شرکت ترکیش ایرلاینز در ماه آوریل سال 2013، 117 هواپیمای ایرباس به ارزش 13میلیارد و 400میلیون دلار به شرکت ایرباس سفارش داد و همین امر موجب شد که شرکت ایرباس برای تولید قطعات مختلف الکترونیکی و مکانیکی هواپیما یک قطعه زمین به مساحت 10،000 متر مربع در منطقه آزاد اروپا در ترکیه از کمال شاهین، رئیس هلدینگ شاهینلر (Şahinler)، مالک و خدماتدهنده بزرگترین پارک صنعتی خصوصی ترکیه، خریداری کند. 13 فروند از این سفارش، که یکی از بزرگترین سفارشها در تاریخ هوانوردی غیر نظامی ترکیه به شمار میرود، قرار است در سال 2015 میلادی، 14 فروند در سال 2016، 6 فروند در سال 2017، 27 فروند در سال 2018، 25 فروند در سال 2019 و 32 فروند در سال 2020 میلادی به شرکت ترکیش ایرلاینز تحویل داده شود.
این اقدام تاریخی ترکیه میتواند گام مؤثری را در جهت پیشرفت صنعت هوافضای ترکیه در آینده ایجاد کند. از این پس ترکیه میتواند نقش حمایتی زیادی در تأمین قطعات و تعمیر و نگهداری مورد نیاز کشورهای همسایه ایفا نماید. با توجه به این حجم از سرمایهگذاری، باید انتظار داشت که بخش عمدهای از خریدهای مرتبط با صنایع هوایی ما از کشور ترکیه انجام گیرد. هر چند تغییر این الگوی خرید میتواند از جنبههایی به سود کشور باشد اما آیا با ادامه روند فعلی در کشور، جایگاه ایران با توجه به اسناد بالادستی مانند سند چشمانداز 1404 همچنان محفوظ خواهد ماند؟