تاخیر ۵۰ درصدی پروازهای ۱۴ شرکت هواپیمایی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

آخرین ماه تابستان امسال ۴ هزار و ۸۸۴ پرواز توسط ۱۴ شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما)، ماهان، آتا ایر، آسمان، اترک ایر، ایرتور، پویا ایر، تابان، نفت، زاگرس، قشم ایر، کاسپین، کیش ایر و معراج در فرودگاه مهرآباد انجام شد.

 بر اساس آمار پروازهای فرودگاه بین المللی مهرآباد در شهریور امسال، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در این ماه ۶۵۷ سورتی پرواز در این فرودگاه را به خود اختصاص داد که ۱۳۰ پرواز این شرکت معادل ۲۰ درصد پروازهای این شرکت  بدون تاخیر و ۵۲۷ پرواز این شرکت معادل ۸۰ درصد نیز با تاخیر مواجه شد. پروازهای شرکت هواپیمایی هما در شهریور ۱۳ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاد داد که ۶ درصد از کل پروازهای به موقع و ۲۰ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه را در این ماه به خود اختصاص داد.

همچنین شرکت هواپیمایی آسمان در شهریورماه امسال ۶۳۳ سورتی پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام داد که ۱۷۶ پرواز آسمان معادل ۲۸ درصد پروازهای این شرکت به موقع و ۴۵۷ پرواز این شرکت معادل ۷۲ درصد نیز با تاخیر مواجه شد. بر این اساس، شرکت هواپیمایی آسمان در شهریور تقریبا ۱۳ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاد داد که ۸ درصد از کل پروازهای به موقع و ۱۸ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه بود.

اما شرکت هواپیمایی ماهان بعد از دو شرکت هواپیمایی هما و آسمان، در شهریورماه امسال با انجام ۶۳۰ سورتی پرواز، در رده سوم بیشترین پروازهای فرودگاه مهرآباد قرار داشت. ۶۲ درصد پروازهای این شرکت یعنی ۳۹۳ پرواز به موقع و ۳۸ درصد معادل ۲۳۷ پرواز نیز با تاخیر مواجه شد. پروازهای ماهان‌ایر در شهریور تقریبا ۱۳ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاد داد که ۱۷ درصد از کل پروازهای به موقع و ۹ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه بود.

سهم پروازهای شرکت هواپیمایی زاگرس از مبدا فرودگاه مهرآباد در شهریورماه ۵۲۵ سورتی پرواز بود که ۳۰۸ پرواز این شرکت یعنی ۵۹ درصد پروازهای این شرکت بدون تاخیر و ۲۱۷ پرواز این شرکت معادل ۴۱ درصد نیز تاخیر داشت. پروازهای این شرکت در شهریور ۱۱ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاد داد که ۱۳ درصد از کل پروازهای به موقع و ۸ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه بود.

طبق آمار عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای فرودگاه مهرآباد، شرکت هواپیمایی آتا ایر نیز در شهریور امسال ۵۲۵ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد. ۵۷ درصد از پروازهای این شرکت هواپیمایی معادل ۳۰۱ پرواز به موقع و ۲۲۴ پرواز معادل ۴۳ درصد نیز با تاخیر مواجه شد. بر این اساس پروازهای شهریورماه شرکت هواپیمایی آتا ۱۱ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را شامل می‌شد که ۱۳ درصد از کل پروازهای بدون تاخیر و ۹ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه بود.

همچنین شرکت هواپیمایی قشم ایر در شهریورماه امسال ۳۹۲ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که ۲۶۳ پرواز این شرکت معادل ۶۷ درصد به موقع و ۱۲۹ پرواز این شرکت معادل ۳۳ درصد با تاخیر مواجه شد. پروازهای این شرکت در شهریور ۸ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد بود که ۱۱ درصد از کل پروازهای به موقع و ۵ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه را شامل می‌شود.

سهم پروازهای شرکت هواپیمایی کیش ایر نیز در شهریور امسال ۳۷۸ سورتی پرواز از مبدا فرودگاه مهرآباد بود که ۲۱۱ پرواز این شرکت معادل ۵۶ درصد پرواز آن به موقع و ۱۶۷ پرواز این شرکت معادل ۴۴ درصد با تاخیر مواجه شد. پروازهای این شرکت هواپیمایی در شهریور ۸ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که ۹ درصد از کل پروازها به موقع و ۶ درصد از کل پروازها تاخیردار بود.

آمار عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای فرودگاه مهرآباد حاکی از آن دارد که شرکت هواپیمایی تابان ایر نیز در شهریورماه امسال ۲۹۶ سورتی پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام داد. ۴۵ درصد از پروازهای این شرکت معادل ۱۳۳ پرواز به موقع و ۱۶۳ پرواز معادل ۵۵ درصد با تاخیر مواجه شد. پروازهای شرکت تابان ایر در شهریور ۶ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را شامل می‌شد که ۶ درصد از کل پروازهای به موقع و ۶ درصد از کل پروازهای تاخیردار فرودگاه مهرآباد بود.

سهم شرکت هواپیمایی ایرتور در شهریورماه از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد ۲۵۶ سورتی پرواز بود. ۶۸ پرواز این شرکت معادل ۲۷ درصد پروازهای ایرتور به موقع و ۱۸۸ پرواز معادل ۷۳ درصد تاخیر داشت. پروازهای شرکت ایرتور در شهریور ۵ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که ۳ درصد از کل پروازهای به موقع و ۷ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه بود.

شرکت هواپیمایی کاسپین در شهریور امسال ۲۵۱ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که ۱۶۲ پرواز این شرکت معادل ۶۵ درصد پروازها به موقع و ۸۹ پرواز این شرکت معادل ۳۵ درصد نیز با تاخیر مواجه شد. پروازهای این شرکت هواپیمایی در شهریور ۵ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد بود. در مجموع پروازهای به موقع شرکت هواپیمایی کاسپین ۷ درصد از کل پروازهای مهرآباد و پروازهای تاخیر دار این شرکت نیز ۳ درصد از کل پروازهای این فرودگاه را شامل می‌شود.

سهم شرکت هواپیمایی نفت در شهریورماه امسال ۱۷۷ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد بود که ۵۵ پرواز این شرکت معادل ۳۱ درصد به موقع و ۱۲۲ پرواز معادل ۶۹ درصد نیز با تاخیر مواجه شد. پروازهای شرکت هواپیمایی نفت در شهریور ۴ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را شامل شد که ۲ درصد از کل پروازهای به موقع و ۵ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه بود.

شرکت هواپیمایی معراج در شهریورماه امسال ۱۱۹ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که ۷۸ پرواز این شرکت معادل ۶۶ درصد به موقع و ۴۱ پرواز معادل ۳۴ درصد نیز با تاخیر مواجه شد. پروازهای شرکت معراج در شهریور ۲ درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که ۳ درصد از کل پروازهای به موقع و ۲ درصد از کل پروازهای تاخیردار این فرودگاه بود.

شرکت هواپیمایی پویا ایر در شهریورماه امسال ۳۶ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که ۲۶ پرواز این شرکت معادل ۷۲ درصد پروازها به موقع و ۱۰ پرواز این شرکت معادل ۲۸ درصد نیز با تاخیر مواجه شد. پروازهای پویا ایر در شهریور یک درصد از کل پروازهای فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص داد که یک درصد از کل پروازهای به موقع این فرودگاه را شامل می‌شود. درصدی برای تاخیرهای پروازی این شرکت نسبت به کل پروازهای مهرآباد ارائه نشده است.

اما شرکت هواپیمایی اترک‌ایر کمترین پروازهای فرودگاه مهرآباد را در شهریور با ۹ سورتی پرواز در اختیار داشت که ۴ پرواز این شرکت معادل ۴۴ درصد پروازهای اترک به موقع و ۵ پرواز این شرکت معادل ۵۶ درصد نیز با تاخیر مواجه شد.

جدول عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه مهرآّباد در شهریورماه به ترتیب از بیشترین تا کمترین پروازها

عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد- شهریور ۹۴

ردیف

شرکت هواپیمایی

تعداد پرواز

به موقع

تاخیر دار

سهم نسبت به کل پروازها

تعداد

درصد

تعداد

درصد

پرواز

به موقع

تاخیردار

۱

ایران ایر

۶۵۷

۱۳۰

۲۰%

۵۲۷

۸۰%

۱۳%

۶%

۲۰%

۲

آسمان

۶۳۳

۱۷۶

۲۸%

۴۵۷

۷۲%

۱۳%

۸%

۱۸%

۳

ماهان

۶۳۰

۳۹۳

۶۲%

۲۳۷

۳۸%

۱۳%

۱۷%

۹%

۴

زاگرس

۵۲۵

۳۰۸

۵۹%

۲۱۷

۴۱%

۱۱%

۱۳%

۸%

۵

آتاایر

۵۲۵

۳۰۱

۵۷%

۲۲۴

۴۳%

۱۱%

۱۳%

۹%

۶

قشم ایر

۳۹۲

۲۶۳

۶۷%

۱۲۹

۳۳%

۸%

۱۱%

۵%

۷

کیش ایر

۳۷۸

۲۱۱

۵۶%

۱۶۷

۴۴%

۸%

۹%

۶%

۸

تابان

۲۹۶

۱۳۳

۴۵%

۱۶۳

۵۵%

۶%

۶%

۶%

۹

ایرتور

۲۵۶

۶۸

۲۷%

۱۸۸

۷۳%

۵%

۳%

۷%

۱۰

کاسپین

۲۵۱

۱۶۲

۶۵%

۸۹

۳۵%

۵%

۷%

۳%

۱۱

نفت

۱۷۷

۵۵

۳۱%

۱۲۲

۶۹%

۴%

۲%

۵%

۱۲

معراج

۱۱۹

۷۸

۶۶%

۴۱

۳۴%

۲%

۳%

۲%

۱۳

پویاایر

۳۶

۲۶

۷۲%

۱۰

۲۸%

۱%

۱%

۱۴

اترک ایر

۹

۴

۴۴%

۵

۵۶%

 سهم پروازهای فرودگاه مهرآباد که ۴۰ درصد از پروازهای کل کشور را به خود اختصاص می دهد در شهریورماه امسال ۴هزار و ۸۸۴ پرواز توسط ۱۴ شرکت‌ هواپیمایی بود که طبق محاسبات صورت گرفته به طور میانگین ۵۰ درصد پروازهای فرودگاه مهرآباد در شهریور با تاخیر مواجه بود.

اما اخیرا علی رستمی مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد گفته است با اشاره به شروع عملیات زمستانی و تأخیر یا لغو احتمالی برخی پروازها پاسخگویی نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی و هندلینگ‌کننده مستقر در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد لازم است.

آمار تاخیرهای پروازی در شهریورماه تمام عوامل تاخیری از جمله تغییرات جوی، عملیاتی، فنی و غیره را شامل می‌شود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *