با نظم معین عملیاتی شود.

حذف پروازهای شبانه مهرآباد برای آسایش ساکنان اطراف فرودگاه

وی با بیان اینکه از 21 آذر تقریباً همه پروازهای مسافری مهرآباد از ساعت 12 شب تا 5 صبح روز بعد تعطیل شد، ادامه داد: حدود 3 ماه پیش به دستور وزیر راه و شهرسازی و در راستای رفاه حال ساکنان اطراف فرودگاه و نیز ایجاد فرصتی برای تازه شدن خدمات فرودگاه، تصمیم گرفتیم پروازهای شبانه این فرودگاه تعطیل شود.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد بیان کرد: در این راستا زیرساخت‌ها آماده شد و به تدریج پروازها کاهش یافت؛ تا پیش از این ‌حدود 110 پرواز در هفته بین این ساعات در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شد که این رقم به حدود یک تا دو پرواز شبانه رسید‌.

وی بیان کرد: این یکی دو پرواز هم‌ مشمول استثنائات این قانون، یعنی پروازهای آمبولانسی و اورژانسی، پروازهای تأخیری و پروازهای نظامی است.

رستمی گفت: خارج از استثنائاتی که در پیام هوانوردی اعلام شده است (پروازهای ضروری، پروازهای VIP و پروازهای برنامه‌ای تأخیری) پروازی دیگر بین ‌ساعات 12 شب تا 5 صبح در مهرآباد پذیرش نمی‌شود.

برنامه‌ریزی برای پرواز‌‌های تأخیری که بعد از 12 شب وارد مهرآباد شوند

مدیرکل فرودگاه مهرآباد درباره تعیین تکلیف مسافرانی که قصد دارند ساعات پایانی شب از مبدأ به مقصد پرواز داشته باشند، اظهار داشت: ‌به هر حال زمانی که قصد داریم رفاه را در یک بخش تأمین کنیم، قطعاً در بخشی دیگر‌، رفاه با مشکل مواجه می‌شود اما به هر حال با رعایت اولویت‌سنجی، اولویت ما آسایش ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد است.

رستمی بیان کرد:‌‌ کاهش پروازهای شبانه موجب آسایش ساکنان اطراف فرودگاه شده است، حتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آینده پروازهای برنامه‌ای که با تأخیر‌ و بعد از ساعت 12 شب وارد مهرآباد می‌شود را کاهش دهیم و اجازه ندهیم پروازهای تأخیری بعد از این ساعت وارد مهر‌آباد شود.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد ادامه داد:‌ در راستای تحقق این هدف، نقش ایرلاین‌ها بسیار تأثیرگذار است، شرکت هواپیمایی باید اطلاع‌رسانی دقیق درباره زمان فروش بلیت و ساعت پرواز برای مسافر داشته باشد، ایرلاین باید به مسافر اعلام کند که در پروازهای ساعت پایانی روز، ممکن است پرواز با تأخیر مواجه شود و در ساعات بعد از 12 شب وارد فرودگاه شود، در این راستا این پرواز‌ها صبح روز بعد انجام خواهد شد.

رستمی اضافه کرد: بدین ترتیب اگر هواپیمای شرکت هواپیمایی با تأخیر مواجه شود و ایرلاین هم بداند در ساعات بعد از 12 شب تا 5 صبح اجازه ورود به مهرآباد را ندارد، این پرواز در ساعتی دیگر انجام شده تا بعد از ساعت 5 صبح وارد مهرآباد شود.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد با تأکید بر اینکه باید با مردم صادقانه و شفاف صحبت کرد، گفت: قطعا با این اطلاع‌رسانی دقیق، مردم نسبت به انجام پروازهای خود تصمیم منسجم‌تری می‌گیرند.

فارس

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *