پرواز شماره 4014 شرکت هواپیمایی زاگرس که صبح امروز اهواز را به مقصد تهران ترک کرده بود به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه اهواز شد. این هواپیما که یک بویینگ MD بود صبح امروز با حدود 150 مسافر فرودگاه بینالمللی شهر اهواز را به مقصد تهران ترک کرد که پس از چند دقیقه به دلیل وجود یک نقص فنی مجبور به بازگشت به این فرودگاه شد.
طبق اعلام روابط عمومی فرودگاه اهواز بسته نشدن چرخ جلوی این هواپیما دلیل اصلی این اتفاق بوده که البته با اقدامات لازم از سوی خلبان و آمادگی فرودگاه این هواپیما بدون هیچ مشکلی در باند فرودگاه اهواز نشسته است.
مسافران این هواپیما پس از نشست در اهواز با یک هواپیمای جایگزین به سمت تهران پرواز کردند.
چرخ هواپیما بسته نشد، مسافران به فرودگاه بازگشتند
یک منبع آگاه چهارشنبه با تایید این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: چرخ جلوی هواپیما پس از برخاستن از باند فرودگاه اهواز به علت نقص فنی بسته نشد و خلبان با هماهنگی برج مراقبت تصمیم گرفت در فرودگاه اهواز بر زمین بنشیند که این کار بدون هیچ مشکلی انجام شد.
وی افزود: این هواپیما با شماره پرواز 4014 متعلق به شرکت هواپیمایی زاگرس است.
وی اظهار کرد: این اتفاقات به صورت معمول در بسیاری از فرودگاه ها پیش می آید ولی با اتخاذ تدابیر لازم فنی و مراقبتی این اتفاقات به صورت عادی مدیریت می شود تا حادثه ای پیش نیاید.
وی گفت: مسافران این هواپیما پس از پیاده شدن در فرودگاه اهواز، با هواپیمای دیگری عازم تهران شدند.
25فروردین ماه امسال نیز یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ MD متعلق به شرکت ایران ایرتور با 150مسافر در مسیر تهران – اهواز به دلیل آنچه نقص فنی در چرخ های هواپیما عنوان شد پس از چند بار چرخیدن در آسمان اهواز به سلامت در باند اصلی فرودگاه این شهر به زمین نشست.
روزانه حدود 60 پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه بین المللی اهواز انجام می شود.
جزییات جدید از فرود اضطراری هواپیما در اهواز
یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حاشیه های منتشر شده در ارتباط با اشکال در فرود هواپیمای شب گذشته که متعلق به شرکت هواپیمایی زاگرس بوده اصلا صحت نداشته و مسئولی که خبر را به رسانه ها داده، لازم است، توضیحات خود را با مستندات ارائه دهد.
وی افزود: لاستیک هواپیما در هوای گرم چون با زمین داغ تماس دارد داغ می شود و هواپیما باید چرخ ها را در تابستان بیش از پنج دقیقه باز بگذارد و بعد دوباره چرخ ها را وارد محفظه داخلی کند. چرخ های داغ اگر زود وارد محفظه شوند احتمال آتش سوزی و دیگر حوادث وجود دارد و برای خنک شدن لاستیک ها باید میزان حرارت آنها پایین بیاید.
این منبع آگاه تصریح کرد: بر اساس اصول مهندسی آیرودینامیک اگر لاستیک هواپیما باز بماند فشار زیادی به بدنه هواپیما می آورد، سرعت هواپیما را کم می کند و مصرف سوخت را نیز بالا می برد به همین دلیل خلبان باید بعد از پنج دقیقه اقدام به جمع کردن چرخ ها کند.
وی عنوان کرد: هواپیمای زاگرس که دیشب پرواز داشت متوجه شد چرخ جلویش بسته نمی شود و به همین دلیل درخواست فرود می کند چون با چرخ باز نمی توانست به پرواز ادامه دهد.
این منبع آگاه گفت: خلبان کاملا نرمال هواپیما را فرود می آورد و مسافران بعد از دو ساعت توسط هواپیمایی دیگر با کادر دیگری از شرکت هواپیمایی زاگرس به سمت تهران پرواز می کنند.
وی در پایان گفت: در این گونه موارد مسئولان فرودگاه همیشه بدترین حالت را در نظر می گیرند و همه عوامل آتش نشانی و غیره را آماده باش می کنند.