برگزاری اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ توسط کاپا

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

هدف اصلی تشکیل کاپا، ارائه آمار و اطلاعات هوانوردی به کاربران بود، اما در ادامه تحلیل های اقتصادی بازار هوانوردی به فعالیت های آنان اضافه شد و هم اینک بسیاری از کشورها٬ پژوهش ها و تحلیل های مربوط به اقتصاد صنعت هوانوردی را از طریق این مرکز دریافت می کنند.

مرکز هوانوردی آسیا و پاسیفیک موسوم به «کاپا» موسسه بین المللی هوانوردی است که در سال ۱۹۹۰ در استرالیا تاسیس شد؛ در ابتدا فعالیت این مرکز محدود به منطقه آسیا پاسفیک بود و به همین دلیل با نام centre for Asia pacific aviation و عنوان اختصاری CAPA به مخاطبان معرفی شد، اما فعالیت این موسسه بعدها با همین عنوان به همه قاره های جهان گسترش یافت.

هدف اصلی تشکیل کاپا، ارائه آمار واطلاعات هوانوردی به کاربران بود، اما در ادامه تحلیل های اقتصادی بازار هوانوردی به فعالیت های آنان اضافه شد و هم اینک بسیاری از کشورها٬ پژوهش ها و تحلیل های مربوط به اقتصاد صنعت هوانوردی را از طریق این مرکز دریافت می کنند.

پیش بینی های کوتاه، میان و بلندمدت از بازار هوانوردی جهان در حوزه های مختلف همچون ایرلاین و صنایع وابسته به آن، فرودگاه ها، اقتصاد فرودگاهی و صنعت توریسم هوایی از جمله دیگر فعالیت های کاپاست.

در سال های بعد کاپا با تکیه بر دانش و توانمندی های متخصصان و اعتباری که در این مسیر بدست آورده بود اقدام به برگزاری اجلاس هوانوردی در سطح بین المللی کرد و این اجلاس نیز به صورت عمومی و کلی و هم به صورت تخصصی در پنج قاره جهان برگزار می شود.

کاپا سالیانه یک اجلاس جهانی دارد که هر سال در یک کشور برگزار می شود، علاوه بر این در همه حوزه های تخصصی حمل و نقل هوایی نظیر اقتصاد ایرلاین، توسعه ناوگان هوایی، تکنولوژی های جدید در صنعت هواپیمایی، اقتصاد توریسم و شرکت های مسافرتی و همه زمینه های صنعت هواپیمایی از فعالیت های کاپاست.

گستردگی فعالیت های تخصصی کاپا سبب شده است که از اعتبار ویژه ای در میان بزرگان صنعت هوانوردی جهان برخوردار شود و این اعتبار باعث شده که در فراخوان های اجلاس مربوط به کاپا بسیاری از شرکت ها و سازمان های معتبر هوانوردی حضور پیدا کنند و از جوایز سالیانه این موسسه با عنوان Capa Awards بهره مند شوند.

این جوایز سالیانه به بهترین خطوط هوایی، بهترین فرودگاه و بهترین مدیر شرکت های هواپیمایی یا فرودگاه تعلق می گیرد و در مراسمی در یکی از اجلاس جهانی یا قاره یی اعطا می شود.

«پیتر هاربیسون» (peter Harbison) مدیرعامل کاپاست که موسس اولیه این مرکز نیز بوده است؛ تخصص اصلی وی در بخش حقوق هواپیمایی، مشاور، مفسر و متخصص حوزه های مختلف اقتصاد صنعت هوانوردی است.

وی با بیش از ۴۰ سال سابقه در این صنعت، فردی شناخته شده در بین مدیران بین المللی صنعت هواپیمایی است و در بسیاری از همایش های صنعت هوانوردی که توسط ایکائو و اتحادیه بین المللی فرودگاه (ACI) و همچنین یاتا برگزار می شود به عنوان سخنران حضور دارد.

وی پیش از این دو سال به عنوان نماینده استرالیا در ایکائو بوده و سپس ۱۰ سال در یاتا در سطح مدیریتی فعالیت کرده است.

براساس این گزارش، شرکت فرودگاه های کشور از ۶ سال پیش عضو خبرنامه کاپا بوده و از همان زمان اطلاعات و اخبار و تحلیل های هوانوردی مورد نیاز خود را از این موسسه دریافت کرده است.

پیش بینی می شود برگزاری اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ توسط کاپا و به میزبانی شرکت فرودگاه های کشور و سازمان هواپیمایی سبب خواهد شد که برای حضور در این اجلاس بسیاری از دست اندرکاران صنعت هوانوردی جهان به تهران سفر کنند.

براساس این گزارش، پیش بینی می شود در این اجلاس بیش از ۲۶۰ نماینده از بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال در بخش حمل و نقل هوایی، گردشگری و صنعت هوانوردی جهان حضور داشته باشند.

ایسنا

بزرگترین سازندگان هواپیمای آمریکایی و اروپایی در تهران

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از حضور بزرگترین سازندگان هواپیمای آمریکایی و اروپایی به کشور در روزهای چهارم و پنجمن بهمن ماه خبرداد.

 رضا جعفرزاده اظهار کرد: صنعت حمل و نقل هوایی از جمله صنایعی محسوب می شود که در طول بیش از سه دهه همواره در معرض سنگین ترین تحریم ها قرار داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از یکسو در منطقه خاورمیانه که دارای بالاترین رشد در حمل و نقل هوایی برخوردار بوده، قرار دارد و از سوی دیگر بین دو قطب مهم حمل و نقل جهان یعنی آسیا- اقیانوسیه با حدود 25 درصد و اروپا با 27 درصد سهم جهانی، قرار گرفته است و از این لحاظ از موقعیت مناسبی در خصوص جذب و سرویس دهی به پروازهای عبوری، کوتاه شدن مسیر، امنیت هوایی و تبدیل شدن به نقطه ارتباطی بین شرق و غرب برخوردار بوده و دارای بازار مناسبی برای ورود سرمایه گذاری خارجی است.

جعفرزاده با بیان اینکه رفع تحریم ها راه را برای ورود سازندگان کلان هواپیمای جهان به بازار ایران باز کرده است، خاطرنشان کرد: به طور حتم با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و افول تحریم های صنعت حمل و نقل هوایی عرصه برای گسترش و توسعه کمی و کیفی فعالیت شرکتهای هواپیمایی فراهم شده و می توان با بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل پیش روی به رشد چشمگیری در صنعت دست یابیم.

وی با بیان اینکه با رفع محدودیت های حضور شرکت های سازنده هواپیما اروپایی و امریکایی، چشم انداز امیدوار کننده ای برای توسعه روابط با کشورها در زمینه گردشگری فراهم شده است، افزود: برهمین اساس طی روزهای چهارم الی پنجم بهمن ماه جاری نخستین نشست بزرگ بین المللی هوانوردی ایران پس از 35 سال با حضور حدود 200تن از صاحبان صنایع هوایی، کارشناسان و روسای شرکت های هوانوردی سراسر جهان تشکیل و چگونگی ورود به بازار ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این رویداد تحت عنوان اجلاس “هوانوردی ایران 2016” که اولین اجلاس بین‌المللی در آستانه رفع تحریم‌هاست با همکاری مرکز هوانوردی آسیا- پاسفیک(کاپا) برنامه ریزی شده است و زمینه ساز تعامل صنعت بین المللی هوانوردی با جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی و توسعه صنعت به عنوان عالی ترین ابزار توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *