آغاز اقدامات حقوقی در قبال ایرلاین‌‌های بدهکار

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

عضو هیأت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به پایان یافتن مهلت ایرلاین‌ها برای تسویه بدهی خود به شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: تاکنون اغلب شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را تسویه کردند.

غلامحسین باقریان  درباره آخرین اقدامات ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابت استفاده از خدمات فرودگاهی گفت: با توجه به اینکه بدهی‌ شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی ۳ تا ۴ سال گذشته انباشته شد، مذاکرات متعددی برای وصول مطالبات صورت گرفت و شرکت‌های هواپیمایی وعده‌های زیادی برای پرداخت بدهی خود اعلام کردند اما متاسفانه به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبودند.

وی گفت: به رغم مذاکرات متعدد در نهایت سه شنبه ۱۸ اسفند آخرین مهلت ایرلاین‌ها برای تعیین تکلیف بدهی ایرلاین‌ها اعلام شد و تاکنون اغلب شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را تسویه کردند اما سه شرکت هواپیمایی هنوز هیچ اقدامی انجام ندادند.

عضو هیأت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با توجه به اتمام مهلت ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی خود، از طرف بخش حقوقی شرکت‌ فرودگاه‌ها پیگیری‌های لازم از امروز در قبال ایرلاین‌‌های بدهکار انجام می‌شود.

باقریان با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات موضوع مطالبات شرکت فرودگاه‌ها را به طور مداوم پیگیری می‌کنند گفت: مطالبات این شرکت از حقوق بیت‌المال است و شرکت فرودگاه‌ها هم باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

وی افزود: ضمن اینکه اختیارات لازم به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران داده شده تا از ظرفیت‌های قانونی نسبت به وصول مطالبات خود از ایرلاین‌ها اقدام کند.

باقریان افزود: به دلیل اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به مشکلات ایرلاین‌ها واقف است به رغم عدم پایبندی آنها در تعهدات خود با شرکت‌های هواپیمایی مدارا کرد اما با توجه به اینکه اقدام جدی از سوی ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی‌ مشاهده نشد٬ مجبور به استفاده از الزامات حقوقی و قانونی برای وصول مطالبات خود شدیم.

 ایرلاین‌ها سه نوع مبادله تجاری با فرودگاه‌ها دارند که شامل اجاره اماکن، خدمات ناوبری و خدمات فرودگاهی است و باید در قبال استفاده از این خدمات هزینه‌هایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداخت کنند اما به دلیل پرداخت‌های اندک و مقطعی٬ میزان بدهی‌ها آنها به حدود ۷۳۰ میلیارد تومان رسیده بود.

طی دو سال اخیر موضوع وصول مطالبات از ایرلاین‌ها جدی‌تر شد اما طبق گفته مسئولان شرکت فرودگاه‌ها٬ ایرلاین‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند و عزم جدی برای پرداخت بدهی خود نداشتند تا اینکه روز سه شنبه ۱۸ اسفند آخرین مهلت شرکت‌های هواپیمایی برای پرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌ فرودگاه‌ها تعیین شد و معاون توسعه مدیریت و منابع این شرکت اعلام کرد: «جلساتی با حضور مدیران عامل شركت‌های هواپیمایی و واحدهای مالی و حقوقی تشكیل و مقرر شد تا آنها قبل از تاریخ تعیین شده برای روشن كردن و تسویه‌ مطالبات معوقه، اقدام لازم را به عمل آورند که در صورت عدم تعیین تكلیف مطالبات توسط شركت‌های بدهكار، شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان وظیفه و تكلیف قانونی در استیفای حقوق دولت، اقداماتی را درباره شركت‌های مذكور به عنوان تصرف غیر قانونی در اموال دولت دنبال خواهد آورد.»

رحمت‌الله مه‌آبادی هفته گذشته با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح فاز نخست طرح مدیریت آسمان ایران، وضعیت بودجه‌ این شرکت را نگران کننده عنوان کرد و گفت: «در سال جاری تمام اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها مصرف شده ضمن اینکه تراز بودجه این شرکت منفی هم شده است.»

وی همچنین گفته بود:« به دلیل محدودیت منابع بسیاری از تعهدات شرکت فرودگاه‌ها برای اجرای پروژه‌ها به سال آینده منتقل شده چراکه توان پرداخت هزینه پیمانکاران را نداریم. اگر اصلاحات لازم در حوزه بودجه و حذف تخفیفات تکلیفی شرکت فرودگاه‌ها انجام نشود شاید در سال آینده نتوانیم پروژه توسعه‌ای را اجرا کنیم و این پروژه‌ها متوقف شود.»

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *