وضعیت حمل‌و‌نقل هوایی و شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

بعد از نگاهی به وضعیت حمل و نقل هوایی و شرکت‌های هواپیمایی ملی ترکیه، دیگر کشور کوچک از جهت مساحت و جمعیت و همسایه جنوبی ما، امارات متحده عربی است که طی سالهای اخیر با بین المللی شدن و به تعبیری جهانی کردن اقتصاد خود به سرعت گامهای توسعه را طی کرده و تولید ناخالص داخلی خود را در سال گذشته به بالاتر از کشورمان، حدود ۴۱۶ میلیارد دلار رسانده و رتبه ۲۹ دنیا را در طبقه بندی‌های دو نهاد بین المللی پولی و بانکی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در این شاخص به خود اختصاص داده است.

دولت مرکزی امارات متحده عربی و دولتهای هریک از امارت های آن کشور و در راس آنها دبی، ایجاد و توسعه مستمر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ و فعال در بازار جهانی سفر و حمل و نقل را به عنوان یکی از راهبردهای مهم خود برای معرفی کشور و امارت‌های خود و ارتقای آگاهی و شناخت و کسب محبوبیت و تبدیل آنها به یک مقصد بین المللی سفر و تجارت قرار داده اند. شرکتهای هواپیمایی آنها نیز با تاکید بر کیفیت در خدمات، توسعه ناوگان و گسترش شبکه پروازی خود زمینه ارتقا و افزایش سریع تولید ناخالص داخلی آن کشور را فراهم آورده اند.

براین اساس امروز شرکت هواپیمایی امارات که فعالیت خود را در سال ۱۹۸۵ با دوفروند هواپیمای استیجاری شروع کرده است با برخورداری از ۲۳۲ فروند هواپیمای روزآمد و عمدتا پهن پیکر (۲۱۸ فروند مسافری و ۱۴ فروند باری) و برقراری بیش از ۳۰۰۰ پرواز در هفته از طریق دبی به بیش از ۱۶۸ مقصد در کشورهای مختلف دنیا توانسته است در سال گذشته میلادی با جابجایی بیش از ۵۰ میلیون مسافر و بیش از ۲ میلیون تن بار به سرعت سهم خود از بازار جهانی حمل و نقل هوایی مسافر و بار را افزایش داده و آثار القایی و تکاثری فراوانی نیز عاید کل امارت دبی نماید.

فرودگاه بین المللی دبی نیز به لطف ناوگان منسجم و شبکه پروازی گسترده این شرکت در سال ۲۰۱۴ موفق شده با ارائه خدمات اعزام و پذیرش به ۷۰/۴۷۶ میلیون نفر مسافر به ششمین فرودگاه پرترافیک دنیا تبدیل شود.

شرکت هواپیمایی امارات در برنامه توسعه ای آتی خود تعداد ۲۷۸ فروند هواپیمای مدرن سفارش داده است که ۱۱۵ فروند آن هواپیمای بوئینگ 777-9X، تعداد ۳۵ فروند ازمدل 8X این نوع هواپیما و ۸۳ فروند هواپیمای ایرباس ۳۸۰ می باشد که البته هم اکنون نیز به عنوان بزرگترین بهره بردار از این نوع هواپیمای غول پیکر و شاهکار نوآوری صنعت هواپیماسازی در آغازین سالهای قرن ۲۱، در دنیا محسوب می شود. شایان ذکر است درکنار این شرکت هواپیمایی معظم، شرکت هواپیمایی کم هزینه فلای دبی، با برخورداری از ۴۳ فروند هواپیما و پرواز به ۸۳ مقصد نیز در دبی فعالیت می نماید که در برنامه توسعه خود ۹۲ فروند هواپیمای جدید نیز سفارش داده است.

هواپیمایی الاتحاد مستقر در امارت ابوظبی پایتخت سیاسی دولت امارات، دیگر هواپیمایی بزرگ کشور همسایه جنوبی ماست که طی کمتر از ۱۲ سال توانسته است با۱۱۰ فروند هواپیما (۱۰۰ فروند مسافری و ۱۰ فروند باری) در ۹۶ مسیر پروازی نسبت به جابجایی مسافر بپردازد. طرفه اینکه سرعت رشد این شرکت نیز در عملکرد حمل و نقل هوایی بسیار بالا بوده و توانسته است در سال ۲۰۱۴ میلادی با رشدی معادل ۲۴ درصد نسبت به سال قبل، بیش از ۱۴/۳ میلیون نفر را از طریق مرکز عملیاتی خود، فرودگاه بین المللی ابوظبی، جابجا نماید. پروازهای این شرکت هواپیمایی ۷۴ درصد کل مسافران اعزام و پذیرش شده در فرودگاه مذکور را که سال گذشته میلادی رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل، بالغ بر ۱۹/۹ میلیون نفر بوده را تشکیل می دهد. این شرکت نیز همچون دیگر شرکت اماراتی برنامه های جاه طلبانه ای را در دستور کار خود قرارداده و ۲۰۲ فروند هواپیمای جدید را به سازندگان هواپیما سفارش داده که مقرر است تا سال ۲۰۲۵ یعنی افق چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به تدریج وارد ناوگان خود نماید. فراموش نکنیم دیگر امارتهای این کشور نیز شرکتهای هواپیمایی خود را تاسیس کرده اند و به عنوان نمونه موفق، هواپیمایی العربیه در امارت شارجه با ۴۴ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و برقراری پرواز به ۱۰۱ نقطه موجبات اعزام و پذیرش بیش از ۹/۵ میلیون مسافر و رشد ۱۲ درصدی را در فرودگاه شارجه طی سال گذشته میلادی فراهم نموده و ۴۴ فروند دیگر از این هواپیما را به شرکت ایرباس سفارش داده است.


 

«سلسله تحلیل‌هایی درباره ضرورت تقویت هما-۱»

«سلسله تحلیل‌هایی درباره ضرورت تقویت هما-۲»

محمد رضا عبدالرحیمی – معاون سابق برنامه ریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. حسین

    میشه نوع هواپیماهایی که الاتحاد سفارش داده رو بگید؟
    و اینکه به نظرتون اگر فرودگاه امام خمینی چند باند فرود جدید اضافه کنه و ترمینال های جدیدی بسازه از نظر مسیرهای پروازی هوایی چقدر شانس داره که بتونه سهمشو توی جابه جایی مسافر بالا ببره/.

    پاسخ
  2. TranSys

    هواپیمایی اتحاد در سال 2013 سفارش 50 فروند A350 XWB، و 36 فروند A320neo و یک فروند A330-200F به ایرباس به عنوان بخشی از برنامه نوسازی ناوگان خود داده است.

    افزایش سهم پروازهای یک فرودگاه، علاوه بر ایجاد طرحهای توسعه ای هدفمند، نیازمند بازاریابی و ایجاد جاذبه برای ایرلاینها و البته مسافران نیز دارد تا فرودگاه را به عنوان یک مقصد جذاب سفر، انتخاب کنند. به نظر نمی آید در حال حاضر در فرودگاه امام این امر در حال انجام باشد!

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *