رونمایی از پروژه‌های ملی مدیریت اطلاعات هوانوردی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

پروژه‌های ملی اطلاعات هوانوردی و محصولات کاربردی دیجیتال برای نخستین بار در صنعت هوانوردی کشور رونمایی شد.

سعید اکبری امروز (دوشنبه ۷ دی) در مراسم رونمایی از پروژه‌های ملی اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور برای نخستین بار و توسط متخصصان داخلی اظهار کرد: ایجاد سیستم یکپارچه به منظور تضمین جریان اطلاعات مورد نیاز ناوبری هوایی در راستای ایمنی هماهنگی و کارآیی عملیات هوانوردی یکی از کلیدی‌ترین عناصر در ایمنی هوانوردی محسوب می‌شود بنابراین داشتن مدیریت به‌روز و پویا در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این رویکرد، مدیریت اطلاعات هوانوردی به عنوان مبنا و اساس عملیات پرواز، هسته و مرکز فعالیت‌های هوانوردی و مدیریت ترافیک هوایی محسوب می‌شود.

وی مدیریت اطلاعات هوانوردی ایران را از پیشروترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات اطلاعات هوانوردی در منطقه خاورمیانه عنوان کرد و افزود: حضور فعال و چشمگیر نمایندگان شایسته ایران طی چند سال گذشته در اجلاس‌های بین‌المللی اعتبار ویژه‌ای به مدیریت اطلاعات هوانوردی ایران بخشید.

اکبری با اشاره به رونمایی از چهار نقشه مدیریت اطلاعات هوانوردی WAC (اطلاعات توپوگرافی و هوانوردی)، ONC (نقشه ناوبری هوایی)، ENR chart (نقشه راه‌های هوایی) و ETOD (اطلاعات و داده‌های مربوط به کلیه موانع زمینی و مصنوعی) برای نخستین بار در کشور خاطرنشان کرد: نداشتن نقشه WAC سال‌ها به عنوان کاستی در جداول منطقه‌ای خاورمیانه برای ایران ثبت شده بود.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه نقشه WAC دربرگیرنده اطلاعات توپوگرافی و هوانوردی است گفت: این اطلاعات شامل اطلاعات مربوط به شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای مهم، مسیرهای ریلی و تونل‌های مهم، بزرگراه‌ها، مسیرهای جاده‌ای، پل‌ها، خطوط انتقال نیرو، خطوط لوله‌ای اصلی، مرزهای سیاسی کشور، دریاها، دریاچه‌ها، نقاط ارتفاعی، فرودگاه‌ها، موانع، مناطق ممنوعه پروازی، دستگاه‌های کمک ناوبری، مسیرهای هوایی و غیره می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه مذکور برای اولین بار با استفاد ه از تخصص کارشناسان داخلی بر خلاف سایر کشورهای منطقه، در ۷ شیت براساس تقسیم‌بندی ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) تهیه شده است.

اکبری همچنین کاربرد نقشه‌های ONC را ناوبری هوایی ذکر کرد و گفت: این نقشه‌ها نیز برای نخستین بار در ایران و ۸ شیت تهیه شده است. نسخه‌های پیشین موجود در ایران از نسخه‌های قدیمی تولید آمریکا در دوران قبل از انقلاب بوده و منسوخ بودن بسیاری از اطلاعات نقشه‌های قدیمی از جمله راه‌ها و مناطق نظامی و … باعث ایجاد خطر بالقوه جهت پرواز شده بود که در حال حاضر تهیه نقشه‌های ONC مزایای ایمنی قابل توجهی را برای ناوبری هوایی و تأمین ایمنی پروازها ایجاد می‌کند.

وی به کاربرد سیستم ETOD اشاره و اظهار کرد: این پایگاه داده شامل اطلاعات و داده‌های مربوط به تمامی موانع زمینی و مصنوعی در محدوده فرودگاه‌های بین‌المللی کشور با مشخصات خاص و تعیین شده از سوی ایکائو است.

معاون مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تصریح کرد: نقشه ENR chart نقشه راه‌های هوایی کشور است که یکی از نقشه‌های الزامی مندرج در انکس ۴ ایکائو است که کلیه اطلاعات راه‌های هوایی مورد نیاز از جمله “جهت، فاصله و حداقل ارتفاع مسیرهای هوایی، مشخصات جغرافیایی، مشخصات مناطق نظامی و …” را دربردارد که با تلاش متخصصان داخلی این نقشه در قالب یک محیط نرم‌افزاری برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

این مقام شرکت فرودگاه‌ها افزود: همه این اطلاعات و نقشه‌ها بر روی سیستم عامل‌های اپل، اندروید و ویندوز فون برای کاربران قابل دسترس خواهد بود.

مراسم رونمایی از پروژه‌های ملی مدیریت اطلاعات هوانوردی کشور با حضور سعید اکبری معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها، محمد خداکرمی معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی، غلامحسین باقری معاون برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها، مؤمنی‌رخ عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و برخی مدیران ذی‌ربط برگزار شد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *