صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری نیاز دارد

ایرنا

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور شامگاه دوشنبه با تاکید بر نیاز صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری، هدف از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را توسعه کسب و کار دانست.

«رحمت الله مهابادی» در یک برنامه تلویزیونی گفت: طرح آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی به منظور اجرای برنامه پنجم توسعه بوده است.

رحمت الله مه‌آبادی تصریح کرد: بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال 1373 در صنعت هواپیمایی ایران کلید خورد اما متاسفانه به دلیل تکمیل نشدن فرایند آن، نه‌تنها صنعت هواپیمایی ایران را با مشکلات جدی مواجه کرد که حتی ما را از بسیاری از کشورهای منطقه نیز عقب انداخت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: اجرای این طرح فرصت مناسبی را برای توسعه کسب و کار در صنعت هوانوردی کشور فراهم می آورد.

وی افزود: آزادسازی نرخ پروازهای هوایی به معنای افزایش قیمت نیست بلکه راهی برای ایجاد تعادل در عرضه بلیط پروازهای هوایی به شمار می رود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صنعت هوانوردی کشور به یک فرایند کسب و کار مناسب نیازمند است تا بتوانیم با ایجاد انگیزه، شرایط لازم را برای سرمایه گذاری های بزرگ فراهم آوریم.

وی گفت: هرچند طرح آزادسازی قیمت پروازهای هوایی اجرا شده است اما هنوز قیمت بلیت برخی مسیرها به صورت تکلیفی تعیین می شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور تاکید کرد «این طرح در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده است تا قیمت پروازهای هوایی با ارائه خدمات کیفی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد».

مهابادی تصریح کرد: وضع صنعت هوانوردی کشور باعث تضعیف شرکت های هوایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمانی ایران ایر به عنوان شرکت حامل پرچم، پنجمین شرکت برتر هوایی جهان و در منطقه نیز بهترین شرکت هوایی از نظر شمار ناوگان و ارائه کیفیت خدمات هوایی بود اما با گذشت چندین سال و ضعیف شدن این شرکت، اکنون بیشتر هواپیماهای آن زمین گیر شده و عمر ناوگان آن نیز افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: اکنون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیده است که سالیانه ده ها میلیارد تومان ضرر می دهد و هواپیمایی آسمان نیز به عنوان بدهکارترین شرکت هوایی ایران است.

به گفته او، کسب و کار نامناسب در صنعت هوانوردی باعث ورشکستگی 12 شرکت و خروج آنها از چرخه صنعت هوانوردی کشور شد. این وضع نشان می دهد شرکت های هوایی ایران در شرایط مناسبی قرار ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون ایرلاین ها به بانک ها، شرکت فرودگاه های کشور و بخش تامین سوخت بیشتر بدهی را دارند و صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور باید با استفاده از سازوکارهای مناسب بتواند ارزش های اقتصادی بیشتری را تولید کند.

مهابادی افزود: 54 فرودگاه کشور بسیار زیانده شده اند که البته این شبکه های فرودگاهی می توانند در تولید ثروت و ارزش اقتصادی نقش مهمی را ایفا کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در صنعت هوانوردی کشور از موقعیت سرزمینی استثنایی خود بین اروپا و آسیای جنوب شرقی استفاده کند و انتظار داریم با توجه به نیروی انسانی متخصص سهم خود را در صنعت هوانوردی منطقه افزایش دهیم.

خبرگزاری فارس

آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما راه برون‌رفت از ناهنجاری‌ها

مه آبادی با بیان اینکه فرودگاه‌ها به عنوان مغناطیس جذب سرمایه‌گذار و از اجزای حکومت مدرن محسوب می‌شوند، گفت: صنعت حمل و نقل هوایی اینترنت فیزیکی است که ارزش، دانش، سرمایه و مغزافزار جابجا می‌کند. ضمن آنکه فرودگاه‌ها از ابزارهای توسعه نرم کشورها هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌های کشور مالک 54 فرودگاه در کشور است، گفت: شرکت فرودگاه‌ها حساس‌ترین و فوق‌تخصصی‌ترین شرکت کشور است اما از نظر درآمد- هزینه‌ای شرکت نیست.

مه‌آبادی با بیان اینکه در دوره پساتحریم بسیاری از کشورهای دنیا تقاضای افزایش پروازهای خود به ایران را دادند، گفت: باید تا سال 2033 میلادی جایگاه خود را در صنعت حمل و نقل هوایی دنیا تعیین تکلیف کنیم وگرنه خدمتی به نسل آینده نداشته‌ایم.

وی به کیفیت تهیه ماده 161 قانون برنامه پنجم در مورد آزادسازی نرخ بلیت و خدمات صنعت حمل و نقل هوایی اشاره کرد وگفت:‌ حدود 6 سال پیش این قانون با حضور 6 وزیر، 33 نفر از مقامات دولتی متخصص و 30 کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی استخراج شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه نظارت کامل بر ارائه خدمات و کیفیت ناوگان در شرایط آزادسازی وجود دارد،‌ گفت:‌مسافران می‌توانند مشکلات، شکایات، پیشنهادات خود را از طریق شماره تلفن 61022355 با دفتر پاسخگویی به شکایات سازمان هواپیمایی کشور در میان بگذارند.

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. حسین

    اینقدر که مدیر عامل شرکت فرودگاهها و دیگران درباره آزادسازی صحبت می کنند، رئیس هواپیمایی کشوری و معاونانش در این بارع حرف نمی زنند! قضیه چیه؟!

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *