میانگین تلفات انسانی در حمل و نقل هوایی سالانه 10 نفر است

‘احمد مجیدی’ روز سه شنبه طی نشست خبری در بیرجند افزود: با این آمار، رتبه 26 جهان را داریم که نسبت به آمریکا که رتبه نخست را دارد از وضعیت خوبی برخورداریم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 57 درصد حوادث هوایی در دنیا ناشی از خطای کروی پرواز است، اگر فرسوده بودن ناوگان هوایی را نیز در این آمار لحاظ کنیم، باید بگوییم میزان خطای انسانی در حوادث هوایی ما چیزی در حد صفر است.

وی در خصوص حوادث جاده ای گفت: حدد 75 درصد تلفات انسانی جاده ای ناشی از خطای انسانی و بقیه مربوط به استاندارد نبودن خودروها و جاده ها می باشد.

مجیدی، میانگین تلفات انسانی ناشی از حمل و نقل ریلی را در سال بیش از 10 نفر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شبکه ریلی کشور 10 هزار و 500 کیلومتر است که 9 هزار و 500 کیلومتر دیگر در دست ساخت داریم.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه از سال 82 تاکنون دو هزار و 400 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده اظهار داشت: تاکنون بیش از یکهزار نقطه برطرف شده اند.

از مجیدی در خصوص ارزیابی وی از برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت بحران سووال شد و اینکه برپایی چنین کارگاه هایی آیا در پیشگیری یا کاهش تلفات انسانی موثر بوده یانه؟

وی در پاسخ با بیان اینکه امیدواریم چنین باشد، افزود: ما در ایران در جمع و رفع و رجوع کردن تلفات سرعت بالایی داریم و هیچ کشوری را مثل ایران نمی توانید بیابید که ظرف سه روز 40 هزار نفر را از زیر آوار بیرون بکشند(اشاره به زلزله بم).

مجیدی افزود: منتهی اینجا یک اشکالی وجود دارد و آن اینست که در زمان وقوع حادثه هزینه زیادی صرف می کنیم تا مشکل را برطرف کنیم و مثلا در زلزله بم در حالی که می توانستیم با 500 دستگاه خودرو و ماشین راهسازی امداد رسانی کنیم، دو هزار و 450 دستگاه خودرو و ماشین آلات در منطقه پیاده کردیم.

وی گفت: بخش اعظمی از امداد رسانی های به موقع ما ناشی از مدیریت صحیح نیست بلکه بیشتر به عواطف انسانی ما ایرانیان باز می گردد که در زمان وقوع حادثه مثل سیل به منطقه گسیل می شویم.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: اطلاع رسانی سریع و بهنگام نقش مهمی در مدیریت بحران دارد.

‘مرتضی اکبرپور’ افزود: آموزش ها نیز در دو بخش تخصصی ویژه مدیران و همگانی ویژه مردم که توسط هلال احمر صورت می گیرد، مورد نظر ما می باشد.

وی در بخش دیگری اظهار داشت: بطور متوسط در هر ماه 50 زلزله بالای 3.5 ریشتری در کشور به وقوع می پیوندد که 10 درصد آن بالای 4.5 ریشتر است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز از وجود 53 نقطه پرحادثه در استان خبر داد و گفت: آن بخش که مربوط به علائم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی بود، برطرف شده و بقیه که مربوط به امور عمرانی می باشد در انتظار تخصیص اعتبارات می باشد.

‘مهدی جعفری’ در مراسم افتتاح پانزدهمین مرکز مدیریت راه ها در سطح کشور و نخستین مرکز در خراسان جنوبی افزود: این مرکز دارای 100 متر زیر بنا با اعتبار دو هزار میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی احداث شده است.

وی گفت: خدماتی که در این مرکز ارایه می شود شامل، شناسایی سریع تر وقایع جاده ای، کنترل گشت های راهداری مجهز به سیستم GPS، کنترل حجم ترافیک ورودی و خروجی استان، سیستم ثبت وقایع جاده ای، سیستم اطلاع رسانی 141، سیستم کنترل تابلوهای پیام متغیر در جاده ها، کنترل و برقراری ارتباط های بی سیم، کنترل وضعیت هوایی جاده ها توسط سامانه های هواشناسی در دو گردنه ثمن شاهی و پدران است.

جعفری افزود: 13 دوربین در سطح محورهای استان تحت عنوان سیستم مانیتوری و نظارت تصویری نصب شده است.

وی همچنین گفت: سیستم مدیریت ناوگان GPS، سیستم تردد شمار و کنترل ترافیک از دیگر امکاناتی است که توسط این مرکز ارایه و ترافیک را مدیریت می کند.

به گفته جعفری، از طریق این مرکز ثبت لحظه به لحظه آمار حوادث جاده ای را نیز داریم.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *