کاهش شدید ارزش سهام ایرباس در پی سقوط A400M

در پی سقوط هوایپمای ایرباس A400M در اسپانیا طی روزهای اخیر، نگرانی سهامداران اروپایی این شرکت افزایش یافت و ارزش سهام آن ۳ درصد سقوط کرد. انگلیس، آلمان، مالزی و ترکیه پرواز هواپیمای ایرباس A400M خود را تا پایان تحقیقات لغو کرده اند.

طی روزهای گذشته و پس از انتشار خبر سقوط هواپیمای ایرباس A400M در اسپانیا، نگرانی سرمایه گذاران نسبت به شرایط یکی از بزرگ ترین پروژه های دفاعی در سطح اروپا افزایش یافت.

با سقوط ایرباس A400M  و در نتیجه افزایش نگرانی سرمایه گذاران، ارزش سهام این شرکت بزرگ اروپایی طی روزهای گذشته 3 درصد کاهش داشته است.

ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا بزرگ ترین شرکت های تولید هواپیمای مسافربری و ترابری در جهان محسوب می شوند.

به گزارش دویچه وله، تولید هواپیمای نظامی ایرباس A400M  یکی از بزرگ ترین پروژه های ایرباس طی سال های اخیر محسوب می شود که با هدف ارائه به کشورهای عضو ناتو طراحی شده است.

در حادثه روز شنبه هفته جاری، هواپیمای ایرباس A400M که قرار بود به ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو تحویل شود، در اولین پرواز آزمایشی خود در اطراف سویای اسپانیا سقوط کرد و 4 نفر از خدمه این پرواز در این سانحه جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر زخمی شده اند.

سرمایه گذاری اولیه این پروژه 20 میلیارد یورو بوده است که از سوی 8 کشور درخواست کننده این نوع هواپیما تأمین شده است.

تولید این هواپیما با تأخیر بسیار همراه بوده و کشورهای سفارش دهنده آن علی رغم سرمایه اولیه در دوران تأخیر ارائه آن نیز مجددا منابع مالی بیشتری را به ایرباس تزریق کردند.

اولین فروند از این هواپیما در سال 2013 از سوی ایرباس تحویل  نیروی هوایی فرانسه شد.

به دلیل سقوط این هواپیما، انگلیس تمام پروازهای هواپیماهای خود از این نوع را تا پایان تحقیقات لغو کرده است.

دیگر کشورها نظیر مالزی، ترکیه و آلمان نیز اقدامات مشابهی را با هدف حفظ امنیت پروازهای خود اتخاذ کرده اند.

این هواپیما با هدف جایگزین شدن با هواپیماهای قدیمی ترابری نظامی هرکولس C-130 تولید شده توسط لاکهید مارتین آمریکا و دیگر هواپیماهای ترابری نظامی از سوی ایرباس به سفارش ناتو تولید شده است.

تین نیوز

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *