تحریم‌ها صنعت هوایی را در اختیار ترکیه و کشورهای عربی قرار داده بود

ایرنا

قائم مقام مدیر عامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور با بیان اینکه تحریم ها مانع توسعه صنعت هوایی کشور شد، گفت: تحریم ها صنعت هوایی را در اختیار ترکیه و کشورهای عربی قرار داده بود.

 سیداحمد مومنی رخ روز یکشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر فرودگاه بین المللی بجنورد اظهار کرد: در زمان اجرای تحریم دو شرکت بزرگ هواپیمایی در ایران داشتیم که یکی از این شرکت ها ۲۰۰ فروند هواپیما را سفارش داده بود اما تحریم مانع از اجرا شد و قرار بر این بود تا این ناوگان بتواند منطقه و دنیا را سرویس دهد اما متاسفانه اجرایی نشد.

وی افزود: این تحریم ها منجر شد که این امکانات در اختیار کشور های عربی و ترکیه قرار گیرد.

وی تاثیر تحریم در حوزه صنعت هوایی را بسیار منفی دانست و گفت: در خرید تجهیزات مورد نیاز برای فرودگاه های کشور نیز با سختی های زیادی مواجه می شدیم.

وی گفت: با لغو تحریم ها و شرایط جدید دوران پسا تحریم، فضای بین المللی برای توسعه ناوگان هوایی کشور ایجاد و ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی افزایش می یابد.

مومنی رخ در بخش دیگری از سخنانش اظهار امیدواری کرد کاستی های ناوگان ها هواپیمایی کشور در این دوران برطرف شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیاز نیست که هواپیماهای سنگین و قاره پیما تنها تردد داشته باشند افزود: می توان با افزایش پرواز ها مسایل و مشکلات را برطرف کرد.

وی بر فرهنگ سازی از این صنعت نیز تاکید کرد و گفت: باید با خریداری هواپیماهای جت رجینال بتوانیم این فرهنگ را توسعه دهیم و ناوگان را وسیع تر کنیم تا اینکه اتفاقات نیز کاسته شود.

وی با بیان اینکه در راه خرید تجهیزات مورد نیاز مشکلاتی داشتیم افزود: اما از برندهای معروف و کشورهایی که سال ها در زمینه تجهیزات هواپیمایی کار کرده اند خرید می کردیم اما به علت مسائل تحریم خریدها طولانی می شد.

وی فرودگاه بجنورد را مجهزترین از نظر طول باند ذکر کرد و افزود: این باند دومین باند طولانی در دنیا است.

وی افزود: از نظر مقاومت نیز همانند باند مهرآباد است و تجهیزات آن نیز از تجهیزات به روز دنیا است.

وی اظهار کرد: در فرودگاه بجنورد کار زیاد انجام شده است و امروز این فرودگاه می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد و امیدوار هستیم که تعداد پروازها بیش از وضع موجود شود و حتی پروازهای خارج نیز از این باند داشته باشیم چرا که ظرفیت و پتانسیل وجود دارد.

وی افزود: تجهیزات خریداری شده برای فرودگاه بجنورد نیز باعث می شود تا مشکلات به حداقل برسد و به تصمیم گیری خلبان کمک شود تا اینکه پروازی ایمن داشته باشیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: مردم فرودگاه بجنورد را بیشتر با هزینه های خود ساختند.

محمد رحیم نوروزیان ضمن تقدیر از مدیرکل فرودگاه بین المللی بجنورد گفت: این مدیر به دور از جنجال ها که بعضا برخی از مدیران انجام می دهند اقدامات و کارهای زیادی در راستای توسعه فرودگاه بجنورد در چند سال اخیر انجام داده است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید یکی از اولویت های این استان بحث فعال شدن بیشتر فرودگاه بجنورد است.

وی با بیان اینکه در این دولت توجه به مناطق محروم و کم تر توسعه یافته و همچنین عدالت اجتماعی از اهمیت برخوردار است گفت: در دو سال اخیر ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای فرودگاه اختصاص یافت از مجموع این میزان ۳۰۰ میلیارد ریال از محل سفر ریاست جمهوری به این استان بود.

وی با بیان اینکه فرودگاه بجنورد فرودگاهی بین المللی است افزود: امیدوار هستیم که علاوه بر افزایش پرواز ها، پرواز هایی نیز به خارج از کشور داشته باشیم.

ایسنا

عضو هیات مدیره شرکت‌های مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور گفت: به غیر از فرودگاه امام تمامی فرودگاه‌های کشور زیان ده هستند.

مومنی رخ در جمع خبرنگاران این استان افزود: فرودگاه مهرآباد نیز یکی از پرترددترین فرودگاه‌های بین المللی است که میزان درآمد آن در سال گذشته 100میلیارد تومان و میزان هزینه آن نیز 100میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: میزان درآمد فرودگاه مشهد نیز در سال گذشته 93میلیارد تومان بوده این درحالیست که میزان هزینه آن رقم 100میلیارد تومان بوده است.

وی اظهار کرد: فرودگاه‌ها هزینه بر هستند و هر چه قدر تعداد پروازهای ترانزیتی بیشتر باشد میزان درآمد آن‌ها نیز افزایش می‌یابد این درحالیست که این نوع از پروازها در کشور ما کم است.

مومنی رخ در پاسخ به این سوال که آیا پس از برجام تعداد پروازهای خارجی ایران افزایش خواهد یافت، توضیح داد: افزایش پرواز بین ایران با سایر کشورها بازمی‌گردد به توافق هواپیمایی دو کشور که بر اساس تواتر پروازی، نوع ناوگان و همچنین تعدا مسافر برنامه ریزی می‌شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن این امر به این شکل نیست که یک کشور از ایرلاین خود به ایران پرواز داشته باشد و کشور ما اجازه پرواز را نداشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین یک سری شرکت‌ها هستند که نسبت به تقاضای مسافر به مقصد آمارگیری می‌کنند و بر اساس آن نیز نوع ناوگان مشخص می‌شود، که ضریب اشغال صندلی را در دنیا حدود 75درصد در نظر می‌گیرند و اگر کمتر از آن باشند ضرر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه سن ناوگان هواپیمایی ایران به طور میانگین 22سال است، تصریح کرد: این هواپیماها به برخی از کشورها نمی‌توانند سفر کنند که امیدوار هستیم بعد از برداشته شدن برجام ناوگان هواپیمایی و تجهیزات آن به روز شوند.

عضو هیات مدیره شرکت‌های مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور درباره طلب این شرکت از شرکت‌های هواپیمایی گفت: ما 640میلیارد تومان طلب داریم که سود و زیان آن توسط دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفته اما هنوز نوانسته ایم وصول کرده و به خزانه برگردانیم.

وی افزود: با برگزاری جلسات متعدد و گرفتن تعهد و چک‌های مدت دار توانسته ایم مشکل را تاحدودی برطرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: آسمان فضایی ایران از 110راه هوایی بهره می‌گیرد و تمامی پروازهای ما تحت پوشش رادار کنترل پروازی و سیستم کنترل کلامی است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر آسمان ایران برای تمامی پروازهای بین المللی به غیر از رژیم صهیونیستی باز است و پروازها با ایمنی کامل انجام می‌شود.

مومنی رخ توضیح داد: طی شبانه روز 950پرواز عبوری از فضای کشور و 700پرواز داخلی از شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *