کمترین عوارض فرودگاهی ‌دنیا را از ایرلاین‌‌ها می‌گیریم‌

خبرگزاری فارس

رحمت‌الله مه‌آبادی در جمع خبرنگاران درباره آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی اظهار داشت: یکی از وظایف حرفه‌ای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور این است که هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی را افزایش ندهند.

وی افزود: در حال حاضر حداقل رقم برای تعرفه‌‌های فرودگاهی اعمال می‌شود و کمترین عوارض فرودگاهی را از ایرلاین‌ها در پروازهای مسافری دریافت می‌کنیم؛ این تعرفه‌ها در مقایسه با دنیا کمترین ارقام است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کر‌د: بابت پروازهای داخلی مبلغ 7 هزار تومان و بابت پروازهای خارجی مبلغ 35 هزار تومان دریافت می‌شود.

وی افزود: یکی از نهادهایی که همه هزینه‌ها آنها را ما در فرودگاه پرداخت می‌کنیم به واسطه خروج از هر یک مسافر 75 هزار تومان دریافت می‌کنند در صورتی که خدمات خاصی هم ارائه نمی‌دهند.

مه‌آبادی بیان کرد: ماده 161 قانون برنامه پنجم چند نقطه عطف دارد که یکی از آنها آزادسازی نرخ‌ها است که ما با مقررات‌زدایی شروع کردیم و اگر آن شبکه پروازی هم آزاد شود می‌توانیم اعلام کنیم که آزادسازی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: یکی از نکات مهم آزادسازی نرخ‌ها، حذف تخفیفات تعرفه‌‌ای تکلیفی است که هم در ماده 161 ‌و هم در موادی دیگر از قانون برنامه به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت مکلف‌ است‌ بنگاه‌های اقتصادی حتی دولتی را از تخفیفات تکلیفی معاف کند، بیان کرد:‌ ما سالانه 360 میلیارد تومان خدمات رایگان به قسمتی از بخش‌های لشکری و نظامی در فرودگاه ارائه می‌دهیم و‌ حتی سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای بخش‌های نظامی و لشکری در فرودگاه داشته‌ایم که البته حمایت از این بخش‌ها ضروری است.

مه‌آبادی با تأکید براینکه نظام بنگاه‌داری با نظام فروش خدمات رایگان، متفاوت است، گفت: لازم است دولت کمک کند تا ما بتوانیم خود درآمدهای خود را استفاده کنیم و در زیرساخت‌ها به کار بندیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه صنعت هوانوردی صنعت گرانی است و استهلاک در آن بالا است، اضافه کرد: زیرساخت‌ها به سرعت مستهلک می‌شوند و باید به سرعت بازسازی‌ها افزایش یابد.

وی گفت: به واسطه عدم وجود منابع، اغلب زیرساخت‌های ما فرسوده شده که ‌لازم است دولت شرایطی را فراهم کند تا مطابق روال قانونی درآمدها در این حوزه سرمایه‌گذاری شود.

مه‌آبادی گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکتی درآمد – هزینه‌ای است و امکان سرمایه‌‌گذاری برای توسعه منابع خود را ندارد بلکه باید همه درآمدهای خود را در بخش فرودگاهی و فضا هزینه کند؛ در واقع هرچه منابع مالی داریم باید صرف ساخت ترمینال، توسعه فرودگاه و ایجاد زیرساخت برای فضای کشور کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: امسال همه منابع خود را مصرف کرده‌ایم و منفی هم شده‌ایم اما متأسفانه برداشت‌های غیر منطقی از سوی دولت از حساب‌های ما انجام می‌شود.

مه‌آبادی بیان کرد: با وجود آنکه وظایف قانونی خود را برای پرداخت سود سهام و مالیات انجام داده‌ایم اما این برداشت‌ها توسط دولت و وزارت اقتصاد انجام و موجب شده است توان مالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال آینده بسیار کاهش یابد و با مشکل مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: فعلاً نقدینگی برای پرداخت پیمانکاران نداریم و سال آینده اگر اصلاحیه‌ای انجام نشود قطعاً نخواهیم توانست پروژ‌ه‌های توسعه‌ای در فرودگاه‌های کشور را اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: روزانه حدود 2 هزار پرواز در فضای سرزمینی کشور کنترل می‌شود که 925 پرواز مربوط به پروازهای عبوری و بقیه مربوط به پروازهای داخلی و خارجی است.

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. ملائک

    اگر مدیریت شرکت فرودگاهها توانسته است مجموعه فعالیت هایی را تدوین و اجرا نماید که نتیجه آن افزایش پروازهای عبوری بوده، حقیقتا حق این شرکت است که از نتایج زحمات خود بهره مند شود و قاعدتا باید جایی بهتر از روزنامه پیدا کند تا بتواند بطور منطقی جلوی برداشت از حساب های خود را بگیرد. ولی البته اگر این ثروت پروازهای عبوری بادآورده است و مربوط به تبعات جنگ در عراق و اکراین در آنصورت واضح است که هزکسی که زورش بیشتر است این پول را برخواهد داشت. اما هنوز یک نکته در این مملکت باقی می ماند و آن نحوه هزینه کردن این ثروت بادآورده است. آیا نحوه هزینه آن در قانون بودجه پیش بینی شده یا خیر؟

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *