سانحه ای دیگر و ابهاماتی که برقرار است…

سانحه ای دیگر و ابهاماتی که برقرار است

با گذشت دو هفته از سانحه تلخ سقوط هواپیمای ایران 140 و فوت 39 نفر از هموطنان عزیزمان، هنوز زمان برای قضاوت درباره علل این سانحه پیش از اعلام رسمی آن زود است. اما از تیم بررسی سانحه حداقل انتظار می‌رود که برای اولین بار، وسعت نگاه خود را فراتر از بررسی‌های فنی و عملیاتی قرار داده و به دنبال ریشه‌های این سانحه باشند. چرا که به لحاظ علمی، سوانح نوعی درس است و اگر از سوانح گذشته تاکنون درس گرفته و تجربه کسب می‌کردیم، قطعاً با انبوه خانواده‌های داغدار مواجه نبودیم. هرچند با عدم ارائه گزارش‌های شفاف در موارد پیشین، نبود قضاوت علمی مجامع تخصصی و دانشگاهی، عدم تغییر در رویه‌ها و افراد و فرار برنامه‌های رسمی از بررسی موضوع، اظهار نظر یک برنامه ورزشی درباره سانحه هوایی نباید چندان هم عجیب به نظر رسد!

در این خصوص لازم است به برخی از نکاتی توجه شود که عمداً یا سهواً از دید مسئولان و رسانه‌ها پنهان مانده‌اند:

  • شرکت اپراتور هواپیمای سانحه دیده (سپاهان ایر) وابستگی کامل به سازنده هواپیما (هسا) دارد.

  • امر ساخت، فروش و بهره‌برداری از هواپیما سه مقوله کاملاً جدا از یکدیگر هستند که به دلیل پیچیدگی،‌ نیاز به تخصص‌های متفاوتی دارد که جمع شدن این تخصص‌ها در یک شرکت به علت  وجود منافع متناقض ممکن نیست.

  • هواپیمای ایران 140 گواهی‌نامه‌ صلاحیت پروازی تایپ داشت اما ایرلاین‌های داخلی از بکارگیری آن امتناع ورزیدند.

  • پس از سانحه، نام هواپیما از ایران 140 به آنتونوف 140 برگردانده شد. کتمان حقایق روشنی از این دست و ایراد بیانات متناقض، کمکی به ریشه‌یابی مسئله نخواهد کرد.

  • نقش و مسئولیت شرکت سرمایه‌گذار مشترک (آنتونوف اوکراین) در این گونه سوانح باید به صورت دقیق و شفاف مشخص گردد.

  • نظر به گذشت مدت زمان زیادی از سوانح قبل مانند سانحه پرواز شماره 277 ایران‌ایر و یا 7908 کاسپین، مستندات آن در اختیار جامعه قرار گرفته تا تحلیل علمی روی آن‌ها صورت پذیرد.

  • در اولین همایش ایمنی در حمل و نقل هوایی در تاریخ 3 و 4 تیرماه امسال، تنها یک مقاله از میان بیش از 120 مقاله، به بررسی یک سانحه واقعی پرداخته بود.

  • مجلس محترم بهتر است به جای برخوردهای گذرا و مقطعی بر یک سانحه به تمرکز بلند مدت بر روند کلی صنعت هوانوردی توجه نماید.

هواپیمای ایران 140

مطالب مرتبط

3 نظر

  1. حسن

    با سلام
    من پیشنهادی که دارم این است که چرا مجامع دانشگاهی ما طوماری امضا نمی کنند(مخصوصا دانشکده ی هوافضا) وبه مجلس ارسال کنند و پیشنهاد تشکیل سازمان مستقل برای بررسی حوادث را بدهند. من معتقدم که نباید این فرصت را از دست داد و باید به مجلس فشار آورد و مسلما در مجلس کسانی هستند که حمایت و پیگیری کنند تا کی باید این حوادث اتفاق بیفتد و ما درسی نگیریم!

    خداوند انشاالله به شما توفیق دهد تا به کشور عزیزایران و مردمان آن خدمت کنید و آنچه که شایسته این کشور است در آن جاری باشد
    یا علی مدد

    پاسخ
    1. حسین

      متأسفانه دانشکده(های) هوافضا به اندازه ای منفعلانه عمل کرده و می کنند که گویی اصلا نقشی در اتفاقاتی که در کشور مرتبط با حوزه کاری آنها رخ می دهد ندارند. حال باید پرسید چرا این قدر منفعل، که حتی کوچک ترین انتقادی نسبت به وضع کنونی مطرح نمی کنند…

      پاسخ
  2. محمد

    با سلام بخش مختصری از مقاله ام را که در همایش چهارم ایمنی، حدود هفت سال پیش ارائه شد( هنوز همایش اول ایمنی در تیر ماه سال جاری برگذارنشده بود!) تقدیم می نمایم امید است مورد توجه قرار گیرد.
    “اگرچه هنگام مطرح شدن مباحث ایمنی تمام مسئولین و در تمام کشور ها در اهمیت آن هیچگونه شک و شبه ای ندارند و حتی در این زمینه داد سخن میدهند اما هنگام عمل تناقض در گفتار و کردار نمایانگر فرهنگ قوی یا ضعیف ایمنی است. آنچه که مسلم است باید برای ایمنی و ارتقاء سطح آن هزینه کرد تدوین برنامه و اجرای آن مستلزم هزینه های سنگین و تغییر تفکر و ساختار سازمانی است، بله برقراری ایمنی دارای هزینه سنگین است اما این هزینه هیچگاه به سنگینی هزینه یک سانحه هوایی نیست پس باید به استقبال هزینه کمتر رفت.
    لازم است که در این مرحله مثالی ذکر گردد، همانگونه که در هر کشوری تشکیلات و ساختار مستقل و مجزای رسمی و غیر رسمی برای اطمینان از وجود و حفظ امنیت برقرار است و به هنگام ضرورت تمام امکانات برای حفظ امنیت کشور بسیج میگردد، بایستی برای ایمنی نیز چنین تشکیلات و ساختاری قائل شد همانگونه که بصورت فرهنگی افراد هر کشور در برابر امنیت کشور خود دارای وظیفه ای ملی و میهنی هستند درقبال مسائل ایمنی آن نیز باید چنین فرهنگی حاکم شود و با رعایت نکات ایمنی حافظ منابع و سرمایه های ملی باشند.
    اقدام برای ایجاد یک ساختار ایمنی منسجم و جامع ایمنی در کشورباید منجر به تشکیل هیئت ملی ایمنی حمل ونقل در وزارت راه و ترابری(وزارت راه و شهر سازی فعلی) یا در نهاد ریاست جمهوری گردد که برای ایمنی سامانه های حمل ونقل هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی برنامه تهیه نموده و با ابلاغ برنامه و اعمال نظارت بر امور ایمنی دستگاه ها از حسن اجرای برنامه اطمینان حاصل نماید. با چنین ساختاری در صورت رخدادهای ناگوار حمل و نقلی، مسئولین بایستی پاسخگو آن باشند مانند NTSB در امریکا و TSB در کانادا که این وظایف را بر عهده دارند.
    موفقیت هیئت ملی ایمنی حمل ونقل مستلزم توسعه فرهنگ ایمنی است. توسعه فرهنگ ایمنی با حساس نمودن افراد در جامعه حمل و نقل به امور ایمنی و گزارش نارسایی های آن و رفع این نارسایی ها امکان پذیر میگردد.”

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *