برای تثبیت جایگاهمان در صنعت هوانوردی فقط ۱۵ سال فرصت داریم

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: برای اینکه بتوانیم جایگاه صنعت هوانوردی خودمان را در منطقه تثبیت و تقویت کنیم، فقط ۱۵ سال طلايي فرصت داريم و بايد در اين زمان محدود، تكميل زيرساخت‌ها و تجهيز فرودگاه‌ها و فضا را به اتمام برسانيم و يا براي هميشه به جايگاه هفتم و يا پايين‌تر از آن در منطقه قناعت كنيم.

 به نقل از شرکت فرودگاه‌های کشور؛ رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور به همراه تني چند از معاونان و مشاوران خود روز دوشنبه با جمعی از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در محل مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، آقايان حمیدرضا فولادگر، حسینعلی حاجی دلیکانی، عوض حیدرپور شهرضایی، محمدعلی اسفنانی، موسوی لارکانی، سید محمدحسین میرمحمدی، ابوالفضل ابوترابی و محمد فیروزی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس حضور داشتند.

رحمت‌اله مه‌آبادی که به منظور رایزنی و ارائه برخی اطلاعات و گزارش‌ها درباره وضعیت و موقعیت فرودگاه‌های کشور و به‌ویژه فرودگاه اصفهان به مجلس رفته بود، طی سخنانی ضمن بیان جایگاه صنعت فرودگاهي در نظامات سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشورها و بيان آماري از عملكرد و روند ترافيك هوايي در جهان و منطقه و برنامه‌هاي رقباي منطقه‌یی كشورمان، سناريوهاي مختلف صنعت فرودگاهي كشور در دهه ۲۰۳۰ براي كسب جايگاه‌هاي برتر و راهبردهاي موثر براي تحقق آن را تشريح و تاکید کرد: براساس مطالعات نهادهای بین‌المللی صنعت هواپیمایی، كشورها و ملت‌ها فقط تا ۱۵ سال آینده فرصت دارند تا موقعیت و جایگاه خود را در صنعت هواپیمایی مشخص کنند و ما هم به عنوان یکی از کشورهای منطقه از این قاعده مستثنی نیستیم.

مه‌آبادی با بیان اینکه ایران به لحاظ ترافیک هوایی در قلب و شاه راه جهانی و دو منطقه پرترافيك اروپا و آسيا پاسفيك قرار گرفته، افزود: برای اینکه بتوانیم جایگاه خودمان را در منطقه تثبیت و تقویت کنیم، فقط ۱۵ سال طلايي فرصت داريم و بايد در اين زمان محدود، تكميل زيرساخت‌ها و تجهيز فرودگاه‌ها و فضا را به اتمام برسانيم و يا براي هميشه به جايگاه هفتم و يا پايين‌تر از آن در منطقه قناعت كنيم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به برنامه‌هاي كشور جهت تأمين ۵۰۰ تا ۵۸۰ هواپیما در دوران پسابرجام برای پاسخگویی به نیاز مردم گفت: در صورت خريد این تعداد هواپیما، فقط تأمين فضاي پارك اين هواپيماها در فرودگاه‌هاي كشور، نیازمند تأمين حداقل ۵ میلیون مترمربع استند است كه هزینه آن(با كسر استندهاي موجود) بين ۱۲۵۰ الي ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه بودجه شرکت فرودگاه‌های کشور ۱۳۱۰ میلیارد و هزینه جاری آن ۸۵۰ میلیارد تومان است كه سال آينده حداقل به ۱۰۰۰ ميليارد تومان افزايش خواهد يافت، تاکید کرد: با تشكيل رسمي فرودگاه امام خمینی و جداشدن درآمدهای تنها فرودگاه سودآور شرکت، ميزان بودجه باقی مانده، رقمي كمتر از بودجه سال جاري است كه تنها منبع براي توسعه ۵۳ فرودگاه زيان‌ده کشور را توسعه دهیم.

وی با ابراز گله‌مندی از اظهارات و تلاش برخی مجموعه‌هاي سرويس گيرنده از شركت براي دریافت بخشی از درآمدهای فرودگاه‌های کشور، گفت: در حالي كه سالانه نزديك به ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع محدود شركت صرف تأمين هزينه كالاي عمومي مي‌شود كه هزينه آن بايد از محل ماليات‌ها تأمين شود، همزمان هم مجبور است تا ۷۵% درآمد خود را هم بابت سود سهام و ماليات به بودجه عمومي برگرداند و اين در شرايطي است كه حتي بخش عمده‌یی از اين درآمدها روي كاغذ است و مانند بدهي ايرلاين ها وصول نشده و محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در ادامه ضمن برشمردن نمونه‌هايي از چالش‌هاي بزرگ صنعت فرودگاهي كشور از جمله فرسودگي زيرساخت‌ها و سامانه‌هاي كنترل ترافيك هوايي و تقاضا از نمايندگان محترم استان اصفهان براي ملاحظه زيرساخت‌هاي قانوني مورد نياز براي توسعه صنعت فرودگاهي، درباره توسعه فرودگاه اصفهان گفت: متأسفانه پايين بودن ترافيك و درآمدهاي پايين فرودگاه‌ها و همچنين حاكميت قوانين غيرتجاري، مانع از اين مي‌شود كه شركت بتواند با استفاده از سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خارجي و بخش خصوصي داخلي توسعه شتاباني را براي بازسازي زيرساخت‌هاي شبكه فرودگاهي كشور ايجاد نمايد و استفاده از اين اهرم فقط در چند فرودگاه محدود كه داراي پروازهاي خارجي قابل توجه و قابليت بالاي تجاري شدن هستند، قابل انجام است .

وی اضافه کرد: خوشبختانه فرودگاه اصفهان جزء سه فرودگاهي است كه ۸۰% پروازهاي خارجي كشور در آن انجام مي‌شود و لذا توانسته‌ايم از اين جذابيت براي جلب سرمايه‌گذاران خارجي بهره ببريم.

مه‌آبادی با تاکید بر اینکه برای توسعه فرودگاه اصفهان از مشاور و سرمایه‌گذار خارجی استفاده خواهد شد، در بيان شرايط جاري و تنگناهاي بودجه‌یي شركت به درآمد ۲۵ میلیارد تومانی در مقابل هزینه ۳۳ میلیارد تومانی فرودگاه اصفهان اشاره کرد و افزود: اين وضعيت اقتصادي در فرودگاهي است كه جزء بهترين فرودگاه هاي كشور است.

مديرعامل شركت فرودگاه‌ها افزود: البته شركت با منابع محدود خود در حال حاضر طرح‌هاي مختلفي مانند احداث ترمينال حج اين فرودگاه را در دست اجراء دارد اما متاسفانه توان اجرايي با انتظارات به حق مردم فاصله‌یي بسيار دارد.

در این جلسه غلامحسین باقریان معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت و قاسم‌زاده مدیرکل فرودگاه اصفهان هم طی سخنان کوتاهی با بیان مشکلات موجود بر سر راه توسعه فرودگاه اصفهان، خواستار کمک و توجه بیشتر نمایندگان به این مشکلات شدند.

آنچه این دو مقام شرکت فرودگاه‌ها بر آن تاکید کردند؛ لزوم تعیین تکلیف اراضی فرودگاهی و مشخص شدن واقعی محدوده های نظامی و غیر نظامی در فرودگاه بود.

در ابتدای این دیدار نمایندگان استان اصفهان در مجلس به بیان نظرات خود در باره فرودگاه اصفهان پرداختند. حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارکانی به عنوان رییس این جلسه آمادگی نمایندگان را برای کمک به تحقق اهداف شرکت فرودگاه‌هابرای توسعه و تثبیت جایگاه ایران در چرخه هوانواردی منطقه اعلام کرد.

در این دیدار علاوه بر باقریان و قاسم‌زاده، حسین صادقی معاون عملیات فرودگاهی، اسفندیاری مشاور امور اجرایی، توکلیان مشاور مدیرعامل در امور پارلمانی و آقائی‌صائم مدیر روابط‌عمومی حضور داشتند.

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. ملائک

    بنده بسیار مشتاقم بدانم عدد 15 سال طلایی توسط کدام متخصص محترم و با چه منطقی مشخص شده است و آیا می توان منطقا پرسید که این 15 سال از پانزده سال شبیه به یکدیگر تشکیل یافته اند و اینکه شروع آن از چه زمانیست و چرا بعد از 15 سال قرار است ناپدید شود. بنظر میرسد این شیوه سخنان تحریک آمیز برای تعجیل در کارها هیچوقت عاقبت خوشی نداشته است.

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *