وزیر راه و شهرسازی در همایش بینالمللی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی ضمن تشریح سیاستهای دولت در زمینه توسعه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی و همچنین سیاست واگذاری زمین برای ساخت هتل به سوالات نمايندگان شرکتهای بینالمللی پاسخ داد.
دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش بینالمللی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی که صبح امروز ۱۱ مهرماه در سالن اجلاس سران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور، سلطانیفر رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و جمعی از مسئولان دولت یازدهم و همچنین سرمایه گذاران بینالمللی از ۱۸ کشور جهان و سرمایهگذاران داخلی برگزار شد در میزگردی به سوالات نمايندگان شرکتهای بینالمللی در زمینه چگونگی تامین زمین برای ساخت هتل و سیاستهای دولت برای توسعه حمل و نقل زمینی و هوایی پاسخ داد.
وزیر راه و شهرسازی در زمینه توسعه صنعت هوانوردی گفت: مقایسه نقشه ایران و تمامی نقشه راههای هوایی جهان نشان میدهد که بسیاری از راههای بین قارهای از ایران عبور میکند و ما بر این موضوع کاملا واقف هستیم که در یک موقعیت کاملا خاص قرار داریم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اهمیت موقعیت ایران و مسئولیت جهانی افزود: ما در برابر این موقعیت در مقابل جهان مسئولیت داریم. بنابراین ما باید یک آسمان امن و آزاد را برای ایران و جهان ایجاد کنیم؛ آن وقت است که ما میتوانیم مفهوم ایرانشهری، مفهوم ارتباطات و تعهد به سایر ملل را نشان دهیم.
ایجاد آسمان امن و آزاد بر فراز سرزمین ایران
آخوندی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد پروازهایی که از ایران به سایر نقاط جهان انجام میشود میانگین ۷ ساعت از زمان را به خود اختصاص میدهند گفت: سیاست ما تعقیب و ایجاد آسمان امن و آزاد را برای مردم ایران و جهان بر فراز هوای ایران است. همچنین ایران این قابلیت را دارد که به هاب منطقه تبدیل شود که باید برای این کار مجموعه اقداماتی را انجام داد.
وزیر راه و شهرسازی، نوسازی ناوگان و شبكه هوایی را از مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای تبدیل شدن ایران به هاب منطقه عنوان کرد و گفت: نوسازی ناوگان و شبکه هوایی موضوعی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال میشود و تلاش داریم تا سال ۱۴۰۴ به سمتی برویم که ناوگان ۵۰۰ فروند هواپیمایی را نوسازی کنیم.
امکان رقابت ایران با تمامی ایرلاینهای دنیا
آخوندی ادامه داد: ایران سرزمین بزرگی است و گردشگران میخواهند به تمامی نقاط ایران سفر کنند به همین دلیل نیز ما باید سیستمی را داشته باشیم که پروازهای منطقهای در شبکه منطقهای انجام شوند. هواپیماهای برد کوتاه، برد میانی و برد بلند از جمله برنامههای نوسازی ناوگان هوایی ایران است. در عینحال ما باید کاملا با تمامی ایرلاینهای جهان رقابت منصفانه داشته باشیم. بنابراین ضمن آنکه به دنبال آن هستیم تا سهم ایران را از صنعت هوانوردی جهان که کمتر از ۱۰ درصد است به دست آوریم به دنبال نوسازی نیز هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران پس از برجام به اکثر پایتختهای جهان پروازهای مستقیم دارد گفت: ایران حق انتخاب را هم برای شهروندان خود و هم برای شهروندان سایر کشورهای جهان قائل است.
سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی با یادآوری اینکه نزدیک به یک سال است که قمیتگذاری در صنعت هوانوردی کاملا آزاد است تاکید کرد: در حال حاضر بیش از یکسال است که در ایران آزادسازی قیمتهای هوایی هم در حوزه داخلی و هم بینالمللی اجرا میشود.
وی گفت: علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی، نوسازی سیستم ناوبری نیز در دست اجرا ست که در این موضوع حتما نوسازی شبکه فرودگاهی ایران را نیز داریم.
تقویت سیستمهای نمایشگاهی و تجاری فرودگاهها در دستور کار
آخوندی با یادآوری این نکته که در حال حاضر ۶۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که تنها ۱۰ فرودگاه آن فعال است و ۵۰ فرودگاه دیگر زیر ظرفیت فرودگاهی خدمات ارایه میدهند و فعالیت دارند افزود: ۵۰ فرودگاه ایران که کاملا زیر ظرفیت عمل میکنند به این دلیل است که ما شبکه پروازهای منطقهای نداریم. همچنین نوسازی، افزایش ظرفیت مسافر، بار و تقویت سیستمهای هتل و سیستمهای نمایشگاهی و تجاری از اقداماتی است که در دستور کار است.
وی با اشاره به تاسیس شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و فعالتر شدن فرودگاه آن نسبت به گذشته گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی علاوه بر خدمات توریستی و صنعتی دارای منطقه آزاد با ۲۵۰۰ هکتار و منطقه ویژه اقتصادی با ۱۵۰۰ هکتار است که میتواند زمینه سرمایهگذاری مهمی برای شرکتهای بینالمللی به شمار رود.
افزایش ۲۲ درصدی پروازهای ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل
آخوندی در پایان گفت: آمار شرکت فرودگاههای کشور نشان میدهد که میزان پروازهای ما در ۵ ماه اول سال نسبت به ۵ ماه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته و این نشان از یک نوع رشد بسیار گسترده است که هم به دلیل توسعه امکانات ارتباطی و هم به دلیل آزادسازی قیمتها در صنعت هوانوردی رخ داده و این رشد نیز ادامه دارد و نشان میدهد که این صنعت (هوانوردی) و همچنین صنعت ریلی و به دنبال آن صنعت گردشگری ظرفیت فوق العادهای را در ایران دارد.