ارزش انسان در دستان شرکت‌های بیمه

ارزش انسان در دستان شرکت‌های بیمه

چندی پیش مدیرعامل بیمه آسیا پیشنهاد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در صنعت پرورش شتر را ضروری دانست؛ با توجه به این که مبلغ دیه بر مبنای قیمت آن تعیین می‌شود و یکی از دلایل اصلی افزایش چند برابری نرخ دیه در طول سال‌های گذشته را افزایش قیمت شتر به علت کاهش 50درصدی تعداد آن از سال 1353 تاکنون در کشور عنوان کرد.

به نظر می‌رسد منطق شارع مقدس در صدر اسلام که اکنون مبنای قانون مجازات دیه قتل مرد مسلمان قرار گرفته و یکی از امور شش‌گانه ذیل است، برخلاف هدف مدیر عامل محترم، بر اساس این تفکر بوده که هزینه دیه را به اندازه‌ای بالا ببرد تا به علت عدم توانایی افراد در پرداخت آن، دقت در حفظ جان و مال مردم افزایش یابد:

  1. یک‌صد شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
  2. دویست گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
  3. یک‌هزار گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
  4. دویست دست لباس سالم از حله‌های یمن.
  5. یک‌هزار دینار مسکوک و غیر مغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن 18 نخود است.
  6. ده‌هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن 6/12 نخود نقره می‌باشند.

افزایش روشمند مقدار دیه به صورت علمی موجب می‌شود شرکت‌های بیمه به وظیفه واقعی خود که همان بررسی کیفیت یک وسیله و سپس اقدام به بیمه‌کردن آن است عمل نمایند و هر وسیله‌ای را صرف این که تولیدشده بیمه ننمایند. از این رو شرکت‌های سازنده وسایل نقلیه هم مجبور می‌شوند امکانات ایمنی این وسایل را بهبود ببخشند.

اما روزی را تصور کنید که متخصصانی که شرکت‌های بیمه را در اختیار دارند بتوانند با پرورش قابل توجه انواع شتر قیمت آن را در حد یک گوسفند یا شترمرغ پایین بیاورند؛ در آن صورت آیا اوضاع ایران بهشت کسانی نخواهد شد که از روی سهل‌انگاری انسان می‌کشند؟!

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *