بلیت هوایی پرواز زمینی

ایرنا

سازمان هواپیمایی کشوری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به تغییرساعت پرواز 19:30 نجف به تهران به 14:30 در جمعه گذشته و جاماندن 90 زائر از پرواز پاسخگو نبودند.

روز گذشته خبری در این خبرگزاری مبنی براین موضوع منتشر شد که 90 مسافر و زائر اباعبدالله الحسین(ع) که با عشق وافر به اهل بیت به کربلای معلی و نجف اشرف سفر کرده بودند، بلیت بازگشت آنان با مشکل مواجه شد و هواپیمایی که ساعت پرواز آن طبق بلیط 19:30 بود به ساعت 14:30 تغییر و نجف را به مقصد تهران ترک کرد 90 زائر را جا گذاشت.

با تماس ها و پیگیری های پیاپی، سازمان های هواپیمایی کشوری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متاسفانه پاسخگو نبودند؛ روز گذشته اعلام کرده بود آژانس مسافرتی صادر کننده بلیت هواپیما به نام «.الف.ب» دارای مجوز بند الف است پس زیر مجموعه این سازمان نیست و به سازمان هواپیمایی کشوری مربوط است.

درهمین راستا با سازمان هواپیمایی کشوری تماس گرفته شد که روز گذشته نام این آژانس مسافرتی را تایید کرده و حتی گفته بودند در صورت بروز هر نوع تخلف با این آژانس به شدت برخورد می شود؛ اما با پیگیری های امروز از سازمان هواپیمایی این سازمان پاسخگو نبود و حتی یکی از کارمندانش منکر وجود چنین آژانس و شماره پرواز 841 نجف – تهران شد.

کارمند آژانس هواپیمایی «الف.ب» نیز روز گذشته در پاسخ به خبرنگار، طفره رفت و با برخوردی توهین آمیز گفته بود نه تنها به شما بلکه به هیچ کس پاسخگو نیستیم.

این خانم با لحن تندی ادامه داد: اتفاق خاصی نیفتاد اگر کسی شاکی بود وجه بلیت را مسترد می کنیم.

به محض وصول شکایت اقدام می کنیم

مرتضی دهقان مدیرکل دفترنظارت برشرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: تا کنون شکایتی از این مسافران دست ما نرسیده است.

مرتضی دهقان تاکید کرد، به محض دریافت شکایت، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

زائرانی که تازه رسیدند و وقت شکایت نداشتند

لازم به ذکراست این مسافران که قرار بود جمعه شب با پرواز شماره 841 فلای بغداد نجف – تهران در تهران باشند، به علت تغییر درساعت پرواز و اطلاع ندادن به این مسافران و زائران، آنان مسیر نجف تا تهران و حتی از تهران تا مازندران را با اتوبوس در مسیری طولانی و خسته کننده با هزینه شخصی طی کردند و شب گذشته وارد تهران شدند.

ازآنجا که خانواده های آنان در شهرستان از روز قبل منتظر ورود آنها و نگران وضعیت زائران خود بودند، این زائران باید به شهر خود باز می گشتند و از این رو فرصت و زمانی برای ارائه شکایت نداشتند.

براساس این گزارش، این مسافران و زائران امام حسین (ع) شب گذشته پس از طی مسافت طولانی بیش از هزار کیلومتری و خستگی بار سفر به تهران رسیدند که خبرنگار در آنجا حضور یافت و گزارشی از این جمع تهیه کرد.

مانند حضرت زینب (س) آواره بیابان شدیم

یکی از این زائران در حالی که بارش را از اتوبوسی که از آن پیاده شده بود به دوش می کشید تا به اتوبوس دیگری که قرار بود سوار شود و با آن به مازندران برود ببرد، گفت:90 مسافر بودیم مسئول کاروان انصار از محمودآباد مازندران روز سوم ما را ترک کرد، به کشور برگشت تا مسافران بعدی را جمع کند و به کربلا ببرد؛ وقتی به فرودگاه رفتیم گفتند هواپیما ساعت 2 و نیم پرواز کرده است؛ چاره ای نداشتیم از نجف سوار اتوبوس شده و به سمت مهران حرکت کردیم.

ذبیح الله کارگر ادامه داد: با یک نگاه سطحی هم می توانید خستگی و حتی ساک و کیف های پاره شده را مشاهده کنید و متاسفانه کسی پاسخگو ما نیست.

این زائر کربلای معلی افزود: مانند حضرت زینب (س) آواره و سرگردان شدیم و در بین ما کودکان بیماری بودند که یک کودک در همدان بستری شد و با پدرش در آنجا ماند و نتوانست با ما برگردد.

 آوارگی مان را نزد حضرت ابوالفضل عباس(س) شکایت خواهیم برد

دراین میان پیرمردی نزدیک آمد و گفت: برای این سفر بسیار زحمت کشیدیم و حق ما این نبود که اینگونه درشهر غربت آواره شویم.
محمد خاکپور افزود: شکایت خود را نزد حضرت ابوالفضل عباس(ع) می بریم و از او می خواهیم پاسخ آنانی که اینگونه بلا سر ما آورده اند را بدهد.

اشک های زن سالخورده نشان از آواره گی و بلاتکلیفی

زن سالخورده ای از جمع زائران درحالی که گریه می کرد و به سختی می توانست حرکت کند، گفت: شش میلیون تومان هزینه کردم و حق ما این نبود که به این صورت برگردیم، همه خانواده از روز گذشته منتظر ما هستند ولی ما همچنان آواره هستیم و به خانه برنگشتیم.

این زن کهن سال اشک های خود را نشانه آواره گی و بلاتکلیفی دانست که دلیل آن را بی برنامه گی و نابسامانی در امر جابجای مسافران هوایی اعلام کرد.

زائران زن که از شدت سرما به جای چادر پتو سر کردند

دراین جمع برخی از زائران زن توجه را به خود جلب می کرد؛ این خانم ها از شدت سرما به جای چادر، پتو روی سر خود گذاشتند و با پتو راه می رفتند.
یکی از خانم ها  اظهارکرد: نمی دانم چرا کسی پاسخگوی ما نیست؛ وقتی نتوانستیم از نجف به تهران پرواز کنیم با یک اتوبوس از آنجا به مرز مهران آمدیم که راننده اتوبوس نیم ساعت مانده به مقصد در دل تاریکی در بیابانی سوت و کور توقف کرد و گفته بود اگر کل پول را الان یک جا پرداخت نکنید همین جا شما را پیاده می کنم.

سمانه پورغلام ادامه داد: همه ترسیدند؛ از زن، مرد، پیر و جوان هر کسی هر مقدار از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان داشت جمع آوری و به راننده تحویل دادند.
وی افزود: از آن جا که کسی فکرش را نمی کرد پرواز انجام نشود، پول چندانی برای بازگشت به همراه نداشتند.

این سرگذشت زائرانی بود که در اثر سهل انگاری مسئول کاروان خود این گونه در شهر غریب رها شده اند؛ آنان با بک اتوبوس از نجف تا مرز مهران رفتند و از آنجا به مقصد تهران اتوبوسی دیگر کرایه کردند که بین راه به علت بیماری کودکی و بستری شدن این کودک، والدین او از همراهی کاروان باز ماندند.

شب هنگام بود که خسته و کوفته به تهران رسیدند و پس از خواندن نماز مغرب و عشا در ترمینال شرق با اتوبوس از تهران به سمت شمال راه افتادند؛ ساعت از هشت شب نیز گذشته بود که حرکت کردند و ساعت یک نیمه شب بود که به شهر و دیار خود رسیدند تا خانواده و خویشاوندان را از نگرانی دربیاورند.

امیدواریم دیگر یک چنین اتفاقی رخ ندهد و مسئولان نیز در قبال این قضایا به شکل شایسته تری پاسخگو باشند؛ چون این افراد شهروند ایرانی هستند و رعایت حقوق شهروندی نشانه یک جامعه توسعه یافته است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *