رشد ۴۷.۶ درصدی دسترسی در فرودگاه مهرآباد

دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی ۲۳ عنوان در زمینه ارائه خدمات مطلوب فرودگاهی و احترام به حقوق شهروندی در فرودگاه مهرآباد را مورد ارزیابی قرار داده و طی آن مشخص شد که عنوان دسترسی در فرودگاه مهرآباد توانست ۴۷.۶ درصد رشد را محقق کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به عنوان قدیمی‌ترین و مهمترین فرودگاه ایران شناخته می‌شود و به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تاریخی و همچنین خدمات‌رسانی به حدود ۱۳ میلیون مسافر در سال یکی از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور به شمار می‌آید.

با توجه به رویکرد مدیران ارشد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نحوه خدمات‌رسانی مطلوب به این تعداد مسافر در سال به یکی از مسائل مهم و قابل توجه در عرصه فرودگاهی تبدیل شده است؛ این امر در راستای هدایت نظامند و قانون‌محور فعالیت‌های ASQ (Airport Service Quality) مطابق استانداردهای جهانی ACI درحال انجام است. در این زمینه فرودگاه مهرآباد به آمارهای قابل توجهی در زمان اجرای طرح ارتقاء کیفیت خدمات فرودگاهی دست یافته است.

عناوین ارزیابی شده توسط دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی شامل ۲۳ عنوان بوده که تعدادی از آن‌ها مورد تاکید در پرسشنامه‌هایACIاست. دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی در مقایسه دو دوره ارزیابی‌ در زمینه ارائه خدمات مطلوب فرودگاهی و احترام بیش از پیش به حقوق شهروندی در فرودگاه مهرآباد را روند رشد مطلوبی را ارزیابی کرده و به عنوان برند فرودگاهی ایران شرایط مساعدی را برای حضور این فرودگاه در طرح‌های رده‌بندی جهانی در آینده فراهم کرده است.

برخی از این عناوین شامل دسترسی، پارکینگ، مانیتورهای نمایش اطلاعات پرواز، سرویس‌های بهداشتی، سالن‌های عمومی، امکانات فرودگاه‌ و نمازخانه‌ها می‌شود. در حقیقت حمل و نقل زمینی، تاکسی، اتوبوس شهری و مترو در برگیرنده عنوان دسترسی است که فرودگاه مهرآباد با اجرای طرح‌های اصلاحی در زمینه ساماندهی تاکسی‌های فرودگاهی و ایجاد جایگاه‌های مشخص و محوطه‌سازی‌های مناسب و افتتاح ایستگاه مترو برای دسترسی به ترمینال‌های فرودگاه توانست ۴۷.۶% رشد را به ارمغان آورد.

همچنین در موضوع پارکینگ فرودگاه مهرآباد فضای پارکینگ‌ها همراه با ایمنی و صرفه اقتصادی مطرح است. فرودگاه مهرآباد با راه‌اندازی پارکینگ طبقاتی جدید، نظارت مستمر بر مبالغ دریافتی، رسیدگی به رعایت نکات ایمنی در پارکینگ‌ها توانست درصد پیشرفت این عنوان را ۳۹ % افزایش دهد.

مانیتورهای نمایش اطلاعات پرواز نیز شامل تعداد مانیتورها و ابعاد می‌شود. این عنوان با افزایش تعداد مانیتورها و نصب در ارتفاعات مختلف ترمینال‌ها سبب رشد ۴۰% این عنوان شده است.

سرویس‌های بهداشتی به خدمات نظافت، دسترسی، محل تعویض کودک، دکوراسیون، تهویه هوا اختصاص دارد که پس از اجرای طرح نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی با طراحی چک لیست‌های نظارتی، ایجاد محل‌های تعویض کودک در تمامی سرویس‌های بهداشتی، بهسازی و بازسازی سرویس‌ها ایجاد دکوراسیون مناسب و نیز تهویه مناسب به رشد ۳۱% انجامید.

نظافت، نورپردازی، محیط و دکوراسیون، محوطه سالن، چیدمان صندلی‌ها در عنوان سالن‌های عمومی قرار دارند، فرودگاه مهرآباد با بهسازی روشنایی ترمینال‌ها و تغییرات در نحوه چیدمان، بهسازی و بازسازی ترمینال‌ها در این زمینه موفق به رشد ۱۴% شد.

همچنین امکانات فرودگاه شامل اینترنت wi-fi، اتاق سیگار، کارکنان فرودگاهی، کارکنان اطلاعات پرواز می‌شود که در این بخش فرودگاه مهرآباد با راه‌اندازی اینترنت wi-fi، ایجاد فضای مناسب برای افراد سیگاری‌ در سالن‌های تزانزیت، ایجاد راهنمای مسافر (help desk ) برای راهنمایی مسافران و تکریم حقوق شهروندی به رشد ۱۸.۸% انجامید. عنوان نمازخانه‌ها نیز به موقعیت نمازخانه، ساعات خدمات، نظافت و زیبایی تعلق دارد که تغییرات کلی در فضا و دکوراسیون نمازخانه‌های ترمینال‌ها موجب رشد ۲۶.۶% شده است.

امید است فرودگاه مهرآباد درآینده‌ای نزدیک با اجرا و پیاده‌سازی طرح‌ها و پروژه‌های جدید برای ارتقاء کیفیت خدمات فرودگاهی همچنان رشد روزافزون داشته و در سایه تلاش‌های انجام شده در رنکینگ بین‌المللی (ACI) وارد شده و رتبه‌ای درشان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کسب کند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *