راه اندازی پرواز تهران به زنجان در آینده نزدیک

ایسنا

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان تاکید کرد: در آینده نزدیک پرواز تهران به زنجان برقرار خواهد شد.

جواد رحمتی صبح امروز در جلسه کارگروه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در خصوص تعیین تکلیف پروژه خدماتی و گردشگری نور، گفت: دو سال است که برای تعیین تکلیف وضعیت مجتمع گردشگری و صنایع‌دستی نور تلاش می‌کنیم که هنوز مشکلات پیش ‌روی آن که بیشتر آن‌ها را باید بهانه دانست حل نشده است؛ لذا تعیین تکلیف آن نیازمند یک شوک است تا این پروژه زمین‌گیر تعیین تکلیف شود. از اینرو به سرمایه‌گذار مهلتی یک ماهه خواهیم داد تا نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند وگرنه قرارداد وی باطل خواهد شد.

وی در خصوص افزایش بازارچه‌های صنایع‌دستی در استان، خاطرنشان کرد: احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی اقدام مناسبی در استان زنجان است که در راستای افزایش آن لازم است پروژه‌های بازارچه صنایع‌دستی در شهرک‌های صنعتی و عوارضی‌های زنجان به تهران و تبریز تعیین تکلیف شوند. همچنین ساخت بازارچه صنایع‌دستی در سلطانیه و جوار گنبد و بدنه‌سازی ساختمان‌های همجوار آن نیز می‌تواند تاثیر مناسبی در منظره شهری که در معرض دید گردشگران است، داشته باشد.

این مسئول در خصوص برنامه‌های مختلفی که برای افزایش حضور گردشگر باید در استان مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در استان زنجان سایت‌های مختلف گردشگری نمی‌توانند در اندازه خود ظاهر شده و فعالیت داشته باشند. به عنوان مثال، میزان حضور و بازدید گردشگران از غار علی‌صدر که مشابه غار کتله‌خور است ده برابر بوده و غار کتله‌خور با وجود اینکه همه بر جاذبه منحصر به فرد آن اذعان دارند. ولی متاسفانه حتی راه دسترسی استانداردی ندارد.

رحمتی افزود: لازم است برای بهبود وضعیت گردشگری به سوی برند‌سازی پیش رویم. به عنوان مثال استان زنجان می‌تواند در زمینه ساخت بازارچه های دائمی صنایع‌دستی به عنوان یک برند مطرح شود که در این بازارچه ها علاوه بر محصولات صنایع‌دستی استان، صنایع‌دستی سایر استان‌ها و کشورها عرضه شده و زنجان به عنوان منطقه ویژه ای در این زمینه مطرح شود.

وی تصریح کرد: با ساخت مراکز خدمات رفاهی و عرضه صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی در حاشیه جاده‌ها می‌توان علاوه بر کاهش تصادفات به فروش محصولات استان نیز کمک کرد، لذا با توسعه ساخت بازارچه و وسیع‌تر در نظر گرفتن گسترده خدمات آن ها می‌توان قدم مناسبی در اقتصاد گردشگری استان برداشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان عنوان کرد: استان زنجان به دلیل نزدیکی به تهران و قرار گرفتن در جاده ترانزیت می‌تواند به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگری مطرح شود و لذا تقویت روستاهای هدف گردشگری و معرفی طبیعت بکر زنجان در دستور کار قرار گیرد و هر دستگاه اجرایی مسئولیتی را در این راستا بر عهده بگیرد.

رحمتی تاکید کرد: در کشور توزیع امکانات به مراکز گردشگری و تفریحی با عدالت و با توجه به درخواست مردم نبوده است. به عنوان مثال، همواره در تردد بخش شمالی کشور در پایان هفته مشکلاتی وجود دارد.

این مسئول اعلام کرد: این نوع تبعیض ناشی از نگاه‌های غیر‌منطقی بوده و متاسفانه اعتراضات هم راه به جایی نمی‌برد در استان زنجان نیز لازم است به جاذبه‌های گردشگری نگاه‌ها عوض شود و اگر جاذبه‌های جدید خلق نمی‌کنیم زیرساخت‌های لازم برای جاذبه‌های جدید فراهم شود. لذا لازم است چند پروژه جدید به صورت قطعی در سال‌جاری انجام شود تا شاهد تقویت حوزه گردشگری در استان باشیم.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش پروازهای فرودگاه زنجان، پروازهای جدیدی به عتبات عالیات، ترکیه، تهران و مراکز تفریحی در نظر گرفته شده است لذا با رایزنی های انجام گرفته با چند شرکت هواپیمایی مقرر شده است تا آماری از میزان تقاضا در استان مشخص شده و حداقل صندلی‌های تضمینی مشخص شود تا زمان مناسبی برای پرواز روزانه زنجان به تهران مشخص شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان یادآور شد: در این راستا در دستگاه‌های اجرایی استان خواسته شد آماری از نیاز دستگاه ارائه دهند زیرا معمولا دستگاه‌های اجرایی با توجه به ماموریت‌های مختلف می‌توانند بخشی از مسافران و پروازهای هواپیما را تامین کنند تا بتوان در افزایش امکانات در استان قدم‌های مناسبی برداشت.

رحمتی گفت: زمان برگزاری جشنواره غذای کشورهای عضو اکو مهرماه اعلام شده است که با توجه به کاهش جمعیت گردشگری در این زمان لازم است تجدیدنظری در زمان برگزاری آن داشته باشیم و همچنین پیش از آغاز به کار جشنواره آش ایرانی در شهریورماه مانوری برای هماهنگی دستگاه‌ها و پیش‌بینی مسائل احتمالی برگزار شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: در سال گذشته چهار جلسه کارگروه و 10 جلسه کارشناسی میراث فرهنگی برگزار شد که مواردی همچون تصویب جشنواره آش، اجرای نمایشهای آیینی، اکو توریسم و گردشگری طبیعی، گذر هر فصل و مسابقه ملی طراحی صنعتی و … را می‌توان از نتایج این جلسات دانست.

یحیی رحمتی در خصوص پروژه خدماتی رفاهی نور، اظهار کرد: برای تکمیل مجتمع صنایع‌دستی نور، سرمایه‌گذار پروژه و شهرداری با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند و با داده شدن مهلت دو ماهه بیشتر مشکلات آن حل شده و فقط مشکل پروانه ساختمانی باقی مانده است.

وی در خصوص برنامه‌های جاری کارگروه میراث‌فرهنگی، تصریح کرد: برای سال‌جاری برنامه‌های مختلفی از سوی اتاق فکر گردشگری تدوین شده است که نمونه آن‌را ‌می‌توان توسعه و ایمن‌سازی محور سلطانیه خدابنده، بهسازی و آسفالت راه روستایی شیلاندر، تکمیل کمپ‌های گردشگری، برندسازی، تدوین برنامه جامع و اجرای طبیعت‌گردی و … دانست که پس از تصویب در کارگروه میراث‌فرهنگی اجرایی خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر خواناسازی مسیرهای گردشگری یادآور شد: در راستای خواناسازی مسیرهای گردشگری 30 تابلو در مسیرهای مختلف غار کتله‌خور نصب خواهد شد که اعتبارات آن از طریق سازمان میراث‌فرهنگی تامین و ابلاغ شده است.

وی در خصوص توانمند‌سازی جوامع محلی در جذب گردشگر، عنوان کرد: آموزش روستاییان و جوامع محلی روستاهای هدف گردشگری بسیار مهم است به عنوان مثال چندی پیش تابلو یکی از روستاهای هدف گردشگری استان در ورودی شهر نصب شد ولی روستائیان منطقه از این موضوع تاراحت بودند و به جای استفاده اقتصادی از فرصت به وجود آمده گردشگران منطقه آنان را مزاحمی برای خود می‌دانستند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *