معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور اظهار کرد: بسیاری از شرکتهای سرمایهگذار خارجی آماده ورود به فرودگاههای ایران هستند و در حال ارزیابی شرایط برای روزهای پس از تحریم به سر میبرند.
غلامحسین باقریان با بیان این مطلب تصریح کرد: تعداد زیادی از فرودگاههای مسافرتی ایران با توجه به شرایطی که دارند به عنوان فرصتهای سرمایهگذاری مطلوب به حساب میآیند که این موضوع میتواند برای سرمایهگذاران داخلی وچه سرمایهگذاران خارجی بسیار مهم باشد.
وی ادامه داد: شرکت فرودگاهها نیز تلاش کرده به منظور ساخت بسترهای لازم و افزایش سرمایهگذاری طرح توسعه مسیرهای پروازی در برنامههای مربوط به آن را در فرودگاههای مختلف کشور اجرایی کند تا جاذبه موجود در فرودگاههای ایران برای سرمایهگذاران افزایش یابد.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به محدودیتهای اعمال شده علیه صنعت هوایی ایران در چارچوب تحریمهای بینالمللی تصریح کرد: هرچند ما در طول ماههای گذشته مذاکرات خوبی با سرمایهگذاران بینالمللی برای ایجاد سرمایهگذاریهای جدید در فرودگاهها داشتهایم، اما تحریمها از نهایی شدن بسیاری از آنها جلوگیری کردند. سرمایهگذاران خارجی آماده ورود به طرحهای فرودگاهی ما هستند؛ به شرط اینکه تکلیف تحریمها روشن شود.
باقریان ادامه داد: در حال حاضر نیز میتوان نسبت به ورود این سرمایهگذاران امیدوار بود به این دلیل که بسیاری از این شرکتها در حال حاضر نیز به ارزیابی شرایط فرودگاههای ایران پرداختند و برای ورود جدی و پرقدرت نیاز به روشنشدن تکلیف تحریمها دارد.
پایان نهضت سولهسازی درفرودگاههای ایران
غلامحسین باقریان درباره طرح توسعه و جامع فرودگاه بینالمللی مهرآباد گفت: بر اساس طرح جامع این فرودگاه زیرساختهای قابل اجرا در فرودگاه بین المللی مهرآباد تعریف شده که یکی از این زیرساختها احداث ترمینال مسافری متناسب با شأن مردم است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای شرکت فرودگاههای کشور، خاتمه نهضت سوله سازی (ترمینالهای نامناسب مسافری) در فرودگاههای کشور است، افزود: ترمینالهای مسافری در فرودگاهها باید با یک سازه مشخص و استاندارد احداث شوند که فرودگاه مهرآباد نیز خارج از این سیاستگذاری نیست.
معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: در همین راستا یک ترمینال مسافری با حدود ۵۰ هزار مترمربع مساحت در فرودگاه ساخته میشود که با توجه به شرایط خاص فرودگاه مهرآباد و طراحی ترمینال جدید با شرایط ویژه، از مشاور خارجی برای طراحی و بهرهبرداری از این ترمینال استفاده میشود.
عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه درباره زمان آغاز ساخت این ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد گفت: طراحی این ترمینال توسط مشاور خارجی تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده آماده و سپس ساخت آن آغاز میشود.
باقریان با اشاره به اینکه ترمینال جدید با تخریب برخی از ساختمانهای فرودگاه احداث میشود گفت: ترمینال جدید به عنوان ترمینال اصلی در فرودگاه مورد استفاده قرار میگیرد و بعد از آن بر اساس طرح جامع فرودگاه کاربری ترمینال های فعلی تغییر مییابد.
وی با بیان اینکه با ساخت ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مسافر به ظرفیت مسافری این فروگاه اضافه میشود ادامه داد: البته این به معنای آن نیست که این میزان ظرفیت به یکباره در فرودگاه اضافه شود بلکه با هدف افزایش سطح خدمات دهی، بعد از راه اندازی ترمنیال دو فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) سیاستهای فرودگاه مهرآباد نیز تغییر خواهد کرد؛ بنابراین دو فرودگاه مکمل یکدیگر در پایتخت میشوند.