امارات که هیچ، عراق هم گوی سبقت را از ایران می‌رباید

امارات که هیچ، عراق هم گوی سبقت را از ایران می‌رباید

در سال‌های اخیر صنعت هوانوردی عراق با رشد سریعی مواجه شده است و از این‌رو مقامات عراقی به دنبال طرح‌هایی برای گسترش این صنعت بوده‌اند. نمود این طرح‌ها در تصمیماتی که برای ساخت یا توسعه فرودگاه‌ها اتخاد کرده‌اند کاملاً روشن است. برای مثال دولت عراق در سال 2010 از برنامه توسعه فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داده است که به موجب آن ظرفیت مسافرپذیری این فرودگاه تا 15میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت. این افزایش ظرفیت با افزودن سه ترمینال دیگر، هر یک به ظرفیت 2.5میلیون نفر در سال، میسر می‌شود. همچنین در 4 ماهه دوم سال 2014 نخست وزیر عراق طی ملاقاتی با کاردار ژاپن، راه‌های مشارکت شرکت‌های ژاپنی را در پروژه‌های ریلی و نیز نوسازی فرودگاه بغداد بررسی کرده‌اند.

همچنین شرکت مشاوره‌ای لوفتهانزا علاوه بر بصره و موصل عملیات زمینی فرودگاه بغداد را نیز بر عهده دارد تا افزایش ترافیک عبوری و نیازمندی‌های ایرلاین‌ها را در جابجایی بار و مسافر تسریع بخشد. علاوه بر این، امنیت این فرودگاه را گروه البرهان (شرکت معتبر عمرانی در عراق) به همراه G4S 1 طی قراردادی به ارزش 22.5میلیون دلار، برعهده خواهند داشت. جالب است بدانیم که G4S بیش از 840 کارمند در فرودگاه دارد که بیش از 700 نفر از آنها عراقی هستند و این کارمندان یا در عراق یا در بخش امنیت هوانوردی وزارت راه انگلستان آموزش دیده‌اند.

از موارد دیگر هواپیمایی کشوری عراق است که به دنبال فرصت‌هایی برای رشد و توسعه برنامه‌های هوانوردی غیرنظامی خود بوده و در این راستا بر ترمیم یا ایجاد زیرساخت‌های متناسب با استانداردهای روز تأکید دارد. به طوری که در پنجمین نمایشگاه فرودگاهی عراق که در 18 و 19 نوامبر سال 2015 در فرودگاه بین‌المللی اربیل برگزار خواهد شد، این فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نیز سرمایه‌گذاران بالقوه گرد هم خواهند آمد. یکی از پروژه‌هایی که قرارداد آن قرار است در این نمایشگاه نهایی شود، قرارداد 700میلیون دلاری فرودگاه دیوانیه است.

از سوی دیگر و به دنبال افزایش بسیار چشمگیر زوار عتبات عالیات از کشورهای ایران، امارات، ترکیه، اردن، کویت، بحرین، قطر، عربستان، هند، پاکستان، لبنان و برخی کشورهای اروپایی، مقامات استان کربلا در پی ساخت فرودگاهی با سرمایه‌گذاری 4میلیارد دلار هستند که بخشی از این سرمایه‌گذاری توسط آستان مقدس امام حسین (ع) انجام خواهد گرفت. این فرودگاه که مابین استان‌های کربلا، نجف و حلّه قرار خواهد گرفت با نام فرودگاه بین‌المللی فرات وسطی 2 سالانه میزبان میلیون‌ها زائر خواهد بود و با ظرفیت 20 میلیون زائر در سال، بزرگ‌ترین فرودگاه عراق و هاب آن خواهد شد. شرکت‌هایی از کشورهای آمریکا، آلمان، ترکیه، ایتالیا و امارات از جمله شرکت‌های پیشنهاددهنده سازنده فرودگاه هستند. برای مثال هُلدینگ اماراتی عرب‌تِک که روی یکی از ترمینال‌های مسافری ابوظبی با TAV 3 در حال کار است در میان ارائه‌دهندگان پیشنهاد ساخت این فرودگاه دیده می‌شود. هرچند مدتی بعد اعلام شد شرکتی قبرسی – انگلیسی که در ساخت فرودگاه تخصص دارد، با سرمایه‌گذاری یک کویتی، اقدام به ساخت این فرودگاه خواهد کرد.

شایان ذکر است در سال 2010 بیشترین پروازها به عراق به ترتیب از ایران با 100 پرواز در هفته، امارات و ترکیه با 62 پرواز و اردن با 26 پرواز در هفته قرار داشتند. از آنجا که فرودگاه‌های جدید نیازمند همه فنون و حرفه‌های مورد نیاز در هوانوردی خواهند بود، آیا عراق با ساخت و توسعه فرودگاه‌های خود گوی سبقت را از ایران نخواهد گرفت و در سال‌های آتی باید شاهد چه باشیم؟ آیا ایران واقعاً به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله خود جامه عمل خواهد پوشاند؟

نمای فعلی سه ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی بغداد
نمای فعلی سه ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی بغداد

--------------------------------------------------------------------------------

  1. شرکت خدمات امنیتی بریتانیایی
  2. Mid Euphrates
  3. خدمات‌دهنده پیشرو فرودگاهی در ترکیه و سایر کشورها

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *