بهارستان توپ سهل‌انگاری سقوط ایران 140 را به زمین سازمان هواپیمایی شوت کرد

کشمکش بر سر یافتن علت سقوط هوا پیمای ایران 140 همچنان ادامه دارد، یک سر این کلاف درسازمان هواپیمایی کشوری وسردیگرآن درکمیسیون عمران در عمارت بهارستان است.

درتازه ترین رخداد، عضو هیات رئیسه کمیته حمل ونقل مجلس شورای اسلامی، انگشت اتهام سقوط این هواپیما را به سمت رئیس سازمان هواپیمایی نشانه رفته وبه صورت مستقیم،سهل انگاری سکاندار این سازمان را عامل اصلی سقوط مرکب آهنی پرنده برشمرده است.

مهرداد بائوج لاهوتی اذعان داشته که با گذشت زمانی طولانی، تاکنون گزارشی شفاف و روشن در مورد سقوط ایران دریافت نشده و مجلس همچنان برای یافتن حقایق این ماجرا پافشاری می کند.

هواپیمای ایران 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده که با 48 سرنشین، 19 مردادماه سال جاری، تهران را به مقصد طبس ترک گفت هرچندکه اندک مدتی پس از برخاستن ، در شهرک فرهنگیان آزادی سقوط کرده و طبق گزارش ها، 39 سرنشین آن در دم جان باختند.

به گزارش نسیم، انتظار عموم از مدیران ارشد سازمان هواپیمایی کشوری، ادای احترام و عذرخواهی رسمی از مردم و دست آخر استعفا از مقام ریاست به عنوان حداقل عامل التیام بخش مردم و داغدیدگان این سانحه بود، امری که به هیچ عنوان اتفاق نیافتاد.

با این حال، از همان ایام بازار گمانه زنی پیرامون یافتن علل سقوط هواپیمای ایران 140 به سوژه داغ رسانه مبدل گشته و دست اندرکاران امر نیز هریک به زعم خویش، علتی را عامل اصلی سقوط جلوه داده اند.

البته، از کارافتادن موتور هواپیما به دلیل گرمای شدید، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا و عدم آگاهی خلبان از خاموش شدن ناگهانی موتور هواپیما از مهمترین ادله هایی بود که درصدر رسانه ها جاخوش کرد.

اما یک فرضیه دیگرکه کمتر بدان اشاره شده و به نظر می رسد درصورت راستی آن، صندلی ریاست با سکاندار سازمان هواپیمایی کشوری، وداع خواهد کرد، اطلاع داشتن مسئولان این سازمان از نقص فنی هواپیما بوده که از قرار معلوم، کارشناسان اداره استاندارد این سازمان، پیشتر نسبت به آن هشدار داده بودند.

موضوعی که عضو کمیسیون عمران هم بدان پای فشرده است؛با وجود اینکه کارشناسان بارها اعلام کرده بودند احتمال سقوط ایران 140 وجود دارد، سهل انگاری رئیس سازمان هواپیمایی و صدور مجوز پرواز این نوع هواپیما باعث بروز این حادثه شد.

با این احوال با گذشت نزدیک به هفت ماه یکبار دیگر عضو کمیسیون عمران با یادآوری خاطره تلخ سقوط ایران و سهل انگاری سازمان، از عدم ارایه گزارشی شفاف و روشن از سوی رئیس این سازمان خبرداده است.

در همین راستا، علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درگفتگو با نسیم ابراز داشته که اظهارات جدید این عضو کمیسیون را ندیده و البته نظر خاصی هم پیرامون آن ندارد.

وی،گفته که باید علل سقوط هواپیما را ازآنها (کمیسیون عمران) پرسید و ادامه داده که اکنون حرفی برای گفتن ندارد.

براستی با وجودگذشت هفت ماه از بروز این سانحه، چرا باید علت سقوط این هواپیما درهاله ای از ابهام قرارگیرد؟

احتمال آن می رود، اراده ای خاص درکار بوده تا حقایق ناروشن سقوط هواپیمای مذکور همچنان در بستر گذر زمان پنهان بماند، فرضیه ای که با پیگیری مصرانه کمیسیون عمران تا اکنون رنگ تحقق به خود نگرفته است.

درهمین بین،”حمید حبیبی”،معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری هم به نسیم اطمینان داده که اگر کارشناسان سازمان از داشتن نقص فنی هواپیمای ایران،آگاه بودند، اجازه پرواز بدان نمی داده اند و افزوده که گزارش های استاندارد بودن این هواپیما به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده اما در جریان ارسال یا عدم ارسال گزارش ها به کمیسیون عمران نیست.

صرفنظر از قضاوت پیرامون درستی یا نادرستی هریک از اظهارات مذکور، حقایق سقوط هواپیمای ایران 140 درگذر زمان در زیر غباری از فراموشی پنهان نخواهد شد و دیر یا زود پیگیری ها به نتیجه خواهد رسید و دست مقصران اصلی این سانحه برای افکار عمومی رو خواهد شد.

سهل‌انگاری رئیس سازمان هواپیمایی دلیل اصلی سقوط ایران ۱۴۰

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که سهل‌انگاری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دلیل اصلی سانحه سقوط ایران ۱۴۰ بود گفت: سهل انگاری رئیس سازمان هواپیمایی و صدور مجوز پرواز این نوع هواپیما باعث بروز این حادثه شد.

مهرداد لاهوتی با تاکید بر اینکه سهل انگاری رئیس سازمان هواپیمایی دلیل اصلی سقوط هواپیمای ایران 140 بوده است، گفت: با گذشت زمان طولانی تا کنون گزارش شفاف و روشنی در مورد سقوط ایران دریافت نکرده ایم و مجلس همچنان این موضوع را پیگیری می کند.

وی با انتقاد ازاینکه علی رغم گذشت مدت زمان طولانی از سانحه سقوط هواپیمای ایران 140، گفت: تا کنون هیچ گزارش شفاف و روشنی در مورد دلایل سقوط ایران 140 دریافت نکرده ایم و سازمان هواپیمایی در این رابطه قصور می کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلسی افزود: گزارش مربوط به سقوط ایران با سایر موارد مشابه آن متفاوت است،چرا که هر هواپیمایی که سقوط می کند یا نقص فنی داشته و یا اینکه به علت خطای انسانی بوده ، اما در مورد حادثه ایران موضوع خارج از این دو بحث است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در مورد سقوط ایران 140 سهل انگاری رئیس سازمان هواپیمایی دلیل اصلی وقوع این حادثه بوده است اما تا کنون در این مورد هیچ گزارش شفاف و روشنی هنوز دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کارشناسان بارها اعلام کرده بودند احتمال سقوط ایران‌ها وجود دارد، سهل انگاری رئیس سازمان هواپیمایی و صدور مجوز پرواز این نوع هواپیما باعث بروز این حادثه شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: مجلس تا روشن شدن دلایل اصلی حادثه ایران 140 همچنان پیگیر خواهد بود و منتظر دریافت گزارش از سوی مسئولان مربوطه است.

تین نیوز

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *