مسدود شدن باند فرودگاه امام (ره) پروازها را مختل کرد

ایسنا

به دلیل نشت روغن از سیستم هیدرولیک یکی از هواپیماهای ایرلاین ماهان، باند فرودگاه امام خمینی برای چند ساعت مسدود شد.

به گزارش ایسنا، این هواپیما که یکشنبه شب تهران را به مقصد شانگهای ترک کرده بود، به دلیل مشکل ایجاد شده در سیستم هیدرولیک مجبور به بازگشت به فرودگاه امام شد که در جریان این فرود با نشت روغن از این سیستم، باند فرودگاه برای چند ساعت غیر قابل استفاده شد.

یک مقام مسئول در فرودگاه امام خمینی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره چگونگی بازگشایی این باند اعلام کرد: در جریان پیگیری‌های صورت گرفته در طول ساعات گذشته، تلاش شده این باند دوباره قابل استفاده شود و مسئولان فرودگاه امام دقایقی دیگر توضیحات جزئی و کامل در این رابطه را ارائه خواهند داد.

مدیر کل فرودگاه امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: با اقدامات صورت گرفته باند فرودگاه امام خمینی (ره) در حدود یک ساعت پس از ریخته شدن روغن بر روی آن بازگشایی شده و تنها برای چند پرواز تاخیراتی به وجود آمده است.

به گفته سیدی در حال حاضر برنامه‌های پروازی که از قبل وجود داشته از قبل انجام می‌شود و باند فرودگاه مشکل خاصی ندارد.

همچنین یکی از مسافران فرودگاه امام خمینی (ره) که در یکشنبه شب پروازش لغو شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پرواز لغو شده شب قبل تا ساعتی دیگر از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کشور ترکیه پرواز خواهد کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی این مسافر این باند فرودگاه دقایقی پس از ریختن روغن بر روی آن در یکشنبه شب  باز شده است و تنها چند پرواز که در همان زمان به فرودگاه رسیده بودند مجبور شده بودند که به فرودگاه اصفهان به عنوان آلترناتیو فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شوند و دلیل لغو پرواز شب گذشته نیز پر شدن زمان پرواز خلبان این هواپیما اعلام شده است.

گزارش فرودگاه امام(ره) از اختلال یکشنبه شب

روابط عمومی فرودگاه امام در گزارشی به ارائه جزییات حادثه یکشنبه شب پرداخته و از قول مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) خبر از تاخیر همه پروازهای خروجی و باطل شدن چند پرواز به‌دلیل نقص فنی هواپیمای شرکت ماهان‌ایر و نبود باند دوم در این فرودگاه خبر داد.

بر اساس این گزارش، یکشنبه شب و در ساعت ۲۱:۳۴ یک فروند ایرباس ۳۴۰ شرکت هواپیمایی ماهان به شماره ۰۷۷ که فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) را به مقصد شانگهای ترک کرده بود٬ به علت مشاهده نقص فنی در سیستم هیدرولیک مجبور به بازگشت به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) شد و سرانجام در ساعت ۲ بامداد به زمین نشست. با وجود فرود موفق این هواپیما اما سیستم هیدرولیک قفل و باعث نشت روغن در سطح باند این فرودگاه شد.

حمیدرضا سیدی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ضمن اعلام این مطلب گفت: پاکسازی باند به‌دلیل نشت روغن و خارج کردن این هواپیما از باند تا ساعت ۳:۳۰ بامداد به‌طول انجامید و همین اتفاق باعث شد تعدادی از پروازهای ورودی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) از جمله پرواز شرکت‌های هواپیمایی ماهان‌ایر و کیش‌ایر از استانبول و پرواز شرکت هواپیمایی اتریشی از وین مجبور به فرود در فرودگاه اصفهان شدند.

وی ادامه داد: پروازهای فرود آمده در اصفهان پس ازسوختگیری٬ مجددا بین ساعت ۶ تا هفت صبح وارد فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) شدند.

سیدی همچنین گفت: همه پروازهای خروجی این فرودگاه نیز با تاخیر مواجه و پروازهای ترکیش به استانبول و اتریشی به وین به علت (over duty) پر شدن سقف پروازی کرو پروازهای خود را باطل کردند و مسافران به هتل فرودگاهی منتقل شدند.

به گفته وی پروازهای مذکور دوشنبه ساعت ۱۷ بعداز ظهر انجام خواهد شد.

سیدی ضمن عذرخواهی از مسافرانی که پرواز آنها با تاخیر مواجه یا باطل شد٬ بر ضرورت وجود باند دوم در این فرودگاه تاکید و اظهار کرد: طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) مورد توحه جدی قرار نگرفته است و آثار خود را امروز بروز می‌دهد.

وی همچنین گفت: ترمینال این فرودگاه برای پنج میلیون مسافر طراحی شده که در حال حاضر با ظرفیت حدود ۷ میلیون نفر در حال سرویس دهی است و مطمینا کیفیت خدمات مناسب و در شان هموطنان نیست ولی با تشکیل کارگروهی به دنبال اصلاح و روان سازی حل مشکلات موجود در ترمینال هستیم که این اقدامات شروع شده است.

سیدی در پایان با اظهار تاسف از غفلت صورت گرفته درگذشته و لزوم احداث ترمینال دوم و باند دوم این فرودگاه گفت: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی طی یک سال گذشته به شدت دنبال احداث ترمینال زیارتی سلام و بین‌المللی ایرانشهر است که پیشرفت خوبی طی یک سال گذشته داشته و باند دوم هم با تخصیص اعتبارات لازم که از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور داده شده در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *